Eden Hotels; een keten die geen keten is

12 februari 2018 | David Bakker

Een merkstrategie waarin zowel het merk Eden Hotels als het individuele hotel sterk naar voren komt. Dat is wat directeur Léon Dijkstra wil bereiken met de identiteitsverwisseling van 13 van zijn hotels. Vanaf vandaag prijkt het oer-Hollandse Eden Hotels op de gevels en verdwijnt het Hampshire logo. “Elk hotel heeft zijn eigen kwaliteiten. Ons aanbod is zo divers dat we moeilijk één lijn kunnen trekken. Onder de vlag van Eden Hotels kan elk hotel zijn eigen invulling geven. Dat is onze kracht.”

 “Want”, zo stelt Eden Hotels-directeur Léon Dijkstra in een exclusief gesprek met Hospitality Management, “We hebben een grote diversiteit aan hotels. Kijk naar het American, hartje Amsterdam en toegespitst op de high-end individuele reiziger. En hotels in de provincie, waar de vergaderaccommodaties steeds belangrijker worden. We kunnen daarin niet één lijn trekken. Elk hotel kent zijn eigen kwaliteiten en die willen we naar voren brengen. Zo hebben we in het Eden Rembrandt Square Hotel in het souterrain vergaderzalen die geen daglicht hebben. Om de leisure-gast aan te spreken, gaan we die verbouwen tot jazzclub.”

Het merk Hampshire blijft bestaan. De dertien hotels die in eigendom van de familie Dijkstra zijn, gaan verder onder de naam Eden Hotels. De Dutch Hotel Group neemt de overgebleven Hampshire hotels over. De naam Eden Hotels zal ook aantrekkelijk moeten worden op de arbeidsmarkt. Dijkstra legt uit: “De werknemer moet weten dat je je bij ons kunt ontwikkelen. Wij denken ons juist daarin te kunnen onderscheiden. Wij verwachten dat medewerkers zich willen ontwikkelen. Dat stimuleren wij ook. Eigen initiatief wordt beloond. Ik denk dat op een eigen manier hospitality uitstralen naar de gast het beste werkt.”

Tweedeling merk

Elk individueel hotel zal onder eigen naam de uitstraling naar de gast moeten waarborgen. “Maar dan in combinatie met het merk Eden Hotels. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat een merk ervoor zorgt dat de standaard hoog blijft. Of het tijdperk van de franchiseformule over is, weet ik niet. Ik denk dat vooral de gast toch nog waarde hecht aan een merk omdat hij dan weet wat hij kan verwachten. Het houdt ons ook scherp. Waar de gast voorheen genoegen nam met een zeven, zal hij nu eerder voor een negen willen gaan.”

En daar tikt de directeur meteen de nieuwe ambities aan. De waardering van de hotelgast moet omhoog. “Ja die negen, daar willen we naartoe.” Maar niet alleen in de kwaliteit wil het bedrijf groeien, ook in kwantiteit. "We zijn op dit moment een aantal hotels druk aan het verbouwen. Er zijn gesprekken gaande over een nieuw te bouwen hotel. Waar, wanneer en hoe groot kan ik nog met niemand delen. Binnen een paar jaar willen we zelfs groeien naar dertig hotels in Nederland.”

Drie-jaren-plan

Dat zal in die drie jaar niet lukken. Waar Dijkstra wel naartoe wil is een neutrale CO2-uitstoot in elk hotel. "Daar zijn wij ongetwijfeld niet de enige mee, maar op dat vlak willen we ons ook onderscheiden. Zo laten we onze gasten die in onze Amsterdamse hotels slapen met een elektrische taxi ophalen van Schiphol. En financieel compenseren we daarnaast de uitstoot van het vliegtuig die de gasten naar Amsterdam heeft gebracht.”

Het zijn nieuwe kernwaarden in een oer-Hollands bedrijf. In 1947 opende de opa van Dijkstra, Doede Dijkstra, het eerste hotel in het Friese Tzummarum. Het bedrijf breidde uit en in 1977, toen vader Sjoerd aan het roer stond, werd het Amsterdamse Eden Hotel aan de Amstel gekocht. De naam was geboren. "We willen een sterk Nederlands merk worden, met Nederlandse kernwaarde die door de Hollander wordt gewaardeerd: een platte organisatie waar gastvrijheid vanuit kleinschaligheid naar voren moet komen met een regionale uitstraling.’’

Toekomstvisie

Best Western besloot niet heel lang geleden de eisen waaraan een hotel moet voldoen te verscherpen. Een aantal hotels moest daardoor noodgedwongen de keten verlaten. Een trend die we in de toekomst meer zullen zien? "Er is een grote behoefte aan een gemeenschappelijk in- en verkoopnetwerk voor individuele hotels. Van belang is dat de verwachting naar de gast aansluit met wat geboden wordt en dat alle belangen gelijk zijn. Binnen het ‘nieuwe’ Hampshire zonder onze hotels zijn alle belangen gelijk. De combinatie van een licentieportefeuille en een groot aantal eigen hotels kan wringen. Ik geloof dat de Hampshire propositie van een collectie van unieke individuele hotels prima gaat werken en schaalvoordelen voor de aangesloten hotels zal brengen. Er zijn in Nederland geen andere ketens waarbij individuele hotels hun individuele karakter kunnen uitdragen onder een gemeenschappelijke vlag”, besluit hij.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: