'Groene lijst' helpt hotelier bij maken keuze

16 december 2010 |
'Groene lijst' helpt hotelier bij maken keuze

Naast comfort, luxe en kwaliteit, komt duurzaamheid steeds hoger op het verlanglijstje van de hotelgast. Voor hotels die het label van duurzaamheid willen verwerven, is het aanbieden van duurzame producten een vereiste. Bij de selectie van deze producten worden hotels vanaf vandaag wegwijs gemaakt door Duurzame Hotels Nederland (DHN) en HighlandPurchasing (HP), die samen een ‘groene lijst’ van duurzame leveranciers in het leven riepen.

Hulp gevraagd
“Het uitstralen van maatschappelijke verantwoordelijkheid, betrokkenheid en gezondheidbewustzijn wint sterk aan belang”, stelt Sarah Jenny van Duurzame Hotels Nederland (DHN). “Steeds meer hotels vragen ons of wij hen op weg willen helpen met het behalen van een duurzaamheidslabel. Een van de voorwaarden is dat zij duurzame producten aanbieden. Schoonmaakmiddelen bijvoorbeeld, moeten toegerust zijn met het Europese Ecolabel. Maar welke leveranciers leveren deze duurzame producten? Bijna een jaar geleden hebben we een begin gemaakt met een lijst van duurzame leveranciers die dito producten aanbieden. Er komen met grote regelmaat nieuwe leveranciers bij.”

Certificaatplicht
DHN en HP beoordelen gezamenlijk of de leveranciers en de producten voldoen aan de eisen van duurzaamheid. Een leverancier moet in het bezit zijn van tenminste een van de volgende certificaten:
• een bedrijfscertificaat (ISO 14001, Green Globe of ander label);
• een productcertificaat op de oorsprong van de bestanddelen (Max Havelaar, Fair Trade, UTZ of ander label);
• een productcertificaat op het productieproces (EU Ecolabel, NordicSwan, Der Blaue Engel of ander label).

Duurzaam en betaalbaar
De ‘groene lijst’ is voor de hotels een leidraad bij de selectie van duurzame producten. Het omarmen van de bewuste keuze voor duurzaam is een voorwaarde voor het behalen van een duurzaamheidslabel, zoals het Green Key keurmerk, het Europese Ecolabel, de ISO 14001 normering of een van de vele andere labels. Niet DHN publiceert de ‘groene lijst’, maar inkooppartner HighlandPurchasing (HP). “De bij ons aangesloten hotels hoeven alleen maar in te loggen op onze website om toegang te krijgen tot de lijst van duurzame leveranciers”, vertelt managing director J.A. van de Kooij. “Wij combineren inkoopactiviteiten van deelnemende hotels tot grote volumes, waardoor met leveranciers door heel Nederland – per productgroep – gunstige afspraken gemaakt kunnen worden over prijs, kwaliteit en service. Zo laten wij ‘duurzaam’ hand in hand gaan met ‘betaalbaar’.”

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: