Zakelijk reizen is booming: zo kan de sector van de mogelijkheden profiteren

28 mei 2018 | Thijs Jacobs

Zakelijk reizen gaat een zonnige toekomst tegemoet. De geschatte groei van de zakelijke reismarkt bedraagt 6,1 procent in 2018, dankzij een robuuste wereldhandel, stijgende cijfers voor producerende en opkomende markten en positieve ontwikkelingen op de valutamarkt. Dit is hoger dan de verwachte 5,1 procent in 2017. Recent onderzoek van Booking.com laat ook een sterk toegenomen behoefte aan zakenreizen zien: zo’n 40% van de respondenten is in het afgelopen jaar voor zaken naar het buitenland gereisd en 36% heeft een binnenlandse reis gemaakt.

Deze statistieken laten zien dat face-to-face ontmoetingen met bestaande en potentiele klanten nog steeds essentieel zijn voor een effectieve groeistrategie. Twee derde (66%) van de professionals geeft aan dat reizen om klanten of collega’s persoonlijk te ontmoeten van groot belang is voor zakelijk succes.

Bij een sterke behoefte aan zakenreizen hoort een sterke behoefte aan een eenvoudig reserveringsplatform en een breder aanbod van accommodaties, maar ook de verwachting van naadloze zakelijke reisdiensten en -producten. Hoe kunnen zakelijke reisaanbieders hun kans grijpen in deze explosief groeiende markt?

Zakenvriendelijke accommodaties geven een boost aan de mogelijke impact van een zakenreis

Net dat beetje extra: het bieden van ervaringen

Zakenreizigers kijken verder dan hun werkgerelateerde activiteiten en zien zakenreizen steeds meer als een echte reiservaring; een mogelijkheid om een nieuwe cultuur of taal te ontdekken, mensen te ontmoeten en dingen te zien. Onderzoek van Booking.com wijst uit dat wereldwijd bijna de helft (48%) van de zakenreizigers een zakenreis zou verlengen om echt te genieten van een bestemming. Zakelijke reisaanbieders die avontuurlijke zakenreizigers willen aantrekken, moeten daarom manieren vinden om hun aanbod te verrijken en ervaringen faciliteren door informatie over de bestemming up-to-date te houden en aanbevelingen op maat te bieden.

Keuze is geen luxe meer, maar een noodzaak

Zakenreizigers worden niet alleen talrijker - ze worden ook steeds diverser. Daarom moeten zakelijke reisaanbieders dus meer maatwerk leveren als ze een place to be voor unieke zakelijke reiservaringen willen worden. Het afgelopen jaar bestond de top-5 van accommodatietypes met de hoogste beoordeling op Booking.com niet uit traditionele hotels, maar uit vakantiehuizen, bed & breakfasts, appartementen, pensions en herbergen.

Ga digitaal

Het kiezen van de juiste accommodatie speelt een cruciale rol bij het optimaal benutten vaneen zakenreis. Onderzoek van Booking.com Business wijst uit dat zes op de tienprofessionals (60%) het erover eens zijn dat reizen en accommodaties specifiek voorzakenreizigers niet langer optioneel zijn, maar essentieel. Een comfortabel bed en een sterk wifi-signaal voeren de lijst van business essentials aan (beide 52%), gevolgd door een stevig ontbijt (38%) en gratis vervoer of shuttledienst (27%). De keuze wordt ook sterk beinvloed door de locatie: goede toegang tot meetings (47%) en ligging in het centrum (29%) zijn topprioriteiten voor overnachtingen.

De technologische vooruitgang heeft gezorgd voor intuitief ontworpen websites en mobiele apps, die de moderne zakenreiziger de tools geven die nodig zijn om hun zakenreis zo vlekkeloos mogelijk te boeken, plannen en beleven. Volgens onderzoek van Booking.com Business zegt 75% van de zakenreizigers dat technologie het makkelijker heeft gemaakt om zelf hun reis te plannen en boeken dan het via een traditioneel reisbureau te doen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: