Eigen hotel-app? Tien tips voor succes!

5 juli 2013 |
Eigen hotel-app? Tien tips voor succes!<

Interactie met de gast is een van de belangrijkste peilers van de hotellerie. Fysieke omgang met de gast was, is en zal altijd blijven. Dankzij de opkomst van tablets en smartphones,
met hun mobiele applicaties, is de interactie online bijna net zo belangrijk geworden als een gesprekje offline.

Veel hotelondernemingen hebben een eigen app voor mobiele apparaten. Internationale ketenbedrijven met diepe zakken kunnen alles naar eigen wens en smaak laten ontwikkelen, maar ook voor kleine onafhankelijke hotels zijn er genoeg mogelijkheden. De prijzen om een app te laten ontwikkelen zijn de laatste tijd flink aan het dalen. Wat is er voorhanden, wat moet een app kunnen en, ook belangrijk, wat verlangt de gast van een goede hotelapplicatie?

1. Maak een unieke app
Een app kan van alles zijn. Van een zakelijk instrument tot een verlenging van het hotelmerk. Hoe unieker, hoe meer er over gepraat zal worden. Keerzijde van een uiterst creatieve app is dat deze leuk is, maar relatief minder geld op zal brengen.

2. Zorg voor een brede schare volgers
Wees niet angstig om de eerste stappen bloot te geven. Maak een landingspagina over de app, kondig de functionaliteiten vast aan. Potentiële volgers worden zo geïnteresseerde betrokkenen.

3. Deel op de sociale media
Zowel in de ontwikkelfase als op het moment van lancering, maak melding via de sociale media om de zichtbaarheid van de app te vergroten.

4. Licht een tipje van de sluier op voor de professionals
Voor ontwikkelaars en ontwerpers, maar ook voor de opdrachtgevers, zijn sites als Forrst en Dribble interessant. Hier worden beginontwerpen gedeeld met gelijkgestemden voor goede en professionele feedback

5. Blog voor meer interactie
Houd de dialoog gaande, blog over uw app (in wording). Schrijf erover op technologie- en app-blogs. Geef exclusieve voorvertoningen.

6. Gebruik mobiele advertenties
Voor sommige gebruikers een doorn in het oog, maar mobiele advertenties bewijzen hun nut: zij zorgen voor passief inkomen. Het is overigens wel van belang dat potentiële app-gebruikers een advertentie van uw app krijgen te zien in andere applicaties of op andere plekken van het mobiele internet.

7. Zet in op social advertising
Via advertenties op sociale media platforms als Facebook bereikt u gerichter het publiek dat potentieel geïnteresseerd is. Breeduit adverteren op het internet zet vaak minder zoden aan de dijk. Een schot hagel vergeleken met een enkele kogel. Via Facebook Mobile ads kunt u gericht adverteren voor louter mobiele gebruikers.

8. Zoek marketingpartners
Samen sterker. Zoek gelijkgestemde merken en/of bedrijven uit uw omgeving om te kijken wat u voor elkaar kunt betekenen op het gebied van het vermarkten van elkaars apps.

9. Vergeet SEO, ga voor ASO
Het optimaliseren van de website, om makkelijk vindbaar te zijn via zoekmachines (lees: Google); dat was SEO. Met 600.000 iOS apps en 450.000 Android applicaties is het in de iTunes Store en Android Market dringen geblazen. Vandaar App Store Optimalisation (ASO). Wat zijn handige keywords voor uw app, welke gebruikt de concurrentie, et cetera. Via de App Store van Apple geeft het zoekwoord ‘hotel’ 7.500 resultaten. De apps van hotels worden daarbij overschaduwd door spelletjes en applicaties van OTA’s.

10. Doe waar u goed in bent
Geen weet van apps en mobiel internet? Geen zin in/tijd voor? Geen probleem. Er zijn zat bedrijven die u graag willen helpen met uw app.

Deze tips staan in het focusartikel IT & Multimedia uit de juni-editie van Hospitality Management. Download het hele nummer.
Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: