7 stappen naar een duurzamer bedrijf en een sterkere concurrentiepositie

5 juli 2018 | Thijs Jacobs

Zakenreisspecialist BCD Travel stelde een aantal richtlijnen op die bedrijven helpen bij de ontwikkeling en implementatie van hun zakelijk duurzaamheidsprogramma. Ze werden samen met BCD Travel’s eigen duurzaamheidrapport voor 2018 gepubliceerd. De zakenreisorganisatie wil hiermee een voorbeeld zijn voor andere bedrijven en hen aanmoedigen om samen werk te maken van betere bedrijven en werkplekken, een betere samenleving en een gezondere planeet.

"We bouwen al heel wat jaren aan een succesvol wereldwijd duurzaamheidsprogramma en willen anderen stimuleren om mee op de kar springen", zegt Sharon Dirks, Director of Sustainability bij BCD Travel. "Ook al zien we al een enorme vooruitgang – we ontvingen bijvoorbeeld een aantal Golden Ratings van het duurzaamheidsplatform EcoVadis – toch zullen we ons werk nooit als voltooid beschouwen. We zijn dus steeds op zoek naar manieren om jaarlijks te verbeteren."

Duurzaamheidsrapport

Het huidige duurzaamheidsrapport bevestigt dat BCD zich op alle vlakken inzet als het om duurzaamheid gaat. Het rapport behandelt alle doelstellingen en prestaties op het gebied van bestuur, ethiek en compliance, professionele activiteiten, milieu, duurzame inkoop en het niveau van de dienstverlening. Het benadrukt de voortdurende inspanningen van het bedrijf om terug te geven aan de samenleving door wereldwijde en lokale liefdadigheidsinitiatieven te steunen. Het rapport is ook in lijn met de jaarlijkse verbintenis van BCD met de United Nations Global Compact en sluit aan bij de VN Sustainable Development Goals (SDG's) en het Global Reporting Initiative (GRI).

Op basis van BCD’s eigen ervaringen werden zeven stappen gedefinieerd die bedrijven helpen bij de ontwikkeling en uitvoering van een succesvol duurzaamheidsprogramma.

Zeven stappen:

Overtuig het management. Zorg ervoor dat bedrijfsleiders sociale verantwoordelijkheid opnemen in hun wereldwijde bedrijfsstrategie.

Stel een apart ‘managementteam voor duurzaamheid’ samen. Om op constante ondersteuning te kunnen rekenen, stel je best een managementteam voor duurzaamheid samen. Betrek hier managers vanuit het hele bedrijf bij.

Betrek en train je collega’s. Medewerkers staan niet automatisch paraat om zich in te zetten voor duurzaamheid. Trainingsprogramma’s kunnen helpen om ze bij het verhaal te betrekken.

Denk zowel wereldwijd als lokaal. Het is essentieel om in elk land medewerkers te hebben die zich inzetten voor het succes van het wereldwijde programma.

Maak gebruik van bestaande best practices. Bedrijven die nog maar net beginnen, starten best bij de prioriteiten die EcoVadis gebruikt bij hun beoordelingen.

Wees realistisch. De implementatie van een wereldwijd duurzaamheidsprogramma vraagt om tijd en inspanning. Probeer niet alles tegelijkertijd te verwezenlijken, maar werk in fases.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk naar bedrijven die succesvol zijn op het gebied van duurzaamheid en volg hun voorbeeld. De United Nations Global Compact website deelt informatie over duizenden bedrijven die zich inzetten voor het grootste duurzaamheidsinitiatief ter wereld, waaronder over BCD Travel.

Meer weten? Lees ‘7 stappen naar een duurzamer bedrijf en een sterkere concurrentiepositie’.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: