Eigen hotel-app? Tien tips voor succes!

5 juli 2013 |
Eigen hotel-app? Tien tips voor succes!<

Interactie met de gast is een van de belangrijkste peilers van de hotellerie. Fysieke omgang met de gast was, is en zal altijd blijven. Dankzij de opkomst van tablets en smartphones,
met hun mobiele applicaties, is de interactie online bijna net zo belangrijk geworden als een gesprekje offline.

Veel hotelondernemingen hebben een eigen app voor mobiele apparaten. Internationale ketenbedrijven met diepe zakken kunnen alles naar eigen wens en smaak laten ontwikkelen, maar ook voor kleine onafhankelijke hotels zijn er genoeg mogelijkheden. De prijzen om een app te laten ontwikkelen zijn de laatste tijd flink aan het dalen. Wat is er voorhanden, wat moet een app kunnen en, ook belangrijk, wat verlangt de gast van een goede hotelapplicatie?

1. Maak een unieke app
Een app kan van alles zijn. Van een zakelijk instrument tot een verlenging van het hotelmerk. Hoe unieker, hoe meer er over gepraat zal worden. Keerzijde van een uiterst creatieve app is dat deze leuk is, maar relatief minder geld op zal brengen.

2. Zorg voor een brede schare volgers
Wees niet angstig om de eerste stappen bloot te geven. Maak een landingspagina over de app, kondig de functionaliteiten vast aan. Potentiële volgers worden zo geïnteresseerde betrokkenen.

3. Deel op de sociale media
Zowel in de ontwikkelfase als op het moment van lancering, maak melding via de sociale media om de zichtbaarheid van de app te vergroten.

4. Licht een tipje van de sluier op voor de professionals
Voor ontwikkelaars en ontwerpers, maar ook voor de opdrachtgevers, zijn sites als Forrst en Dribble interessant. Hier worden beginontwerpen gedeeld met gelijkgestemden voor goede en professionele feedback

5. Blog voor meer interactie
Houd de dialoog gaande, blog over uw app (in wording). Schrijf erover op technologie- en app-blogs. Geef exclusieve voorvertoningen.

6. Gebruik mobiele advertenties
Voor sommige gebruikers een doorn in het oog, maar mobiele advertenties bewijzen hun nut: zij zorgen voor passief inkomen. Het is overigens wel van belang dat potentiële app-gebruikers een advertentie van uw app krijgen te zien in andere applicaties of op andere plekken van het mobiele internet.

7. Zet in op social advertising
Via advertenties op sociale media platforms als Facebook bereikt u gerichter het publiek dat potentieel geïnteresseerd is. Breeduit adverteren op het internet zet vaak minder zoden aan de dijk. Een schot hagel vergeleken met een enkele kogel. Via Facebook Mobile ads kunt u gericht adverteren voor louter mobiele gebruikers.

8. Zoek marketingpartners
Samen sterker. Zoek gelijkgestemde merken en/of bedrijven uit uw omgeving om te kijken wat u voor elkaar kunt betekenen op het gebied van het vermarkten van elkaars apps.

9. Vergeet SEO, ga voor ASO
Het optimaliseren van de website, om makkelijk vindbaar te zijn via zoekmachines (lees: Google); dat was SEO. Met 600.000 iOS apps en 450.000 Android applicaties is het in de iTunes Store en Android Market dringen geblazen. Vandaar App Store Optimalisation (ASO). Wat zijn handige keywords voor uw app, welke gebruikt de concurrentie, et cetera. Via de App Store van Apple geeft het zoekwoord ‘hotel’ 7.500 resultaten. De apps van hotels worden daarbij overschaduwd door spelletjes en applicaties van OTA’s.

10. Doe waar u goed in bent
Geen weet van apps en mobiel internet? Geen zin in/tijd voor? Geen probleem. Er zijn zat bedrijven die u graag willen helpen met uw app.

Deze tips staan in het focusartikel IT & Multimedia uit de juni-editie van Hospitality Management. Download het hele nummer.
Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: