Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

28 mei 2020 | Thijs Jacobs

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa.

Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in dienst zijn. Zijn omzet komt jaarlijks uit op 6 miljoen euro, maar 2020 belooft een zwaar jaar te worden. Sinds 14 maart zijn de restaurants gesloten op last van de overheid en Manigold heeft bij Axa een verzekering voor inkomstenverlies veroorzaakt door zogeheten opgelegde sluitingen afgesloten. Daar is sprake van, en daarom stapte de restaurateur naar zijn verzekeraar voor compensatie.

Vrijwillige beslissing?

Axa wilde geen gehoor geven aan de wens van de restaurateur; zij meenden dat er geen sprake was van een opgelegde sluiting. Die zou nooit bevolen zijn en het besluit om dicht te gaan is volgens verzekeraar Axa een 'eenzijdige en vrijwillige beslissing' van de restauranthouder. 

De handelsrechtbank werd ingeschakeld door de restauranteigenaar en gaf hem gelijk. Er is sprake van een administratieve sluiting en Axa zal uit moeten keren, aangezien pandemieën niet zijn uitgesloten volgens het verzekeringscontract. De verzekeraar moet in ieder geval 45.000 euro uitkeren, terwijl Manigold 75.000 eiste. De rechter wil nog laten uitrekenen hoe hoog het omzetverlies tussen 15 maart en 1 juni uitvalt, waarna een exacte vergoeding wordt vastgesteld. 

Axa gaat in beroep tegen de uitspraak, aangezien het een kort geding is. Axa zou ook al met restaurateurs een schikking hebben getroffen. Met Manigold en andere gedupeerden heeft Axa eerder getracht een schikking te treffen die voorziet in een vergoeding van 20 procent van de omzet gedurende maximaal vier maanden. Wanneer Axa een hoger beroep verliest, dan kan de schade fors zijn voor de verzekeraar, aangezien er - naar het schijnt - 6.000 vergelijkbare verzekeringscontracten in omloop zijn, zo lezen we in Le Point.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
16 jaar geleden in Hospitality Managemen: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Den Haag
Intell Hotel Den Haag Marina Beach is open

Direct aan het Noorderstrand ligt het dertien verdiepingen tellende Inntel Hotels Den Haag Marina Beach. Dit gloednieuwe strandhotel met het thema strand en haven beschikt over 226 luxe hotelkamers, Bar & Brasserie Willem I, Spa Flow en Meetings & Events zalen. Het hotel is een eyecatcher aa ...

Horeca naar de stembus deel vijf: D66

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden en wist haar positie als marktleider te handhaven, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken. De uitstekende zomerprestaties maakte ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: