Nederlandse hotelprijzen plus 2 procent

3 maart 2015 |
Nederlandse hotelprijzen plus 2 procent<

De gemiddelde prijs per hotelovernachting in Nederland, betaald door reizigers van over de hele wereld, is met 2% licht gestegen in 2014. Dit
blijkt uit de vandaag gepresenteerde Hotel Price Index (HPI) van Hotels.com. In Amsterdam betaalden reizigers het meest voor een hotelovernachting. Van de acht Nederlandse bestemmingen in de HPI kenden maar liefst vijf steden een prijsdaling.

Amsterdam het duurste
In Nederland betaalden reizigers gemiddeld 121 euro voor een hotelovernachting in 2014. Dit is vergelijkbaar ten opzichte van 2013. Amsterdam bleef de bestemming waar reizigers gemiddeld het meest betaalden voor een hotelovernachting, namelijk 141 euro, na een stijging van 4% ten opzichte van 2013. Op plaats twee en drie volgen Maastricht (110 euro) en Den Haag / Utrecht (102 euro).



Bestemming 2014 2013 %
Amsterdam €141 €135 4%
Maastricht €110 €113 -3%
Utrecht €102 €99 3%
Den Haag €102 €104 -2%
Haarlem €97 €102 -5%
Rotterdam €90 €94 -5%
Eindhoven €87 €89 -2
Groningen €83 €83 0%

Evenementen
2014 was wederom een bewogen jaar voor Nederland, met een aantal belangrijke evenementen zoals de viering van het 200 jarige bestaan van de Nederlandse Grondwet, de eerste keer dat Koningsdag werd gevierd en het zangduo Waylon en Ilse DeLange werden internationaal in de schijnwerpers gezet door hun Eurovisie Songfestival optreden in Kopenhagen. Ook zorgde de opening van de Markthal in Rotterdam voor veel internationale belangstelling.

Obama
In Amsterdam stegen de hotelprijzen het sterkst, met gemiddeld 4% naar 141 euro per overnachting. De hoofdstad wordt nog steeds internationaal geroemd om zijn indrukwekkende musea. Zo bezocht bijvoorbeeld president Barack Obama ‘De Nachtwacht’ in het Rijksmuseum medio maart en had het Anne Frank Huis wederom een record aantal internationale bezoekers.

Wereldwijd
Wereldwijd is de gemiddelde prijs van een hotelovernachting gestegen met 3% in 2014. Dit betekent dat de hotelprijzen nu vijf opeenvolgende jaren van groei hebben gekend, na aanzienlijk te zijn gedaald tijdens financiële crisis van 2008/2009.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: