Interview Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Ik heb nog geen nacht wakker gelegen

3 januari 2017 | Jorien Slager

‘Gaat niet, bestaat niet’, is zijn motto en deze positieve houding zorgt ervoor dat de bouw van Theaterhotel Venlo soepel verloopt. “Ik heb gelukkig nog geen nacht wakker gelegen”, vertelt Gijs Hendrikx, directeur van het hotel.

De liefde voor de horeca zat er al jong in. Gijs begon op 13-jarige leeftijd al in horecazaken van zijn zus en zwager. Hij rondde de middelbare en hoge hotelschool af en liep stages in de horeca, maar ook bij een horeca-adviesbureau en bij Sligro. “Dan kijk je er opeens weer heel anders tegenaan.” Gijs ging een half jaar naar Londen, zette een horecazaak op voor zijn zus en zwager en werkte vier jaar als sales- en marketingmanager bij Van der Valk Venlo. Binnenkort opent hij zijn eerste eigen hotel.

Superkans

“Via mensen uit mijn netwerk hoorde ik over het project. Ik was er direct enthousiast over. Eerst zou een Duitse keten het project doen. Uiteindelijk ging dat bij hen niet door. Wat een superkans, dacht ik toen. In oktober 2015 bezocht ik iemand om me te helpen. Ik had verwacht dat ik te horen zou krijgen dat mijn plannen niet realistisch waren, maar diegene was nog enthousiaster dan ik! Afgelopen zomer heb ik bekend kunnen maken dat ik een hotel met 42 kamers open. Het is achteraf heel snel gegaan. De streefdatum is om de tweede verdieping op 6 maart te openen.”

Weinig eigen personeel

“Door de samenwerking met het naastgelegen theater heb ik heel weinig personeel nodig. De receptie van het theater wordt ook mijn receptie, daardoor creëer ik heel weinig personeelskosten binnen het hotel. En het is voor beide partijen een voordelige oplossing. We willen elkaar echt gaan versterken. Bij de hotelbar zet ik wel eigen personeel, maar het ontbijt vindt plaats in het restaurant van De Maaspoort en housekeeping besteed ik uit. Er zitten zo veel voordelen aan die samenwerkingen. Ik heb straks misschien maar twee fte nodig.”

Positief

“Ik loop nergens echt tegenaan. Natuurlijk gebeurt er weleens wat, zoals een lekkage of dat kozijnen toch vernieuwd moesten worden. Maar er zijn geen zaken die onmogelijk op te lossen zijn. Alles verloopt soepel, zoals bijvoorbeeld het vergunningentraject. We zijn gewoon gestart. De omgevingsvergunning hadden we nog niet, de hoop dat we hem zouden krijgen wel. Het is een keuze om dan toch gewoon van start te gaan. Als die vergunning niet werd verleend of als er bezwaar was aangetekend, hadden we misschien wel een probleem gehad.”

Oplossingen zoeken

“Alles gaat zo soepel dankzij de (lokale) partijen met wie ik samenwerk. En als iets niet in één keer goed gaat, gaan we samen opzoek naar oplossingen. In een deurpost zit bijvoorbeeld een verschil van een paar millimeter wat lastig was voor degene die de deuren levert. Maar binnen tien minuten hadden we een oplossing bedacht zodat we toch 42 dezelfde deuren konden bestellen. Daarnaast laat ik iedere partij meedenken. Als de schilder zegt dat het handiger is om in januari met meer man te beginnen in plaats van in december met een paar, terwijl ze dan nog niet overal bij kunnen, ga ik daar direct in mee.”

Het spannendste

Het meest zenuwachtig is Gijs over het feit dat hij veel uit handen geeft. “Het ontbijt en de receptie doe ik natuurlijk niet zelf, maar natuurlijk heb ik invloed en maken we afspraken. De mensen met wie ik werk weten heel goed waar ze het over hebben. Het zijn vakmensen die er ook voor de volle 100 procent voor gaan. Ik hoef me dus eigenlijk geen zorgen te maken, maar het is toch anders als je allemaal eigen personeel hebt.”

Tips

“Het belangrijkste is dat je de juiste mensen vindt voor alles wat je zelf niet kunt. Het moeten mensen zijn die je vertrouwt. Laat mensen doen waar ze goed in zijn. Vanochtend vroeg iemand bijvoorbeeld in welk verband hij de vloer moest leggen. Ik vroeg hem wat hij zelf het mooist vond en zei dat we het dan op die manier deden. Hij heeft misschien wel 300 vloeren gelegd en ik heb er weinig verstand van. Durf je ook kwetsbaar op te stellen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: