Zakelijk reizen is booming: zo kan de sector van de mogelijkheden profiteren

28 mei 2018 | Thijs Jacobs

Zakelijk reizen gaat een zonnige toekomst tegemoet. De geschatte groei van de zakelijke reismarkt bedraagt 6,1 procent in 2018, dankzij een robuuste wereldhandel, stijgende cijfers voor producerende en opkomende markten en positieve ontwikkelingen op de valutamarkt. Dit is hoger dan de verwachte 5,1 procent in 2017. Recent onderzoek van Booking.com laat ook een sterk toegenomen behoefte aan zakenreizen zien: zo’n 40% van de respondenten is in het afgelopen jaar voor zaken naar het buitenland gereisd en 36% heeft een binnenlandse reis gemaakt.

Deze statistieken laten zien dat face-to-face ontmoetingen met bestaande en potentiele klanten nog steeds essentieel zijn voor een effectieve groeistrategie. Twee derde (66%) van de professionals geeft aan dat reizen om klanten of collega’s persoonlijk te ontmoeten van groot belang is voor zakelijk succes.

Bij een sterke behoefte aan zakenreizen hoort een sterke behoefte aan een eenvoudig reserveringsplatform en een breder aanbod van accommodaties, maar ook de verwachting van naadloze zakelijke reisdiensten en -producten. Hoe kunnen zakelijke reisaanbieders hun kans grijpen in deze explosief groeiende markt?

Zakenvriendelijke accommodaties geven een boost aan de mogelijke impact van een zakenreis

Net dat beetje extra: het bieden van ervaringen

Zakenreizigers kijken verder dan hun werkgerelateerde activiteiten en zien zakenreizen steeds meer als een echte reiservaring; een mogelijkheid om een nieuwe cultuur of taal te ontdekken, mensen te ontmoeten en dingen te zien. Onderzoek van Booking.com wijst uit dat wereldwijd bijna de helft (48%) van de zakenreizigers een zakenreis zou verlengen om echt te genieten van een bestemming. Zakelijke reisaanbieders die avontuurlijke zakenreizigers willen aantrekken, moeten daarom manieren vinden om hun aanbod te verrijken en ervaringen faciliteren door informatie over de bestemming up-to-date te houden en aanbevelingen op maat te bieden.

Keuze is geen luxe meer, maar een noodzaak

Zakenreizigers worden niet alleen talrijker - ze worden ook steeds diverser. Daarom moeten zakelijke reisaanbieders dus meer maatwerk leveren als ze een place to be voor unieke zakelijke reiservaringen willen worden. Het afgelopen jaar bestond de top-5 van accommodatietypes met de hoogste beoordeling op Booking.com niet uit traditionele hotels, maar uit vakantiehuizen, bed & breakfasts, appartementen, pensions en herbergen.

Ga digitaal

Het kiezen van de juiste accommodatie speelt een cruciale rol bij het optimaal benutten vaneen zakenreis. Onderzoek van Booking.com Business wijst uit dat zes op de tienprofessionals (60%) het erover eens zijn dat reizen en accommodaties specifiek voorzakenreizigers niet langer optioneel zijn, maar essentieel. Een comfortabel bed en een sterk wifi-signaal voeren de lijst van business essentials aan (beide 52%), gevolgd door een stevig ontbijt (38%) en gratis vervoer of shuttledienst (27%). De keuze wordt ook sterk beinvloed door de locatie: goede toegang tot meetings (47%) en ligging in het centrum (29%) zijn topprioriteiten voor overnachtingen.

De technologische vooruitgang heeft gezorgd voor intuitief ontworpen websites en mobiele apps, die de moderne zakenreiziger de tools geven die nodig zijn om hun zakenreis zo vlekkeloos mogelijk te boeken, plannen en beleven. Volgens onderzoek van Booking.com Business zegt 75% van de zakenreizigers dat technologie het makkelijker heeft gemaakt om zelf hun reis te plannen en boeken dan het via een traditioneel reisbureau te doen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Column David Bakker
Column: Keizer, koning, kroonprins

Tijdens de opening van HotelTech 2019, bijna een jaar geleden, vroeg dagvoorzitter Jeroen Smit aan de zaal vol hoteliers met welk doel zij voor de hospitalitybranche hadden gekozen? Voor het geld? Of omdat gastvrijheid in je DNA zit? Uit zijn verhaal dat volgde concludeerde ik dat je alleen een gezo ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 3

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 3 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Het laatste deel volgt over enkele dagen. Je team, was dat groot? ...

Columns
Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

Triest nieuws, maar we zullen nog een lange periode moeten dealen met het coronavirus. Alhoewel veel hotels in Nederland deze zomer hebben geprofiteerd van de binnenlandse vakanties gaan we een twijfelachtige herfst en winter tegemoet. Ik ben bang dat een deel van uw gasten een psychologisch ‘ ...

Hotelketens
Hotel Merici Sittard wordt toegevoegd aan Accor hotelmerk MGallery

Hotel Merici Sittard van Black Label Hotels wordt per 1 april 2021 onderdeel van Accor’s MGallery Hotel Collection. Het viersterrenhotel is gevestigd in het voormalige klooster van de zusters Ursulinen aan de Oude Markt in het centrum van Sittard. De franchise partner is de huidige operator, B ...

Toerisme Airbnb
Dit zijn de meest gastvrije plekken in Nederland

Staycations zorgen voor een nieuwe trend. Nederlanders zoeken vaker landelijke gebieden op, waarbij met name Airbnb-gasten in minder bezochte provincies gastvrij ontvangen zijn door hosts. In verband met COVID-19 zijn Nederlanders gevraagd deze herfstvakantie dichtbij huis te blijven. Airbnb spoort ...

Hotelbouwplannen Opening
Boutique hotel WSHS opent in 2021

Iets stilletjes tot leven laten komen. Iets dat er al lang was, maar ineens van zich laat horen. Het is de metamorfose van het oude Weeshuis (1599) in Gouda naar Boutique hotel WSHS; nu nog volop in de steigers, straks een stijlvol toevluchtsoord met internationale allure. Met veel liefde is het mon ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: