Zakelijk reizen is booming: zo kan de sector van de mogelijkheden profiteren

28 mei 2018 | Thijs Jacobs

Zakelijk reizen gaat een zonnige toekomst tegemoet. De geschatte groei van de zakelijke reismarkt bedraagt 6,1 procent in 2018, dankzij een robuuste wereldhandel, stijgende cijfers voor producerende en opkomende markten en positieve ontwikkelingen op de valutamarkt. Dit is hoger dan de verwachte 5,1 procent in 2017. Recent onderzoek van Booking.com laat ook een sterk toegenomen behoefte aan zakenreizen zien: zo’n 40% van de respondenten is in het afgelopen jaar voor zaken naar het buitenland gereisd en 36% heeft een binnenlandse reis gemaakt.

Deze statistieken laten zien dat face-to-face ontmoetingen met bestaande en potentiele klanten nog steeds essentieel zijn voor een effectieve groeistrategie. Twee derde (66%) van de professionals geeft aan dat reizen om klanten of collega’s persoonlijk te ontmoeten van groot belang is voor zakelijk succes.

Bij een sterke behoefte aan zakenreizen hoort een sterke behoefte aan een eenvoudig reserveringsplatform en een breder aanbod van accommodaties, maar ook de verwachting van naadloze zakelijke reisdiensten en -producten. Hoe kunnen zakelijke reisaanbieders hun kans grijpen in deze explosief groeiende markt?

Zakenvriendelijke accommodaties geven een boost aan de mogelijke impact van een zakenreis

Net dat beetje extra: het bieden van ervaringen

Zakenreizigers kijken verder dan hun werkgerelateerde activiteiten en zien zakenreizen steeds meer als een echte reiservaring; een mogelijkheid om een nieuwe cultuur of taal te ontdekken, mensen te ontmoeten en dingen te zien. Onderzoek van Booking.com wijst uit dat wereldwijd bijna de helft (48%) van de zakenreizigers een zakenreis zou verlengen om echt te genieten van een bestemming. Zakelijke reisaanbieders die avontuurlijke zakenreizigers willen aantrekken, moeten daarom manieren vinden om hun aanbod te verrijken en ervaringen faciliteren door informatie over de bestemming up-to-date te houden en aanbevelingen op maat te bieden.

Keuze is geen luxe meer, maar een noodzaak

Zakenreizigers worden niet alleen talrijker - ze worden ook steeds diverser. Daarom moeten zakelijke reisaanbieders dus meer maatwerk leveren als ze een place to be voor unieke zakelijke reiservaringen willen worden. Het afgelopen jaar bestond de top-5 van accommodatietypes met de hoogste beoordeling op Booking.com niet uit traditionele hotels, maar uit vakantiehuizen, bed & breakfasts, appartementen, pensions en herbergen.

Ga digitaal

Het kiezen van de juiste accommodatie speelt een cruciale rol bij het optimaal benutten vaneen zakenreis. Onderzoek van Booking.com Business wijst uit dat zes op de tienprofessionals (60%) het erover eens zijn dat reizen en accommodaties specifiek voorzakenreizigers niet langer optioneel zijn, maar essentieel. Een comfortabel bed en een sterk wifi-signaal voeren de lijst van business essentials aan (beide 52%), gevolgd door een stevig ontbijt (38%) en gratis vervoer of shuttledienst (27%). De keuze wordt ook sterk beinvloed door de locatie: goede toegang tot meetings (47%) en ligging in het centrum (29%) zijn topprioriteiten voor overnachtingen.

De technologische vooruitgang heeft gezorgd voor intuitief ontworpen websites en mobiele apps, die de moderne zakenreiziger de tools geven die nodig zijn om hun zakenreis zo vlekkeloos mogelijk te boeken, plannen en beleven. Volgens onderzoek van Booking.com Business zegt 75% van de zakenreizigers dat technologie het makkelijker heeft gemaakt om zelf hun reis te plannen en boeken dan het via een traditioneel reisbureau te doen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Hotel Achtergronden
Oproep: werk je mee aan dit onderzoek over toeristenbelasting?

Ilse van Ipenburg sudeert af aan de Universiteit Maastricht. In opdracht van BookDifferent.com en ABN AMRO doet zij onderzoek naar de verduurzaming van de hotelsector en specifiek naar hoe de toeristenbelasting slimmer kan worden ingezet. Hoe kan dit worden gebruikt zodat investeren in duurzaamheid ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Toerisme Achtergronden
De populairste vakantielanden van 2018

HomeToGo, ‘s werelds grootste zoekmachine voor vakantiehuizen, onderzocht wat de meest populaire bestemmingen zijn voor de aanstaande zomervakantie van 2018 door de zoekopdrachten van Nederlandse vakantiegangers te analyseren. De populairste vakantielanden van 2018: Nederlanders blijken ...

Toerisme Achtergronden
Nederlanders laten werk niet los tijdens vakantie

Ruim 40% van de Nederlanders onder de 65 jaar laat het werk niet helemaal los op vakantie. Ouders met jonge kinderen zijn op vakantie het meest met werk bezig. Bijna de helft kan het niet laten om e-mails te checken en werktelefoontjes te beantwoorden. Dit terwijl tijd met elkaar doorbrengen en onts...

Fletcher Opening Hotelketens
Officiële opening pastarestaurant Laguna

Woensdag 27 juni vindt in het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant Nautisch Kwartier te Huizen de officiële opening plaats van het pastarestaurant Laguna. Tijdens de feestelijke opening zal er kinderentertainment aanwezig zijn. Iedereen is tussen 13.00 en 17.00 uur van harte welkom om een kijkje...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: