Eden Hotels; een keten die geen keten is

12 februari 2018 | David Bakker

Een merkstrategie waarin zowel het merk Eden Hotels als het individuele hotel sterk naar voren komt. Dat is wat directeur Léon Dijkstra wil bereiken met de identiteitsverwisseling van 13 van zijn hotels. Vanaf vandaag prijkt het oer-Hollandse Eden Hotels op de gevels en verdwijnt het Hampshire logo. “Elk hotel heeft zijn eigen kwaliteiten. Ons aanbod is zo divers dat we moeilijk één lijn kunnen trekken. Onder de vlag van Eden Hotels kan elk hotel zijn eigen invulling geven. Dat is onze kracht.”

 “Want”, zo stelt Eden Hotels-directeur Léon Dijkstra in een exclusief gesprek met Hospitality Management, “We hebben een grote diversiteit aan hotels. Kijk naar het American, hartje Amsterdam en toegespitst op de high-end individuele reiziger. En hotels in de provincie, waar de vergaderaccommodaties steeds belangrijker worden. We kunnen daarin niet één lijn trekken. Elk hotel kent zijn eigen kwaliteiten en die willen we naar voren brengen. Zo hebben we in het Eden Rembrandt Square Hotel in het souterrain vergaderzalen die geen daglicht hebben. Om de leisure-gast aan te spreken, gaan we die verbouwen tot jazzclub.”

Het merk Hampshire blijft bestaan. De dertien hotels die in eigendom van de familie Dijkstra zijn, gaan verder onder de naam Eden Hotels. De Dutch Hotel Group neemt de overgebleven Hampshire hotels over. De naam Eden Hotels zal ook aantrekkelijk moeten worden op de arbeidsmarkt. Dijkstra legt uit: “De werknemer moet weten dat je je bij ons kunt ontwikkelen. Wij denken ons juist daarin te kunnen onderscheiden. Wij verwachten dat medewerkers zich willen ontwikkelen. Dat stimuleren wij ook. Eigen initiatief wordt beloond. Ik denk dat op een eigen manier hospitality uitstralen naar de gast het beste werkt.”

Tweedeling merk

Elk individueel hotel zal onder eigen naam de uitstraling naar de gast moeten waarborgen. “Maar dan in combinatie met het merk Eden Hotels. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat een merk ervoor zorgt dat de standaard hoog blijft. Of het tijdperk van de franchiseformule over is, weet ik niet. Ik denk dat vooral de gast toch nog waarde hecht aan een merk omdat hij dan weet wat hij kan verwachten. Het houdt ons ook scherp. Waar de gast voorheen genoegen nam met een zeven, zal hij nu eerder voor een negen willen gaan.”

En daar tikt de directeur meteen de nieuwe ambities aan. De waardering van de hotelgast moet omhoog. “Ja die negen, daar willen we naartoe.” Maar niet alleen in de kwaliteit wil het bedrijf groeien, ook in kwantiteit. "We zijn op dit moment een aantal hotels druk aan het verbouwen. Er zijn gesprekken gaande over een nieuw te bouwen hotel. Waar, wanneer en hoe groot kan ik nog met niemand delen. Binnen een paar jaar willen we zelfs groeien naar dertig hotels in Nederland.”

Drie-jaren-plan

Dat zal in die drie jaar niet lukken. Waar Dijkstra wel naartoe wil is een neutrale CO2-uitstoot in elk hotel. "Daar zijn wij ongetwijfeld niet de enige mee, maar op dat vlak willen we ons ook onderscheiden. Zo laten we onze gasten die in onze Amsterdamse hotels slapen met een elektrische taxi ophalen van Schiphol. En financieel compenseren we daarnaast de uitstoot van het vliegtuig die de gasten naar Amsterdam heeft gebracht.”

Het zijn nieuwe kernwaarden in een oer-Hollands bedrijf. In 1947 opende de opa van Dijkstra, Doede Dijkstra, het eerste hotel in het Friese Tzummarum. Het bedrijf breidde uit en in 1977, toen vader Sjoerd aan het roer stond, werd het Amsterdamse Eden Hotel aan de Amstel gekocht. De naam was geboren. "We willen een sterk Nederlands merk worden, met Nederlandse kernwaarde die door de Hollander wordt gewaardeerd: een platte organisatie waar gastvrijheid vanuit kleinschaligheid naar voren moet komen met een regionale uitstraling.’’

Toekomstvisie

Best Western besloot niet heel lang geleden de eisen waaraan een hotel moet voldoen te verscherpen. Een aantal hotels moest daardoor noodgedwongen de keten verlaten. Een trend die we in de toekomst meer zullen zien? "Er is een grote behoefte aan een gemeenschappelijk in- en verkoopnetwerk voor individuele hotels. Van belang is dat de verwachting naar de gast aansluit met wat geboden wordt en dat alle belangen gelijk zijn. Binnen het ‘nieuwe’ Hampshire zonder onze hotels zijn alle belangen gelijk. De combinatie van een licentieportefeuille en een groot aantal eigen hotels kan wringen. Ik geloof dat de Hampshire propositie van een collectie van unieke individuele hotels prima gaat werken en schaalvoordelen voor de aangesloten hotels zal brengen. Er zijn in Nederland geen andere ketens waarbij individuele hotels hun individuele karakter kunnen uitdragen onder een gemeenschappelijke vlag”, besluit hij.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Opening theaterseizoen en vernieuwde filmtheaterfoyer Figi

Afgelopen vrijdag stond Figi wederom in het teken van feestelijke vernieuwing! Met de uitverkochte voorstelling Driving Miss Daisy, met in de hoofdrol Anne Wil Blankers, werd het nieuwe theaterseizoen 2018-2019 geopend. Voorafgaande aan de voorstelling werd de nieuwe sfeervolle culturele filmtheate...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Tech BUAS
Hoe wordt AR op dit moment toegepast in hotels en waar gaat het naartoe?

In mijn laatste column deelde ik een aantal gedachten over de kansen en de uitdagingen van augmented en virtual reality-technologie in onze branche. Ik probeeerde daarmee wat veelbelovende routes maar ook een kritische reflectie te bieden op het nut van deze technologie in de gastvrijheidscontext. A...

Hotelbouwplannen Utrecht
Overeenkomst bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel

De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam hebben een aannemingsovereenkomst gesloten voor de bouw van de Galaxy Tower in het hartje van Utrecht. De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam sloten eerder een bouwteamovereenkomst waarin zij samen de engineering van de Galaxy Tower verder uitwerkten. De bouw...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Hoteltech Advertorial BUAS
Stan Josephi over revenue management

In de loop van de jaren is de focus van revenue management flink aan verandering onderhevig. Waarbij er in de beginjaren met name gekeken werd naar het aantal kamers dat voor een bepaalde prijs moest worden verkocht, oftewel capacity management, houden revenue managers zich vandaag de dag zich in de...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: