Houdt de hotellerie genoeg rekening met de reizende zakenvrouw?

26 april 2018 | David Bakker

De reizende zakenvrouw is aan een gigantische opmars bezig. In het buitenland wordt al volop aandacht besteed aan de wensen van de vrouw in hotels en ook in Nederland lijkt de hotellerie wakker te zijn geschud. “Maar”, stelt Zakenvrouw van het jaar 2017, Elske Doets, “in vergelijking met Canada en de Verenigde Staten lopen we nog behoorlijk achter.”

Download gratis de nieuwste editie van Hospitality Management 

Daarmee doelt de eigenaresse van Jan Doets Budget Tours, een reisorganisatie gespecialiseerd in reizen door Canada en de Verenigde Staten, voornamelijk op de veiligheid. In het land van de onbeperkte mogelijkheden is het ondenkbaar dat er geen ‘doorman’ bij de lift staat. “En in Nederland is dat een stuk minder. Zo was ik laatst in het Conservatoriumhotel en daar was het trappenhuis niet beveiligd. Daar kon iedereen gewoon in. De lift was dan wel beveiligd met een sleutel, maar ik kan mij voorstellen dat mensen zich daardoor een stuk minder veilig voelen.”

Persoonlijke aandacht

Een stukje veiligheid door middel van aandacht is ook een punt voor Carla van den Berg-Brantjes. Liefst 40 jaar reisde zij voornamelijk door Azië en totdat er aandacht aan werd besteed, viel het haar nooit op dat de veiligheid in en rondom een hotel voor een vrouw belangrijk is. “Natuurlijk voelde ik mij ook weleens onveilig in een gure parkeergarage en keek ik zes keer om mij heen om te kijken of ik niet werd achtervolgd, maar over het algemeen heb ik er nooit bij stil gestaan. Wat mij een enorm veilig gevoel gaf binnen de hotellerie in Azië, is de persoonlijke aandacht. Van de portier tot de barman. Allemaal herkenden ze mij als ik weer eens terug was voor zaken. Gelukkig zie ik dat in Nederland ook steeds beter worden, maar er valt nog een hoop te winnen. Ik ben van mening dat meer persoonlijke aandacht de veiligheid al behoorlijk waarborgt.”

Waar ter wereld Van den Berg-Brantjes ook gaat, in elke hotelkamer valt haar oog allereerst op het tekort aan kastruimte. “Die is bijna altijd te klein. Ik heb het idee dat hotels er soms vanuit gaan dat je maar een nachtje blijft. Ik ben soms voor zaken een aantal dagen in hetzelfde hotel. Dan heb ik meer dan één set mee.”  Een andere tekortkoming die haar opvalt, is het gebrek aan ruimte aan de wastafel. “Maar dat geldt niet alleen voor vrouwen die hun make-up willen doen hoor. Mannen hebben hier ook last van. Die willen zich ook gewoon makkelijk kunnen scheren, zonder alle spullen door de hele badkamer te hoeven leggen.”

Sfeer en veiligheid

Waar Van den Berg-Brantjes voornamelijk in het Verre Oosten voor zaken was, reist Doets door heel Canada en de Verenigde Staten voor haar bedrijf, op zoek naar de meest geschikte hotels voor haar doelgroep. “Voor mij is het heel belangrijk hoe de sfeer in het hotel is. Ik let overal op. Als vrouw vind ik het belangrijk dat er een kluis in elke hotelkamer te vinden is, ongeacht het aantal sterren. Ik denk dat vrouwen het vooral prettig vinden als het hotel een warme uitstraling heeft. Daarom ben ik persoonlijk ook niet dol op de kille uitstraling van veel ketens. Vrouwen zijn denk ik meer op zoek naar boetiekachtige hotels en een beetje kunst aan de muur. Ze moeten het gevoel hebben dat ze veilig zijn.”

Doets probeert de geëmancipeerde markt van Noord-Amerika door te geven aan de Hollandse markt, maar daar stuit ze op het conservatisme binnen de Nederlandse hotellerie. “Het gaat nu goed dus blijft het goed dat is een beetje de tendens. In Amerika blijven ze innoveren en investeren, ook al gaat het goed. Daar is de ondernemersgeest nog even iets groter dan hier.”

Postillion Hotel biedt Female Touch

De Nederlandse hotellerie beweegt mee met de wensen van de vrouwelijke zakenreiziger. Zo viel het Postillion al een tijd geleden op dat het hotelwezen (te) veel op de zakenman was gericht. “Dat moest anders, dachten we toen. We hebben het Female Touch systeem geïntroduceerd”, vertelt marketingmanager Bart Peschier van Postillion Hotels. “Vrouwelijke gasten kunnen tijdens het  boeken aangeven of ze gebruik willen maken van het Female Touch pakket, dat is geheel kosteloos. We hebben onder meer een aantal parkeerplaatsen dichtbij de entree, dat geeft een gevoel van veiligheid. Daarnaast is het ongemakkelijk om een heel stuk over het parkeerterrein te lopen met hoge hakken aan en bagage in de hand. Bij aankomst kan de vrouwelijke gast ervoor kiezen om eerst naar de kamer te gaan, even te ontspannen en vervolgens in te checken wanneer zij het nodig vindt.”

Naast een gevoel van veiligheid bieden, brengt het Female Touch pakket ook een stukje comfort. “De hotelkamers zijn dichter bij de lift gesitueerd. In de kamer hangt een extra sterke föhn en is er een lady kit aanwezig met extra spullen, speciaal gericht op de verzorging voor de vrouw; denk aan tampons en extra verzorgingsproducten als body lotion.” Intern noemt Postillion dit pakket het ‘levende pakket.’ “Wensen veranderen en via onze meetinghosts krijgen we veel vragen en aanbevelingen over dit pakket. We stellen ons kwetsbaar op en zullen dingen veranderen als we denken dat dat nodig is. Er is nog een hoop te doen om het de vrouw nog meer naar de zin te maken in de hotellerie”, besluit Peschier.

Elske Doets

Op haar veertiende zette Elske Doets (1972) haar eerste stappen in het bedrijf van haar vader. Door veel te telexen en brieven te stempelen in de vakanties, leerde ze het bedrijf van binnenuit kennen. Ze ging rechten studeren, maar bleef altijd betrokken bij het bedrijf. In 2001 nam ze het stokje over van haar vader en werd directrice. In een roerige tijd waarin de reisbranche het zeer moeilijk had hield ze het bedrijf staande, klom uit de crisis en zag haar harde werken worden beloond met de verkiezing ‘Zakenvrouw van het jaar 2017.’ Doets denkt dat haar succes in de zakenwereld te maken heeft met het feit dat ze moeder is. “Het managen van een familieleven kent veel parallellen met het zakenleven.” In de toekomst wil ze zich nog meer inzetten voor de ondernemende vrouw.

Carla van den Berg-Brantjes

Carla van den Berg-Brantjes (1956) genoot diverse opleidingen binnen de reis en- luchtvaartindustrie en in de richting van sales en marketing. Voordat ze een kleine 8 jaar geleden haar eigen consultancybureau startte binnen de reisindustrie, was ze werkzaam voor grote luchtvaartmaatschappijen als Singapore Airlines en China Airlines. Als het gaat om hotelkamers let ze vooral op een goed bed, schoon sanitair, goede spiegel, föhn en een praktische kast. “Ook een kofferrek vind ik altijd handig. Maar dit zijn dingen die je in ieder hotel standaard mag verwachten. Veel belangrijker vind ik een persoonlijke benadering in alle contactmomenten met en in het hotel. Vriendelijkheid en klantgerichtheid van het personeel staat voorop en wanneer daarbij ook nog echte interesse en belangstelling in mij als gast wordt getoond, dan kom ik graag terug.”

Internationale wensen

BCD Travel is een bedrijf dat de wensen van de zakelijke reiziger monitort om advies op maat te kunnen geven. Uit verschillende onderzoeken naar het reisgedrag en de wensen van vrouwen kan BCD Travel het volgende concluderen:

“Vrouwen zijn naar voren gekomen als een reisgroep waar de sector rekening mee houdt. Onderzoek toont aan dat 77 procent van de vrouwelijke reizigers van mening is dat reisprogramma's rekening moeten houden met hun behoeften. Sommige hotels hebben verdiepingen voor alleen maar dames, betere beveiliging, goed verlichte gangen en gezondere lifestyle-opties.”

“Sommige hotels hebben zelfs kamers speciaal ontworpen voor vrouwelijke soloreizigers. Het Dukes Hotel in Londen biedt roomservice voor alleen vrouwen en restauranttafels voor een discreet solo-diner. Hotelketen IHG ging een stap verder en lanceerde een meer vrouwelijk merk, Hotel Indigo, waar het aandacht kon besteden aan de faciliteiten en diensten die vrouwen waarderen.

Luchtvaartmaatschappijen hebben ook gereageerd: in 2017 is Air India begonnen met het reserveren van een rij stoelen voor vrouwelijke passagiers die alleen op binnenlandse routes reizen.”

“Vrouwelijke reizigers vinden comfort de belangrijkste factor voor geluk. Dit kan zijn omdat het evenwicht tussen werk en privé belangrijker voor hen is, met name voor moeders.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: