Interview Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Ik heb nog geen nacht wakker gelegen

3 januari 2017 | Jorien Slager

‘Gaat niet, bestaat niet’, is zijn motto en deze positieve houding zorgt ervoor dat de bouw van Theaterhotel Venlo soepel verloopt. “Ik heb gelukkig nog geen nacht wakker gelegen”, vertelt Gijs Hendrikx, directeur van het hotel.

De liefde voor de horeca zat er al jong in. Gijs begon op 13-jarige leeftijd al in horecazaken van zijn zus en zwager. Hij rondde de middelbare en hoge hotelschool af en liep stages in de horeca, maar ook bij een horeca-adviesbureau en bij Sligro. “Dan kijk je er opeens weer heel anders tegenaan.” Gijs ging een half jaar naar Londen, zette een horecazaak op voor zijn zus en zwager en werkte vier jaar als sales- en marketingmanager bij Van der Valk Venlo. Binnenkort opent hij zijn eerste eigen hotel.

Superkans

“Via mensen uit mijn netwerk hoorde ik over het project. Ik was er direct enthousiast over. Eerst zou een Duitse keten het project doen. Uiteindelijk ging dat bij hen niet door. Wat een superkans, dacht ik toen. In oktober 2015 bezocht ik iemand om me te helpen. Ik had verwacht dat ik te horen zou krijgen dat mijn plannen niet realistisch waren, maar diegene was nog enthousiaster dan ik! Afgelopen zomer heb ik bekend kunnen maken dat ik een hotel met 42 kamers open. Het is achteraf heel snel gegaan. De streefdatum is om de tweede verdieping op 6 maart te openen.”

Weinig eigen personeel

“Door de samenwerking met het naastgelegen theater heb ik heel weinig personeel nodig. De receptie van het theater wordt ook mijn receptie, daardoor creëer ik heel weinig personeelskosten binnen het hotel. En het is voor beide partijen een voordelige oplossing. We willen elkaar echt gaan versterken. Bij de hotelbar zet ik wel eigen personeel, maar het ontbijt vindt plaats in het restaurant van De Maaspoort en housekeeping besteed ik uit. Er zitten zo veel voordelen aan die samenwerkingen. Ik heb straks misschien maar twee fte nodig.”

Positief

“Ik loop nergens echt tegenaan. Natuurlijk gebeurt er weleens wat, zoals een lekkage of dat kozijnen toch vernieuwd moesten worden. Maar er zijn geen zaken die onmogelijk op te lossen zijn. Alles verloopt soepel, zoals bijvoorbeeld het vergunningentraject. We zijn gewoon gestart. De omgevingsvergunning hadden we nog niet, de hoop dat we hem zouden krijgen wel. Het is een keuze om dan toch gewoon van start te gaan. Als die vergunning niet werd verleend of als er bezwaar was aangetekend, hadden we misschien wel een probleem gehad.”

Oplossingen zoeken

“Alles gaat zo soepel dankzij de (lokale) partijen met wie ik samenwerk. En als iets niet in één keer goed gaat, gaan we samen opzoek naar oplossingen. In een deurpost zit bijvoorbeeld een verschil van een paar millimeter wat lastig was voor degene die de deuren levert. Maar binnen tien minuten hadden we een oplossing bedacht zodat we toch 42 dezelfde deuren konden bestellen. Daarnaast laat ik iedere partij meedenken. Als de schilder zegt dat het handiger is om in januari met meer man te beginnen in plaats van in december met een paar, terwijl ze dan nog niet overal bij kunnen, ga ik daar direct in mee.”

Het spannendste

Het meest zenuwachtig is Gijs over het feit dat hij veel uit handen geeft. “Het ontbijt en de receptie doe ik natuurlijk niet zelf, maar natuurlijk heb ik invloed en maken we afspraken. De mensen met wie ik werk weten heel goed waar ze het over hebben. Het zijn vakmensen die er ook voor de volle 100 procent voor gaan. Ik hoef me dus eigenlijk geen zorgen te maken, maar het is toch anders als je allemaal eigen personeel hebt.”

Tips

“Het belangrijkste is dat je de juiste mensen vindt voor alles wat je zelf niet kunt. Het moeten mensen zijn die je vertrouwt. Laat mensen doen waar ze goed in zijn. Vanochtend vroeg iemand bijvoorbeeld in welk verband hij de vloer moest leggen. Ik vroeg hem wat hij zelf het mooist vond en zei dat we het dan op die manier deden. Hij heeft misschien wel 300 vloeren gelegd en ik heb er weinig verstand van. Durf je ook kwetsbaar op te stellen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: