Impact corona op hotel performance data in 2020: Revpar -38% is een positief scenario

18 mei 2020 | redactie

Sinds februari 2020 waren de eersten tekenen al zichtbaar van een invloed van de coronacrisis op ook de Nederlandse hotellerie. Uiteindelijk zijn sinds half/eind maart veel hotels gesloten en zijn de effecten groot. Echter, hoe dramatisch 2020 wordt is afhankelijk van de komende maanden. Belangrijke vragen daarbij zijn met welke snelheid de maatregelen worden afgebouwd en wat het gedrag van de reizigers zal zijn om te besluiten weer hotelnachten te boeken.

Invast Hotels onderzocht een aantal scenario’s en laat voor elk van die scenario’s zien wat de effecten zijn op de belangrijkste hotel performance indicatoren: bezetting (OCC) en gemiddelde kamerprijs (ARR).

4 scenario’s: voorjaar, zomer, herfst, winter

 

Beschikbare onderzoeken

Meerdere instanties proberen duidelijkheid te brengen in deze onzekere tijden. Datassential heeft eind maart een onderzoek uitgevoerd onder consumenten uit de Verenigde Staten. Dit onderzoek toont aan dat op het moment dat maatregelen worden vrijgegeven slechts 15% zich direct geheel comfortabel voelt om naar een hotel te gaan, 55% voelt zich hierbij oncomfortabel.

Ook de Rabobank heeft een analyse gepubliceerd, waaruit blijkt dat hotels in het tweede kwartaal van 2020 een omzetdaling van circa 78% kunnen verwachten. In het derde en vierde kwartaal is volgens de Rabobank een omzetdaling van respectievelijk 30% en 20% te verwachten. Ook zijn de gevolgen volgens de Rabobank nog in het eerste halfjaar van 2021 merkbaar.

 

Het NBTC heeft de nasleep van verschillende crises geanalyseerd. De herstelperiode die nodig was bij voorgaande epidemieën en andere ziekte-uitbraken duurde gemiddeld circa 20 maanden. Na de SARS-uitbraak in 2003 herstelde het internationale toerisme zich weer relatief snel. Het onder controle brengen van het huidige coronavirus lijkt echter een stuk moeilijker. De verwachting van het NBTC is dat de zakelijke reismarkt een langere herstelperiode nodig zal hebben dan de leisure markt.

 

Bij de scenario’s uitgewerkt door Invast Hotels wordt uitgegaan van een fictief middelgroot viersterrenhotel in een grotere stad in Nederland. Het hotel had in 2019 een bezettingsgraad van circa 80% en in de maanden januari en februari van 2020 werden respectievelijk bezettingsgraden van 70% en 75% behaald. De gemiddelde kamerprijs in 2019 was circa € 110,-.

Vanaf maart ging echter het coronavirus in Nederland grote invloed uitoefenen en vanaf 15 maart werden vele strikte maatregelen afgekondigd. In de scenario’s wordt daarom een bezettingsgraad van 40% in maart aangenomen (helft van de maand 80%, rest van de maand niets). Aangenomen wordt dat het hotel in ieder geval tot eind mei is gesloten, hetgeen helaas bedrijfseconomisch realiteit lijkt te worden. Hoewel hotels volgens de regels open mogen blijven, is binnen veel exploitaties het onwerkbaar om in de huidige situatie nog gasten te ontvangen.

Invast Hotels heeft een prognose opgesteld voor de rest van 2020 op basis van vier scenario’s. Onderscheid wordt gemaakt tussen een herstel in het voorjaar, de zomer, de herfst en het najaar. Dit herstel is onder andere afhankelijk van het verloop van de verspreiding van het virus en de duur van de maatregelen van de overheid. Onderstaande tabel geeft de verschillen tussen deze scenario’s weer.

Aan de hand van deze scenario's heeft Invast Hotels een prognose van de bezettingsgraad van het fictieve hotel berekend.

Bezettingsgraad

Onderstaande grafiek geeft de berekende bezettingsgraad per scenario weer voor de maanden juni tot en met december.

In het meest positieve eerste scenario waarbij veel maatregelen al gedurende mei worden opgeheven kan een relatief snel herstel van de bezettingsgraad worden verwacht. De schoolvakanties welke in juli beginnen, worden door veel Nederlanders gebruikt om in eigen land op vakantie te gaan en ook zakelijke gasten maken na de schoolvakanties weer gebruik van hotelaccommodaties.

In het scenario met een herstel in de zomer is de bezetting ook in de laatste maanden van het jaar nog niet helemaal hersteld. In de laatste twee scenario's wordt laten zien wat de effecten zouden kunnen zijn indien het hotel pas in augustus of september weer open kan gaan en de buitenlandse gasten langer wegblijven. De economische gevolgen zijn zeer groot en het toerisme is voor lange tijd minimaal.

Indien uitgegaan wordt van bovenstaande aannames kunnen de onderstaande gemiddelde jaarlijkse bezettingen worden verwacht per scenario.

Hieruit blijkt dat ook voor het meest positieve scenario slechts een bezettingsgraad van 53% kan worden verwacht in 2020. In de minder positieve scenario's daalt de bezettingsgraad sterk.

Gemiddelde kamerprijs

De verwachting is dat ook de gemiddelde kamerprijs zal worden beïnvloed door de gevolgen van het coronavirus. Onderstaande grafiek geeft de berekende gemiddelde kamerprijs weer voor de maanden juni tot en met december.

Geen race to the bottom

Invast Hotels verwacht dat de gemiddelde kamerprijzen niet in gelijke mate zullen dalen als de bezettingsgraden. Hotels zullen in de eerste maanden na opening met elkaar concurreren om de gasten, maar om een race to the bottom te voorkomen zullen hotels hun kamers niet voor te lage prijzen willen verkopen. Per scenario kunnen onderstaande gemiddelde jaarlijkse gemiddelde kamerprijzen worden verwacht voor heel 2020.

Verschil met 2019

De berekende gemiddelde kamerprijzen en bezettingen resulteren in de onderstaande RevPAR per scenario voor heel 2020.

Een RevPAR van 88 euro wordt aangenomen voor 2019 (OCC: 80% en ARR: 110 euro). In vergelijking met de geprognosticeerde RevPAR van 2020 resulteert dit in een daling van de logiesomzet van 38% in het meest gunstige scenario tot wel 73% in het meest negatieve scenario. Hierbij is bovendien nog geen rekening gehouden met de verloren F&B en overige omzet, maar deze zullen procentueel in lijn liggen.  

Naast de getoonde scenario's zijn uiteraard ook vele andere scenario's denkbaar. Meest negatief is dat het virus zich na een periode van herstel opnieuw verspreidt, waardoor verschillende maatregelen weer worden ingevoerd en hotels later in het jaar of in 2021 opnieuw met zeer lage bezettingsgraden te maken krijgen. Meest positief is dat een medicijn of vaccin dat het risico wegneemt een grote positieve invloed hebben waardoor plotseling veel mogelijk is en mensen toch op vakantie en zakenreis gaan. Daarmee zou een terugkeer naar het oude normaal reëel worden.

Conclusie

Zelfs in het scenario met een snel herstel in het voorjaar zal 2020 een zeer slecht hoteljaar worden. Een minimaal omzet verlies van 40% is dan een positieve inschatting. Wie had ooit kunnen denken dat dit een positief bericht zou zijn? In een meer somber scenario moet echter rekening gehouden worden met een omzet terugval van ruim 70%. Geen vooruitzichten om vrolijk van te worden. In dit artikel is als voorbeeld gebruik gemaakt van een fictief hotel in een grotere stad. In werkelijkheid zal het coronavirus voor ieder hotel een andere invloed hebben. Ruimere hotels in de natuur waar makkelijker 1,5 meter afstand kan worden gehouden kunnen wellicht in de komende maanden een hogere bezettingsgraad verwachten indien veel Nederlanders in eigen land op vakantie gaan. Hotels gericht op zakelijke gasten kunnen vermoedelijk voor langere tijd lage bezettingsgraden verwachten. En voor hotels met een nadruk op meetings en congressen zal het nog moeilijker worden indien grootschalige bijeenkomsten langdurig niet mogelijk blijven.

Invast Hotels hoopt met haar onderzoek een bijdrage te geven aan de verwachtingen in de huidige hotel markt en wenst hoteliers en hoteleigenaren veel kracht om door te zetten in deze uitdagende tijd.

INVAST HOTELS Holland hotel research
Auteurs: Bastiaan Driessen, Jelle Straatsma
Op zowel dit artikel als de databronnen rust een copyright van Invast B.V. Niets uit deze publicatie mag zonder schriftelijke toestemming van Invast B.V. worden gekopieerd dan wel gebruikt in andere publicaties.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: