Zakelijk reizen is booming: zo kan de sector van de mogelijkheden profiteren

28 mei 2018 | Thijs Jacobs

Zakelijk reizen gaat een zonnige toekomst tegemoet. De geschatte groei van de zakelijke reismarkt bedraagt 6,1 procent in 2018, dankzij een robuuste wereldhandel, stijgende cijfers voor producerende en opkomende markten en positieve ontwikkelingen op de valutamarkt. Dit is hoger dan de verwachte 5,1 procent in 2017. Recent onderzoek van Booking.com laat ook een sterk toegenomen behoefte aan zakenreizen zien: zo’n 40% van de respondenten is in het afgelopen jaar voor zaken naar het buitenland gereisd en 36% heeft een binnenlandse reis gemaakt.

Deze statistieken laten zien dat face-to-face ontmoetingen met bestaande en potentiele klanten nog steeds essentieel zijn voor een effectieve groeistrategie. Twee derde (66%) van de professionals geeft aan dat reizen om klanten of collega’s persoonlijk te ontmoeten van groot belang is voor zakelijk succes.

Bij een sterke behoefte aan zakenreizen hoort een sterke behoefte aan een eenvoudig reserveringsplatform en een breder aanbod van accommodaties, maar ook de verwachting van naadloze zakelijke reisdiensten en -producten. Hoe kunnen zakelijke reisaanbieders hun kans grijpen in deze explosief groeiende markt?

Zakenvriendelijke accommodaties geven een boost aan de mogelijke impact van een zakenreis

Net dat beetje extra: het bieden van ervaringen

Zakenreizigers kijken verder dan hun werkgerelateerde activiteiten en zien zakenreizen steeds meer als een echte reiservaring; een mogelijkheid om een nieuwe cultuur of taal te ontdekken, mensen te ontmoeten en dingen te zien. Onderzoek van Booking.com wijst uit dat wereldwijd bijna de helft (48%) van de zakenreizigers een zakenreis zou verlengen om echt te genieten van een bestemming. Zakelijke reisaanbieders die avontuurlijke zakenreizigers willen aantrekken, moeten daarom manieren vinden om hun aanbod te verrijken en ervaringen faciliteren door informatie over de bestemming up-to-date te houden en aanbevelingen op maat te bieden.

Keuze is geen luxe meer, maar een noodzaak

Zakenreizigers worden niet alleen talrijker - ze worden ook steeds diverser. Daarom moeten zakelijke reisaanbieders dus meer maatwerk leveren als ze een place to be voor unieke zakelijke reiservaringen willen worden. Het afgelopen jaar bestond de top-5 van accommodatietypes met de hoogste beoordeling op Booking.com niet uit traditionele hotels, maar uit vakantiehuizen, bed & breakfasts, appartementen, pensions en herbergen.

Ga digitaal

Het kiezen van de juiste accommodatie speelt een cruciale rol bij het optimaal benutten vaneen zakenreis. Onderzoek van Booking.com Business wijst uit dat zes op de tienprofessionals (60%) het erover eens zijn dat reizen en accommodaties specifiek voorzakenreizigers niet langer optioneel zijn, maar essentieel. Een comfortabel bed en een sterk wifi-signaal voeren de lijst van business essentials aan (beide 52%), gevolgd door een stevig ontbijt (38%) en gratis vervoer of shuttledienst (27%). De keuze wordt ook sterk beinvloed door de locatie: goede toegang tot meetings (47%) en ligging in het centrum (29%) zijn topprioriteiten voor overnachtingen.

De technologische vooruitgang heeft gezorgd voor intuitief ontworpen websites en mobiele apps, die de moderne zakenreiziger de tools geven die nodig zijn om hun zakenreis zo vlekkeloos mogelijk te boeken, plannen en beleven. Volgens onderzoek van Booking.com Business zegt 75% van de zakenreizigers dat technologie het makkelijker heeft gemaakt om zelf hun reis te plannen en boeken dan het via een traditioneel reisbureau te doen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: