Van der Grinten: 'Waakzaamheid geboden'

10 januari 2011 |
Van der Grinten: 'Waakzaamheid geboden'<

"De horeca-ondernemer moet in 2011 waakzamer zijn dan ooit. De economie vertoont weliswaar lichte tekenen van herstel, maar de omzet in de horecabranche is nog lang niet terug op het hogere niveau van 2007. Dit zei Lodewijk van de Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bij de opening van de Horecava.

Onzekerheid
Van der Grinten: "Er is geen zekerheid over de financiële positie van belangrijke eurolanden. De vrije bestedingsruimte van de consument staat daarom onder druk. De ondernemer in de horeca moet goed op de kosten letten en vooral innovatief zijn. De ondernemer kan voor zijn bedrijfsresultaat en omzet niet vertrouwen op de conjunctuur en zal het succes zelf moeten maken en de kosten beheersen."

Cijfers onder druk
Van der Grinten lichtte op de Horecava 2011 de cijfers toe die aangeven dat afzet (omzetvolume), werkgelegenheid en bedrijfsresultaat per horecaonderneming nog steeds afnemen. Ook al is de tendens minder sterk dan in de twee voorgaande jaren.

Toekomstbestendigheid
"De juiste balans in prijs-kwaliteit, professionaliteit en innovatie zijn de factoren die van grote invloed zijn op de toekomstbestendigheid van de horecaondernemer.", aldus Van der Grinten. Bovendien zien we dat de spanning op de horecabranche ten opzichte van bijvoorbeeld concepten in de retailbranche de komende jaren zal toenemen.

Kernpunten
Van der Grinten gaf als voorbeeld van innovatie het op intelligente wijze benutten van social media zoals twitter, linkedin, hyves en facebook. Koninklijke Horeca Nederland zal op dinsdag 11 januari het Social Media Magazine presenteren voor horecaondernemers ter ondersteuning in hun bedrijf. Ontmoeten en binden van de gasten kan niet meer uitsluitend binnen de muren van de horecalocatie. "Gasten willen ook op andere manieren betrokken zijn bij de totale beleving van een horecaconcept", aldus Lodewijk van der Grinten. De gasten waarderen de horecaondernemers die met fatsoen en met vakkennis zorgen voor een goede en gastvrije beleving.

Belangenbehartiging
In het afgelopen jaar heeft Koninklijke Horeca Nederland de relaties met lokale en landelijke overheden verstevigd. Het Platform Verduurzaming Voedsel en het sluiten van het convenant Gezond Gewicht zijn daar voorbeelden van. Obesitas, duurzame voeding en verantwoord alcohol schenken krijgen ook in het komende jaar extra aandacht. Ook de samenwerking met politie en Openbaar Ministerie om overvallen aan te pakken en het verminderen van de bureaucratie die voor veel ondernemers speelt bij het aanvragen van vergunningen hebben concrete resultaten opgeleverd.

Ondernemersdossier Horeca
Een concreet resultaat is vertaald in de introductie van het Ondernemersdossier Horeca. Hiermee is het mogelijk voor de horecaondernemers om alle wetten en regels op één plek te vinden en ook direct vergunningen aan te vragen.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: