Zakelijk reizen is booming: zo kan de sector van de mogelijkheden profiteren

28 mei 2018 | Thijs Jacobs

Zakelijk reizen gaat een zonnige toekomst tegemoet. De geschatte groei van de zakelijke reismarkt bedraagt 6,1 procent in 2018, dankzij een robuuste wereldhandel, stijgende cijfers voor producerende en opkomende markten en positieve ontwikkelingen op de valutamarkt. Dit is hoger dan de verwachte 5,1 procent in 2017. Recent onderzoek van Booking.com laat ook een sterk toegenomen behoefte aan zakenreizen zien: zo’n 40% van de respondenten is in het afgelopen jaar voor zaken naar het buitenland gereisd en 36% heeft een binnenlandse reis gemaakt.

Deze statistieken laten zien dat face-to-face ontmoetingen met bestaande en potentiele klanten nog steeds essentieel zijn voor een effectieve groeistrategie. Twee derde (66%) van de professionals geeft aan dat reizen om klanten of collega’s persoonlijk te ontmoeten van groot belang is voor zakelijk succes.

Bij een sterke behoefte aan zakenreizen hoort een sterke behoefte aan een eenvoudig reserveringsplatform en een breder aanbod van accommodaties, maar ook de verwachting van naadloze zakelijke reisdiensten en -producten. Hoe kunnen zakelijke reisaanbieders hun kans grijpen in deze explosief groeiende markt?

Zakenvriendelijke accommodaties geven een boost aan de mogelijke impact van een zakenreis

Net dat beetje extra: het bieden van ervaringen

Zakenreizigers kijken verder dan hun werkgerelateerde activiteiten en zien zakenreizen steeds meer als een echte reiservaring; een mogelijkheid om een nieuwe cultuur of taal te ontdekken, mensen te ontmoeten en dingen te zien. Onderzoek van Booking.com wijst uit dat wereldwijd bijna de helft (48%) van de zakenreizigers een zakenreis zou verlengen om echt te genieten van een bestemming. Zakelijke reisaanbieders die avontuurlijke zakenreizigers willen aantrekken, moeten daarom manieren vinden om hun aanbod te verrijken en ervaringen faciliteren door informatie over de bestemming up-to-date te houden en aanbevelingen op maat te bieden.

Keuze is geen luxe meer, maar een noodzaak

Zakenreizigers worden niet alleen talrijker - ze worden ook steeds diverser. Daarom moeten zakelijke reisaanbieders dus meer maatwerk leveren als ze een place to be voor unieke zakelijke reiservaringen willen worden. Het afgelopen jaar bestond de top-5 van accommodatietypes met de hoogste beoordeling op Booking.com niet uit traditionele hotels, maar uit vakantiehuizen, bed & breakfasts, appartementen, pensions en herbergen.

Ga digitaal

Het kiezen van de juiste accommodatie speelt een cruciale rol bij het optimaal benutten vaneen zakenreis. Onderzoek van Booking.com Business wijst uit dat zes op de tienprofessionals (60%) het erover eens zijn dat reizen en accommodaties specifiek voorzakenreizigers niet langer optioneel zijn, maar essentieel. Een comfortabel bed en een sterk wifi-signaal voeren de lijst van business essentials aan (beide 52%), gevolgd door een stevig ontbijt (38%) en gratis vervoer of shuttledienst (27%). De keuze wordt ook sterk beinvloed door de locatie: goede toegang tot meetings (47%) en ligging in het centrum (29%) zijn topprioriteiten voor overnachtingen.

De technologische vooruitgang heeft gezorgd voor intuitief ontworpen websites en mobiele apps, die de moderne zakenreiziger de tools geven die nodig zijn om hun zakenreis zo vlekkeloos mogelijk te boeken, plannen en beleven. Volgens onderzoek van Booking.com Business zegt 75% van de zakenreizigers dat technologie het makkelijker heeft gemaakt om zelf hun reis te plannen en boeken dan het via een traditioneel reisbureau te doen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

OTA's Airbnb
Gemeente Amsterdam staakt onderhandelingen met Airbnb en OTA's

De onderhandelingen tussen de gemeente Amsterdam en de grote vakantieverhuursites Airbnb, Booking.com en Expedia zijn gestaakt. Dit komt omdat de platforms meer duidelijkheid willen hebben van de gemeente omtrent de gemeentelijke regelgeving voordat ze verder willen onderhandelen. 1 januari Op...

Tech Advertorial
Generation-Z hotelslot opent de deur naar de techniek van de toekomst

Begin dit jaar lanceerde Hotek het eerste model van de nieuwe generatie hotelsloten, Hotek Cloud Low Energy, het systeem dat werkt met mobile key via de cloud. Ondertussen is de productontwikkeling in sneltreinvaart verdergegaan, en werd precies op tijd voor Equip’Hotel in Parijs de nieuwste l...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Advertorial
All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operati...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: