7 stappen naar een duurzamer bedrijf en een sterkere concurrentiepositie

5 juli 2018 | Thijs Jacobs

Zakenreisspecialist BCD Travel stelde een aantal richtlijnen op die bedrijven helpen bij de ontwikkeling en implementatie van hun zakelijk duurzaamheidsprogramma. Ze werden samen met BCD Travel’s eigen duurzaamheidrapport voor 2018 gepubliceerd. De zakenreisorganisatie wil hiermee een voorbeeld zijn voor andere bedrijven en hen aanmoedigen om samen werk te maken van betere bedrijven en werkplekken, een betere samenleving en een gezondere planeet.

"We bouwen al heel wat jaren aan een succesvol wereldwijd duurzaamheidsprogramma en willen anderen stimuleren om mee op de kar springen", zegt Sharon Dirks, Director of Sustainability bij BCD Travel. "Ook al zien we al een enorme vooruitgang – we ontvingen bijvoorbeeld een aantal Golden Ratings van het duurzaamheidsplatform EcoVadis – toch zullen we ons werk nooit als voltooid beschouwen. We zijn dus steeds op zoek naar manieren om jaarlijks te verbeteren."

Duurzaamheidsrapport

Het huidige duurzaamheidsrapport bevestigt dat BCD zich op alle vlakken inzet als het om duurzaamheid gaat. Het rapport behandelt alle doelstellingen en prestaties op het gebied van bestuur, ethiek en compliance, professionele activiteiten, milieu, duurzame inkoop en het niveau van de dienstverlening. Het benadrukt de voortdurende inspanningen van het bedrijf om terug te geven aan de samenleving door wereldwijde en lokale liefdadigheidsinitiatieven te steunen. Het rapport is ook in lijn met de jaarlijkse verbintenis van BCD met de United Nations Global Compact en sluit aan bij de VN Sustainable Development Goals (SDG's) en het Global Reporting Initiative (GRI).

Op basis van BCD’s eigen ervaringen werden zeven stappen gedefinieerd die bedrijven helpen bij de ontwikkeling en uitvoering van een succesvol duurzaamheidsprogramma.

Zeven stappen:

Overtuig het management. Zorg ervoor dat bedrijfsleiders sociale verantwoordelijkheid opnemen in hun wereldwijde bedrijfsstrategie.

Stel een apart ‘managementteam voor duurzaamheid’ samen. Om op constante ondersteuning te kunnen rekenen, stel je best een managementteam voor duurzaamheid samen. Betrek hier managers vanuit het hele bedrijf bij.

Betrek en train je collega’s. Medewerkers staan niet automatisch paraat om zich in te zetten voor duurzaamheid. Trainingsprogramma’s kunnen helpen om ze bij het verhaal te betrekken.

Denk zowel wereldwijd als lokaal. Het is essentieel om in elk land medewerkers te hebben die zich inzetten voor het succes van het wereldwijde programma.

Maak gebruik van bestaande best practices. Bedrijven die nog maar net beginnen, starten best bij de prioriteiten die EcoVadis gebruikt bij hun beoordelingen.

Wees realistisch. De implementatie van een wereldwijd duurzaamheidsprogramma vraagt om tijd en inspanning. Probeer niet alles tegelijkertijd te verwezenlijken, maar werk in fases.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk naar bedrijven die succesvol zijn op het gebied van duurzaamheid en volg hun voorbeeld. De United Nations Global Compact website deelt informatie over duizenden bedrijven die zich inzetten voor het grootste duurzaamheidsinitiatief ter wereld, waaronder over BCD Travel.

Meer weten? Lees ‘7 stappen naar een duurzamer bedrijf en een sterkere concurrentiepositie’.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: