Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

28 mei 2020 | Thijs Jacobs

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa.

Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in dienst zijn. Zijn omzet komt jaarlijks uit op 6 miljoen euro, maar 2020 belooft een zwaar jaar te worden. Sinds 14 maart zijn de restaurants gesloten op last van de overheid en Manigold heeft bij Axa een verzekering voor inkomstenverlies veroorzaakt door zogeheten opgelegde sluitingen afgesloten. Daar is sprake van, en daarom stapte de restaurateur naar zijn verzekeraar voor compensatie.

Vrijwillige beslissing?

Axa wilde geen gehoor geven aan de wens van de restaurateur; zij meenden dat er geen sprake was van een opgelegde sluiting. Die zou nooit bevolen zijn en het besluit om dicht te gaan is volgens verzekeraar Axa een 'eenzijdige en vrijwillige beslissing' van de restauranthouder. 

De handelsrechtbank werd ingeschakeld door de restauranteigenaar en gaf hem gelijk. Er is sprake van een administratieve sluiting en Axa zal uit moeten keren, aangezien pandemieën niet zijn uitgesloten volgens het verzekeringscontract. De verzekeraar moet in ieder geval 45.000 euro uitkeren, terwijl Manigold 75.000 eiste. De rechter wil nog laten uitrekenen hoe hoog het omzetverlies tussen 15 maart en 1 juni uitvalt, waarna een exacte vergoeding wordt vastgesteld. 

Axa gaat in beroep tegen de uitspraak, aangezien het een kort geding is. Axa zou ook al met restaurateurs een schikking hebben getroffen. Met Manigold en andere gedupeerden heeft Axa eerder getracht een schikking te treffen die voorziet in een vergoeding van 20 procent van de omzet gedurende maximaal vier maanden. Wanneer Axa een hoger beroep verliest, dan kan de schade fors zijn voor de verzekeraar, aangezien er - naar het schijnt - 6.000 vergelijkbare verzekeringscontracten in omloop zijn, zo lezen we in Le Point.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: