Wellness & beauty: Werken aan wellness

Auteur: Redactie
Hotelbouwplannen 20 oktober 2011
Wellness & beauty: Werken aan wellness

De wellnesscentra zijn in opmars. Vooral de dagcentra, dus zonder hotel erbij, schieten als paddestoelen uit de grond. Maar dat duurt niet lang meer. Naar verwachting zal de groei van de dagcentra stagneren en het aantal faillissementen toenemen, doordat het aanbod groter is dan de vraag. Extra bijzonder is het dan dat de vraag naar wellnesshotels juist explosief zal stijgen.

Uit onderzoek van Van Spronsen & Partners blijkt dat de vraag naar wellnessvakanties de komende jaren zal verdubbelen: van 430.000 gasten naar 860.000. Dit is een kans voor hoteliers om extra gasten te trekken en meer omzet te draaien. Maar het opzetten van een wellness & beautycentrum is niet zomaar gedaan. Er is de afgelopen jaren veel veranderd. Wat zijn de trends en de ontwikkelingen?

Vergrijzing en bloot

Oudere mensen gaan minder vaak naar een wellness en/of beautycentrum. In theorie loopt door de vergrijzing het aantal klanten daarom terug de komende jaren. Een spa kan dus niet rekenen op een vaste klantenkring. Er moet voortdurend gezocht worden naar manieren om nieuwe klanten aan te trekken. Grote kuuroorden doen dat door een uitbreiding van aanbod en faciliteiten, kleine spa’s moeten het hebben van persoonlijke aandacht voor de klant.

Werd vroeger nog wel eens moeilijk gedaan over blote mannen en dito vrouwen in één ruimte, tegenwoordig nemen nog maar weinigen daar aanstoot aan. Toch kan het verplicht naakt zijn in een kuuroord een belemmering zijn voor potentiële klanten. Bijna de helft van de mensen die niet naar een spa gaat, vindt het aspect "naakt" de grootste hindernis. Door geklede arrangementen aan te bieden, kan een wellnesshotel dus extra gasten aantrekken.

Eten, drinken, reclame

Wie naar een sauna gaat, doet dat niet alleen meer vanwege het gezondheidsaspect. Tegenwoordig gaat het de gast vooral om ontspanning. En daar hoort een lekker hapje en een drankje bij. Vond in 1997 nog 16 procent van de mensen eten en drinken tijdens een spabezoek belangrijk, in 2010 was dat maar liefst 69 procent. Een wijntje en een sateetje zijn in een modern wellnesshotel dan ook niet meer weg te denken.

Een kuuroord kan niet meer afwachten tot de klanten vanzelf komen. Actief potentiële klanten benaderen en reclame maken; dat is het motto. En dan vooral de nadruk leggen op duurzaamheid. Dat wordt het verkoopargument voor wellnesscentra. Liefst het hele bedrijf klimaatneutraal. In het promoten spelen de sociale media een steeds belangrijker rol.

Samenwerking

Gezondheid wordt steeds meer een thema in onze samenleving. Overgewicht en hart en vaatziekten vormen immers een waar probleem. Meer en meer bedrijven die hun werknemers gezond willen houden, bieden hun mensen daarom korting aan bij een wellnesscentrum of sportschool. Sommige verzekeraars doen hetzelfde voor polishouders. Het is voor ondernemers in de wellnessbranche dus zaak om samen te werken met deze bedrijven en verzekeraars.

Mannen in een beautycenter

Vroeger was het een beetje gênant: als man naar een beautycentrum. Je deed het eigenlijk alleen als je een huidaandoening had. Maar dat is aan het veranderen. Meer mannen gaan puur voor hun ontspanning en rust naar een spa. Dan is het natuurlijk wel prettig dat er ook gedacht is aan de mannelijke maat. Ook slippers maatje 45 inslaan dus.

Marco Kramer, Hampshire Boshotel Overberg:

“Wij zijn sinds 9 april 2011 geopend en hebben in ons hotel een wellnesscentrum bestaande uit een sauna, Turks stoombad, solarium, beautysalon en Wii sports. Daarnaast werken we samen met een groot wellnesscentrum in de buurt. Ik heb goed om me heen gekeken en ik zag dat hotels met wellnesscentra meer in trek zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen om de wellness tot een USP te maken. Een deel van onze gasten boekt heel specifiek bij ons vanwege dat wellnesscentrum.

Onze doelgroep is 50plus, dus we hebben weinig last van de vergrijzing. We hebben geen dagen of dagdelen speciaal voor mannen of vrouwen. We hebben ook geen regels met betrekking tot het wel of niet naakt zijn. Wat ik wel herken in de onderzoeksresultaten, is dat we actief reclame moeten maken. Dat doen wij vooral digitaal. We zijn eigenlijk wel op alle boekingsites te vinden, zowel op die voor hotels als voor beauty en wellness. Ik denk dat ongeveer een kwart van onze gasten man is; wij hebben dus ook slippers en badjassen in mannenmaten.”

Idhuna Tardjopawiro, Hotel Spoorzicht:

“Wij hebben drie bedrijven: een hotel, een wellnesscentrum en een kookstudio. Deze drie werken samen. Ongeveer de helft van onze wellnessgasten komt via het hotel. Soms worden overnachtingen speciaal geboekt omwille van de wellnessfaciliteiten. Wij kunnen ongeveer honderd gasten accommoderen, maar meestal zijn er niet meer dan veertig tegelijk. Wij hanteren de regel dat iedereen naakt moet zijn, vanwege de hygiëne. En we hebben een speciale vrouwendag.

Ik herken de trend van minder bezoekers door de vergrijzing helemaal niet. Ik denk juist dat de generatie die straks oud is, zó gewend is aan het bezoeken van wellnesscentra dat ze dat tot op hoge leeftijd blijven doen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat wij daar niet op zijn ingericht. Mensen die slecht ter been zijn kunnen eigenlijk niet bij ons terecht.

Ik denk dat zo'n dertig procent van ons klantenbestand bestaat uit mannen.Grappig is dat wij, toen we net begonnen waren, veel te kleine badjassen hadden voor die kerels. Dat is allang aangepast.

Wij moeten het hebben van mond-tot-mondreclame. Daar trekken we de meeste gasten mee, maar we maken ook actief reclame. We doen uiteraard iets met de sociale media: we hebben een facebookpagina, een twitteraccount en een eigen website. Wij werken ook samen met lokale bedrijven die korting krijgen als ze hun werknemers naar ons toesturen. Dat zijn meestal bedrijven met werknemers die lichamelijk zwaar werk doen. Ook hebben we een actie gehad met verzekeraar Menzis: Menzisklanten konden met twee personen voor de prijs van één bij ons terecht.”
HM302011

Overig nieuws