Eden Hotels; een keten die geen keten is

12 februari 2018 | David Bakker

Een merkstrategie waarin zowel het merk Eden Hotels als het individuele hotel sterk naar voren komt. Dat is wat directeur Léon Dijkstra wil bereiken met de identiteitsverwisseling van 13 van zijn hotels. Vanaf vandaag prijkt het oer-Hollandse Eden Hotels op de gevels en verdwijnt het Hampshire logo. “Elk hotel heeft zijn eigen kwaliteiten. Ons aanbod is zo divers dat we moeilijk één lijn kunnen trekken. Onder de vlag van Eden Hotels kan elk hotel zijn eigen invulling geven. Dat is onze kracht.”

 “Want”, zo stelt Eden Hotels-directeur Léon Dijkstra in een exclusief gesprek met Hospitality Management, “We hebben een grote diversiteit aan hotels. Kijk naar het American, hartje Amsterdam en toegespitst op de high-end individuele reiziger. En hotels in de provincie, waar de vergaderaccommodaties steeds belangrijker worden. We kunnen daarin niet één lijn trekken. Elk hotel kent zijn eigen kwaliteiten en die willen we naar voren brengen. Zo hebben we in het Eden Rembrandt Square Hotel in het souterrain vergaderzalen die geen daglicht hebben. Om de leisure-gast aan te spreken, gaan we die verbouwen tot jazzclub.”

Het merk Hampshire blijft bestaan. De dertien hotels die in eigendom van de familie Dijkstra zijn, gaan verder onder de naam Eden Hotels. De Dutch Hotel Group neemt de overgebleven Hampshire hotels over. De naam Eden Hotels zal ook aantrekkelijk moeten worden op de arbeidsmarkt. Dijkstra legt uit: “De werknemer moet weten dat je je bij ons kunt ontwikkelen. Wij denken ons juist daarin te kunnen onderscheiden. Wij verwachten dat medewerkers zich willen ontwikkelen. Dat stimuleren wij ook. Eigen initiatief wordt beloond. Ik denk dat op een eigen manier hospitality uitstralen naar de gast het beste werkt.”

Tweedeling merk

Elk individueel hotel zal onder eigen naam de uitstraling naar de gast moeten waarborgen. “Maar dan in combinatie met het merk Eden Hotels. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat een merk ervoor zorgt dat de standaard hoog blijft. Of het tijdperk van de franchiseformule over is, weet ik niet. Ik denk dat vooral de gast toch nog waarde hecht aan een merk omdat hij dan weet wat hij kan verwachten. Het houdt ons ook scherp. Waar de gast voorheen genoegen nam met een zeven, zal hij nu eerder voor een negen willen gaan.”

En daar tikt de directeur meteen de nieuwe ambities aan. De waardering van de hotelgast moet omhoog. “Ja die negen, daar willen we naartoe.” Maar niet alleen in de kwaliteit wil het bedrijf groeien, ook in kwantiteit. "We zijn op dit moment een aantal hotels druk aan het verbouwen. Er zijn gesprekken gaande over een nieuw te bouwen hotel. Waar, wanneer en hoe groot kan ik nog met niemand delen. Binnen een paar jaar willen we zelfs groeien naar dertig hotels in Nederland.”

Drie-jaren-plan

Dat zal in die drie jaar niet lukken. Waar Dijkstra wel naartoe wil is een neutrale CO2-uitstoot in elk hotel. "Daar zijn wij ongetwijfeld niet de enige mee, maar op dat vlak willen we ons ook onderscheiden. Zo laten we onze gasten die in onze Amsterdamse hotels slapen met een elektrische taxi ophalen van Schiphol. En financieel compenseren we daarnaast de uitstoot van het vliegtuig die de gasten naar Amsterdam heeft gebracht.”

Het zijn nieuwe kernwaarden in een oer-Hollands bedrijf. In 1947 opende de opa van Dijkstra, Doede Dijkstra, het eerste hotel in het Friese Tzummarum. Het bedrijf breidde uit en in 1977, toen vader Sjoerd aan het roer stond, werd het Amsterdamse Eden Hotel aan de Amstel gekocht. De naam was geboren. "We willen een sterk Nederlands merk worden, met Nederlandse kernwaarde die door de Hollander wordt gewaardeerd: een platte organisatie waar gastvrijheid vanuit kleinschaligheid naar voren moet komen met een regionale uitstraling.’’

Toekomstvisie

Best Western besloot niet heel lang geleden de eisen waaraan een hotel moet voldoen te verscherpen. Een aantal hotels moest daardoor noodgedwongen de keten verlaten. Een trend die we in de toekomst meer zullen zien? "Er is een grote behoefte aan een gemeenschappelijk in- en verkoopnetwerk voor individuele hotels. Van belang is dat de verwachting naar de gast aansluit met wat geboden wordt en dat alle belangen gelijk zijn. Binnen het ‘nieuwe’ Hampshire zonder onze hotels zijn alle belangen gelijk. De combinatie van een licentieportefeuille en een groot aantal eigen hotels kan wringen. Ik geloof dat de Hampshire propositie van een collectie van unieke individuele hotels prima gaat werken en schaalvoordelen voor de aangesloten hotels zal brengen. Er zijn in Nederland geen andere ketens waarbij individuele hotels hun individuele karakter kunnen uitdragen onder een gemeenschappelijke vlag”, besluit hij.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Logis ziet jaaromzet stijgen

Logis sluit 2018 af met een uitstekende omzetstijging van 8% (stijging van 4% ten opzichte van 2017), een resultaat van 140 miljoen euro. De reserveringscentrale van Logis heeft het afgelopen jaar een recordomzet gedraaid en ook het nieuwe loyaliteitsprogramma boekte een mooie stijging. De behaalde ...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Duurzaamheid
OneMeeting.com biedt klimaatneutraal vergaderen aan

OneMeeting.com (voorheen Regardz.nl) maakt het als eerste intermediair in meetings mogelijk om overal ter wereld klimaatneutraal te vergaderen. In samenwerking met Groenbalans is de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de integrale CO2-uitstoot van alle vergadertypes, arrangementen en losse overn...

Opening Hotelketens
Nieuw Meeting & Event-Center City Resort Hotel Leiden

City Resort Hotel Leiden is blij met alle positieve reacties van gasten die de afgelopen tijd al kennismaakten met het nieuwe Meeting & Event-center. General Manager Stoffel Verjaal en zijn team zetten momenteel nog de laatste puntjes op de 'i' waarna waarschijnlijk in maart de offici&eu...

Economie Interview
Interview: Arlette Gilbert over de commerciële koers van Bilderberg

Arlette Gilbert zwaait al tien jaar de commerciële scepter bij Bilderberg. Een tijdperk van vóór de crisis, ín de crisis en ná de crisis. Het heeft haar flexibel gemaakt. Ze moest wel, want de vragen vanuit het bedrijfsleven werden dynamischer. ‘Samen’ is...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: