Internationaal vastgoed

23 juni 2007 | Redactie

De hotelvastgoedmarkt is een Europese markt; de markten van de kleinere landen, zoals Nederland, zijn relatief niet-liquide (een markt waarin het lastig is om een order snel, tegen een goede prijs en zonder noemenswaardige prijseffecten uit te voeren). De transacties die in landen zoals Nederland plaatsvinden, zijn in deze visie veelal onderdeel van internationale portefeuilledeals.

Volgens een onderzoek van ING Real Estate zal de internationale vastgoedhausse de komende twaalf tot 24 maanden aanhouden, dankzij een bovengemiddelde economische groei, toenemende winsten en de aanhoudende instroom van kapitaal. Dat voorspelt ING Real Estate in haar onlangs gepubliceerde rapport Global Vision. ‘Door de toenemende transparantie, liquiditeit en sterke prestaties in de afgelopen jaren, is vastgoed uitgegroeid tot een wereldwijd geaccepteerde beleggingscategorie. Als gevolg hiervan hebben investeerders hun aanwezigheid in onroerend goed uitgebreid.' - Dat constateert Ian Whitlok, hoofd onderzoek en strategie in Europa van ING RE. Het meest recente rapport van Jones Lang LaSalle (‘Moving Further and Faster’) met betrekking tot internationaal vastgoedkapitaal, waaronder de hotellerie, schetst eenzelfde positief beleggingsbeeld. Tony Horrell, CEO van de International Capital Group van Jones Lang LaSalle merkt op: ‘Er is momenteel meer investeringskapitaal beschikbaar voor de vastgoedsector dan dat er vastgoedproduct is.’
Het zijn echter vooral de private equity partijen die in Europees hotelvastgoed investeren. Hun aandeel in de hotelmarkt steeg van 28% in 2004 naar 40% in 2005.

Beurswaarde

De reislust maakt de hotellerie een doelwit van geldschieters die op zoek zijn naar hoge rendementen. Het vastgoed gaat van hand tot hand en hotelketens zien hun beurswaarde flink stijgen. Zo trok zakenbank Morgan Stanley bijvoorbeeld 6,6 miljard USdollar uit voor de overname van CNL Hotels & Resorts in de Verenigde Staten, inclusief drie locaties die de naam van Waldorf-Astoria mogen voeren. De transactie volgt op een jaar waarin overnames van hotels, inclusief beleggingen in het vastgoed, wereldwijd bijna zijn verdubbeld tot een waarde van 91 miljard USdollar.
Het door Morgan Stanley overgenomen Amstelhotel maakt deel uit van een Europese hotelportefeuille met zeven hotels die verkocht werden voor in totaal euro 634 mln. Deze deal is geen uitzondering: in 2005 noteerde makelaarsorganisatie Jones Lang LaSalle een recordvolume van euro 16,2 miljard aan hotelvastgoedtransacties in Europa. Dit is ruim boven het vorige record uit 2001, toen er voor circa 11,4 miljard euro werd geïnvesteerd in hotelvastgoed. Portefeuilles vormen met 11,2 miljard euro de bulk van de transacties in 2005. Hotelketens met sterke merknamen hebben vanwege de economische groei weer expansieplannen in Europa; daarmee neemt de vraag naar locaties toe.
Zo wil NH Hoteles van in totaal 262 hotels groeien naar 400 tot 450 hotels. Hilton ziet groeimogelijkheden in Europa omdat slechts 28% van de hotelkamers in Europa ondergebracht is in hotelkamers met merknamen. In de Verenigde Staten ligt dat percentage op 70%. Nederland is voor beide ketens een absolute groeimarkt.

HM302007

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: