Gom en Ibis Styles Haarlem City Hotel winnen Best Practice Award 2018

25 januari 2019 | David Bakker

In de Jaarbeurs in Utrecht is de zevende Best Practice Award uitgereikt aan Gom
Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City Hotel. De jury en de zaal waren unaniem in
hun voorkeur voor de businesscase die het moest opnemen tegen drie andere finalisten.
"Samen met Gom creëert het Ibis Styles Haarlem City Hotel arbeidsomstandigheden die
haaks staan op de misstanden die er nog altijd zijn in de hotelsector", was het lovende
oordeel van de jury

Met die insteek is de Best Practice Award zes jaar terug ook in het leven geroepen. De prijs
wordt elk jaar uitgereikt aan partijen die het gedachtegoed van de Code Verantwoordelijk
Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassers succesvol in de praktijk brengen. Gom
Hospitality heeft zich vanaf de start in de branche, drie jaar terug, neergezet als schoonmaakbedrijf dat hotelschoonmakers menselijke arbeidsomstandigheden wil bieden.
Daar mankeert het nog altijd aan, ondanks veel – negatieve – aandacht in de media. In
hoteldirecteur André Aaij vond Gom in december 2017 een opdrachtgever die de aanpak van Gom kon waarderen. Meteen bij de opstart van het Ibis Styles Haarlem City Hotel
functioneren schoonmaak- en eigen medewerkers als één team.


André Aaij; "De factor mens is het allerbelangrijkste. Natuurlijk is een schone kamer
belangrijk voor een hotel maar het zijn de mensen die onze gasten zich blijven herinneren en die het verschil kunnen maken. De dames van het hotel en de schoonmakers van Gom vormen sinds de opening een hecht team en staan voor elkaar klaar. Deze positieve sfeer ziet de gast terug in het hotel. Ondanks dat wij werken met een buitenfirma voor de kamerschoonmaak zal de gast dit niet doorhebben." Ook de jury merkte de bijzonder band tussen de teams op; ‘het enthousiasme tijdens de presentatie spatte van het podium af’.

Gezamenlijke presentatie

'One team, one goal’ was ook het thema van de gezamenlijke presentatie van het hotelteam tijdens de finalemiddag in de Jaarbeurs. Die presentatie kreeg zowel de handen van de jury als van de zaal op elkaar. Ook het aanwezige publiek mocht meestemmen over de cases van de vier finalisten. Dat de award uiteindelijk in handen van Gom Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City terecht kwam, was voor klantmanager Maarten van Driel van het schoonmaakbedrijf een bewijs dat de mvo-koers een juiste is. "Deze prijs betekent heel veel voor ons. De schoonmaak in de hotelbranche staat misschien niet goed bekend, maar deze prijs laat zien dat het ook anders kan. Samen vormen we één team, en dat straalt ook af op de hotelbezetting."

Begin dit jaar zette André Aaij zijn handtekening onder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, met de visie dat aandacht voor mensen zich altijd terugbetaalt: "Het resultaat is heel veel werkplezier en ontwikkelingsmogelijkheden voor iedereen die hier werkt, en voor mij een blinkend hotel."

Collega’s

De jury loofde de wijze waarop beide partijen medewerkers oprecht aandacht geven, hen bij
het proces betrekken en waarderen. "Verschil tussen eigen personeel en inleen is er niet:
medewerkers beschouwen elkaar als collega’s. Schoonmaakmedewerkers merken dat ze van toegevoegde waarde zijn en voelen zich een belangrijk onderdeel van het team en het proces."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: