Franse hotelbond start zaak tegen Expedia

22 april 2010 |
Franse hotelbond start zaak tegen Expedia<

De Franse vakorganisatie voor hotels, Synhorcat, start een rechtszaak tegen Expedia en diens dochter-ondernemingen TripAdvisor en Hotels.com. Synhorcat beschuldigt de websites van oneerlijke concurrentie en het verstrekken van valse informatie. De organisatie is van mening dat een te nauwe samenwerking tussen TripAdvisor, Expedia en Hotels.com tot situaties leidt waarbij hotels die niet zijn aangesloten bij Expedia op de websites TripAdvisor en Hotels.com worden weergegeven alsof ze geen kamers vrij zouden hebben. Terwijl dit volgens Synhorcat niet het geval is. De hotels hebben wel kamers in de aanbieding. De claim werd onlangs bij de rechtbank in Parijs ingediend.

Valse informatie
De vakorganisatie bestempelt de affaire als discriminerend. De ontstane situatie zou niet alleen zorgen voor valse informatie richting de consument, maar zou er ook toe leiden dat potentiële gasten hotels niet meer direct benaderen voor reserveringen, omdat er op de genoemde websites toch staat dat er geen kamers vrij zijn.

Kortingspercentages doorn in het oog
Onderwerp van twist is tevens de suggestie op de websites van Expedia dat hotels met 75 procent korting zouden kunnen worden geboekt. Synhorcat vindt deze promostunt misleidend voor consumenten. De reclame zou de indruk wekken dat hotelkamers altijd beschikbaar zijn tegen hoge kortingen, terwijl actiekortingen slechts voor zeer beperkte perioden geldt waarin tegen het actietarief kan worden geboekt.
Ook het stunten met hoge kortingspercentages zou potentiële gasten niet aanmoedigen om nog direct bij het hotel te reserveren, omdat wordt gesuggereerd dat de meeste korting via Expedia te halen is.

Reactie Synhorcat
"We hebben niets tegen het internet, integendeel. Maar we kunnen dit soort praktijken die onze hoteliers schaden niet door laten gaan", aldus Didier Chenet, voorzitter van Synhorcat.

Standpunt Koninklijke Horeca Nederland
Het bestuur van de Sector Hotels van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bewondert de stap die de Franse collega's nemen en wachten met spanning af wat de uitkomst zal zijn. De uitkomst van de rechtszaak zal gevolgen hebben voor alle Europese landen en dus ook voor de hotellerie in Nederland. De ontwikkelingen worden door KHN op de voet gevolgd.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: