Houdt de hotellerie genoeg rekening met de reizende zakenvrouw?

Auteur: David Bakker
26 april 2018
Houdt de hotellerie genoeg rekening met de reizende zakenvrouw?

De reizende zakenvrouw is aan een gigantische opmars bezig. In het buitenland wordt al volop aandacht besteed aan de wensen van de vrouw in hotels en ook in Nederland lijkt de hotellerie wakker te zijn geschud. “Maar”, stelt Zakenvrouw van het jaar 2017, Elske Doets, “in vergelijking met Canada en de Verenigde Staten lopen we nog behoorlijk achter.”

Download gratis de nieuwste editie van Hospitality Management 

Daarmee doelt de eigenaresse van Jan Doets Budget Tours, een reisorganisatie gespecialiseerd in reizen door Canada en de Verenigde Staten, voornamelijk op de veiligheid. In het land van de onbeperkte mogelijkheden is het ondenkbaar dat er geen ‘doorman’ bij de lift staat. “En in Nederland is dat een stuk minder. Zo was ik laatst in het Conservatoriumhotel en daar was het trappenhuis niet beveiligd. Daar kon iedereen gewoon in. De lift was dan wel beveiligd met een sleutel, maar ik kan mij voorstellen dat mensen zich daardoor een stuk minder veilig voelen.”

Persoonlijke aandacht

Een stukje veiligheid door middel van aandacht is ook een punt voor Carla van den Berg-Brantjes. Liefst 40 jaar reisde zij voornamelijk door Azië en totdat er aandacht aan werd besteed, viel het haar nooit op dat de veiligheid in en rondom een hotel voor een vrouw belangrijk is. “Natuurlijk voelde ik mij ook weleens onveilig in een gure parkeergarage en keek ik zes keer om mij heen om te kijken of ik niet werd achtervolgd, maar over het algemeen heb ik er nooit bij stil gestaan. Wat mij een enorm veilig gevoel gaf binnen de hotellerie in Azië, is de persoonlijke aandacht. Van de portier tot de barman. Allemaal herkenden ze mij als ik weer eens terug was voor zaken. Gelukkig zie ik dat in Nederland ook steeds beter worden, maar er valt nog een hoop te winnen. Ik ben van mening dat meer persoonlijke aandacht de veiligheid al behoorlijk waarborgt.”

Waar ter wereld Van den Berg-Brantjes ook gaat, in elke hotelkamer valt haar oog allereerst op het tekort aan kastruimte. “Die is bijna altijd te klein. Ik heb het idee dat hotels er soms vanuit gaan dat je maar een nachtje blijft. Ik ben soms voor zaken een aantal dagen in hetzelfde hotel. Dan heb ik meer dan één set mee.”  Een andere tekortkoming die haar opvalt, is het gebrek aan ruimte aan de wastafel. “Maar dat geldt niet alleen voor vrouwen die hun make-up willen doen hoor. Mannen hebben hier ook last van. Die willen zich ook gewoon makkelijk kunnen scheren, zonder alle spullen door de hele badkamer te hoeven leggen.”

Sfeer en veiligheid

Waar Van den Berg-Brantjes voornamelijk in het Verre Oosten voor zaken was, reist Doets door heel Canada en de Verenigde Staten voor haar bedrijf, op zoek naar de meest geschikte hotels voor haar doelgroep. “Voor mij is het heel belangrijk hoe de sfeer in het hotel is. Ik let overal op. Als vrouw vind ik het belangrijk dat er een kluis in elke hotelkamer te vinden is, ongeacht het aantal sterren. Ik denk dat vrouwen het vooral prettig vinden als het hotel een warme uitstraling heeft. Daarom ben ik persoonlijk ook niet dol op de kille uitstraling van veel ketens. Vrouwen zijn denk ik meer op zoek naar boetiekachtige hotels en een beetje kunst aan de muur. Ze moeten het gevoel hebben dat ze veilig zijn.”

Doets probeert de geëmancipeerde markt van Noord-Amerika door te geven aan de Hollandse markt, maar daar stuit ze op het conservatisme binnen de Nederlandse hotellerie. “Het gaat nu goed dus blijft het goed dat is een beetje de tendens. In Amerika blijven ze innoveren en investeren, ook al gaat het goed. Daar is de ondernemersgeest nog even iets groter dan hier.”

Postillion Hotel biedt Female Touch

De Nederlandse hotellerie beweegt mee met de wensen van de vrouwelijke zakenreiziger. Zo viel het Postillion al een tijd geleden op dat het hotelwezen (te) veel op de zakenman was gericht. “Dat moest anders, dachten we toen. We hebben het Female Touch systeem geïntroduceerd”, vertelt marketingmanager Bart Peschier van Postillion Hotels. “Vrouwelijke gasten kunnen tijdens het  boeken aangeven of ze gebruik willen maken van het Female Touch pakket, dat is geheel kosteloos. We hebben onder meer een aantal parkeerplaatsen dichtbij de entree, dat geeft een gevoel van veiligheid. Daarnaast is het ongemakkelijk om een heel stuk over het parkeerterrein te lopen met hoge hakken aan en bagage in de hand. Bij aankomst kan de vrouwelijke gast ervoor kiezen om eerst naar de kamer te gaan, even te ontspannen en vervolgens in te checken wanneer zij het nodig vindt.”

Naast een gevoel van veiligheid bieden, brengt het Female Touch pakket ook een stukje comfort. “De hotelkamers zijn dichter bij de lift gesitueerd. In de kamer hangt een extra sterke föhn en is er een lady kit aanwezig met extra spullen, speciaal gericht op de verzorging voor de vrouw; denk aan tampons en extra verzorgingsproducten als body lotion.” Intern noemt Postillion dit pakket het ‘levende pakket.’ “Wensen veranderen en via onze meetinghosts krijgen we veel vragen en aanbevelingen over dit pakket. We stellen ons kwetsbaar op en zullen dingen veranderen als we denken dat dat nodig is. Er is nog een hoop te doen om het de vrouw nog meer naar de zin te maken in de hotellerie”, besluit Peschier.

Elske Doets

Op haar veertiende zette Elske Doets (1972) haar eerste stappen in het bedrijf van haar vader. Door veel te telexen en brieven te stempelen in de vakanties, leerde ze het bedrijf van binnenuit kennen. Ze ging rechten studeren, maar bleef altijd betrokken bij het bedrijf. In 2001 nam ze het stokje over van haar vader en werd directrice. In een roerige tijd waarin de reisbranche het zeer moeilijk had hield ze het bedrijf staande, klom uit de crisis en zag haar harde werken worden beloond met de verkiezing ‘Zakenvrouw van het jaar 2017.’ Doets denkt dat haar succes in de zakenwereld te maken heeft met het feit dat ze moeder is. “Het managen van een familieleven kent veel parallellen met het zakenleven.” In de toekomst wil ze zich nog meer inzetten voor de ondernemende vrouw.

Carla van den Berg-Brantjes

Carla van den Berg-Brantjes (1956) genoot diverse opleidingen binnen de reis en- luchtvaartindustrie en in de richting van sales en marketing. Voordat ze een kleine 8 jaar geleden haar eigen consultancybureau startte binnen de reisindustrie, was ze werkzaam voor grote luchtvaartmaatschappijen als Singapore Airlines en China Airlines. Als het gaat om hotelkamers let ze vooral op een goed bed, schoon sanitair, goede spiegel, föhn en een praktische kast. “Ook een kofferrek vind ik altijd handig. Maar dit zijn dingen die je in ieder hotel standaard mag verwachten. Veel belangrijker vind ik een persoonlijke benadering in alle contactmomenten met en in het hotel. Vriendelijkheid en klantgerichtheid van het personeel staat voorop en wanneer daarbij ook nog echte interesse en belangstelling in mij als gast wordt getoond, dan kom ik graag terug.”

Internationale wensen

BCD Travel is een bedrijf dat de wensen van de zakelijke reiziger monitort om advies op maat te kunnen geven. Uit verschillende onderzoeken naar het reisgedrag en de wensen van vrouwen kan BCD Travel het volgende concluderen:

“Vrouwen zijn naar voren gekomen als een reisgroep waar de sector rekening mee houdt. Onderzoek toont aan dat 77 procent van de vrouwelijke reizigers van mening is dat reisprogramma's rekening moeten houden met hun behoeften. Sommige hotels hebben verdiepingen voor alleen maar dames, betere beveiliging, goed verlichte gangen en gezondere lifestyle-opties.”

“Sommige hotels hebben zelfs kamers speciaal ontworpen voor vrouwelijke soloreizigers. Het Dukes Hotel in Londen biedt roomservice voor alleen vrouwen en restauranttafels voor een discreet solo-diner. Hotelketen IHG ging een stap verder en lanceerde een meer vrouwelijk merk, Hotel Indigo, waar het aandacht kon besteden aan de faciliteiten en diensten die vrouwen waarderen.

Luchtvaartmaatschappijen hebben ook gereageerd: in 2017 is Air India begonnen met het reserveren van een rij stoelen voor vrouwelijke passagiers die alleen op binnenlandse routes reizen.”

“Vrouwelijke reizigers vinden comfort de belangrijkste factor voor geluk. Dit kan zijn omdat het evenwicht tussen werk en privé belangrijker voor hen is, met name voor moeders.”

HM302018

Overig nieuws