Interview Raoul Bijlmakers (Chef de Cuisine) van Het Arresthuis in Roermond

18 mei 2014 | Redactie

“Food & beverage is een van de twee poten van ons bedrijf. Ik denk zeker wel voor vijftig procent de drager van onze  onderneming. We doen eigenlijk alles op het gebied van f&b. Ontbijt, roomservice, borrel, lunch, high tea, diner en vergaderen. Ons hotel/restaurant ziet er niet uit als een ‘gesloten’ hotel. Gasten komen eerst het restaurant binnen, de open keuken is de blikvanger. Daarna lopen zij door naar de receptie van het hotel. Dat maakt het ook makkelijker voor niet logerende gasten om binnen te komen. Voor een kop koffie maar natuurlijk ook voor het diner en zelfs voor een ontbijt. We zijn een Van der Valk hotel, maar wel een bijzondere…

Actief in de media

Wij willen zoveel mogelijk gasten kunnen bedienen en dat vraagt natuurlijk wel het een en ander van de f&b. Een goede prijs/kwaliteitsverhouding is de beste reclame voor je onderneming. Mond-tot-mond  werkt natuurlijk altijd, maar om niet hotelgasten te bereiken moet je meer doen. We zijn heel actief in de lokale en regionale media. Ook in culinaire bladen laten we onszelf zien. Als hotel/restaurant heb je de beeldvorming tegen. Je moet jezelf dus  neerzetten als een restaurant dat op zichzelf ook de moeite waard is. Dat verhaal moet je vertellen. Met veertig kamers en zestig couverts is het best aanpoten. We staan met acht mensen in de keuken. Regionale producten hebben onze sterke voorkeur. Niet ten koste van alles natuurlijk, maar we gaan altijd eerst in de buurt op zoek. We hebben dan ook veel verschillende leveranciers die dagelijks komen bezorgen. Het gaat om een verantwoorde inkoop. Een eerlijk en goed product tegen een eerlijke en goede prijs. Dat hoeft dus niet altijd het goedkoopste te zijn. Het gaat om de balans. Voor de non food hebben we een vaste groothandel, die bezorgt ook aan huis. We gaan wel dagelijks bijvoorbeeld zelf in de buurt kaas uitzoeken. Maar ik hanteer de stelregel: We zijn koks, geen boodschappenjongens!

Een mooie mix

Onze kaart wisselt regelmatig. Hij komt tot stand na overleg met het team, en vooral na goed kijken wat de markt te bieden heeft. Het seizoen, het regionale aanbod, de specialiteiten van de verschillende leveranciers; die bepalen de denkrichting. Daarna geeft iedereen input en zo stellen we een mooie kaart samen. We hebben gemiddeld vijf voor-, vijf hoofd-, en een paar tussengerechten op de kaart. En daarnaast proberen we dingen uit met een menu. Elke keer weer een mooie mix.”

HM302014

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: