'Groene lijst' helpt hotelier bij maken keuze

16 december 2010 |
'Groene lijst' helpt hotelier bij maken keuze<

Naast comfort, luxe en kwaliteit, komt duurzaamheid steeds hoger op het verlanglijstje van de hotelgast. Voor hotels die het label van duurzaamheid willen verwerven, is het aanbieden van duurzame producten een vereiste. Bij de selectie van deze producten worden hotels vanaf vandaag wegwijs gemaakt door Duurzame Hotels Nederland (DHN) en HighlandPurchasing (HP), die samen een ‘groene lijst’ van duurzame leveranciers in het leven riepen.

Hulp gevraagd
“Het uitstralen van maatschappelijke verantwoordelijkheid, betrokkenheid en gezondheidbewustzijn wint sterk aan belang”, stelt Sarah Jenny van Duurzame Hotels Nederland (DHN). “Steeds meer hotels vragen ons of wij hen op weg willen helpen met het behalen van een duurzaamheidslabel. Een van de voorwaarden is dat zij duurzame producten aanbieden. Schoonmaakmiddelen bijvoorbeeld, moeten toegerust zijn met het Europese Ecolabel. Maar welke leveranciers leveren deze duurzame producten? Bijna een jaar geleden hebben we een begin gemaakt met een lijst van duurzame leveranciers die dito producten aanbieden. Er komen met grote regelmaat nieuwe leveranciers bij.”

Certificaatplicht
DHN en HP beoordelen gezamenlijk of de leveranciers en de producten voldoen aan de eisen van duurzaamheid. Een leverancier moet in het bezit zijn van tenminste een van de volgende certificaten:
• een bedrijfscertificaat (ISO 14001, Green Globe of ander label);
• een productcertificaat op de oorsprong van de bestanddelen (Max Havelaar, Fair Trade, UTZ of ander label);
• een productcertificaat op het productieproces (EU Ecolabel, NordicSwan, Der Blaue Engel of ander label).

Duurzaam en betaalbaar
De ‘groene lijst’ is voor de hotels een leidraad bij de selectie van duurzame producten. Het omarmen van de bewuste keuze voor duurzaam is een voorwaarde voor het behalen van een duurzaamheidslabel, zoals het Green Key keurmerk, het Europese Ecolabel, de ISO 14001 normering of een van de vele andere labels. Niet DHN publiceert de ‘groene lijst’, maar inkooppartner HighlandPurchasing (HP). “De bij ons aangesloten hotels hoeven alleen maar in te loggen op onze website om toegang te krijgen tot de lijst van duurzame leveranciers”, vertelt managing director J.A. van de Kooij. “Wij combineren inkoopactiviteiten van deelnemende hotels tot grote volumes, waardoor met leveranciers door heel Nederland – per productgroep – gunstige afspraken gemaakt kunnen worden over prijs, kwaliteit en service. Zo laten wij ‘duurzaam’ hand in hand gaan met ‘betaalbaar’.”

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: