Breed F&B-aanbod kan een nadeel zijn

31 mei 2016 |
Breed F&B-aanbod kan een nadeel zijn<

Traditionele hotels blijven moeite houden om niet-gasten kennis te laten maken met hun F&B-aanbod. Inntel Hotels Art Eindhoven kampt
ook met dit probleem, maar ziet wel een groei in het aantal niet-gasten binnen de F&B, mede door de recente verbouwingen. Pieter Bruns, general manager, en Toon van Liempd, F&B-manager, staan ons te woord.

Foto: Pieter Bruns (links) en Toon van Liempd

“Afgelopen jaar hebben we verbouwd”, vertelt Pieter. “De ruimte hebben we intiemer gemaakt, zonder de grootsheid van het geheel aan te tasten. De hoogte van de plafonds maakte de ruimte onpersoonlijk en dit hebben we goed weten te maskeren door het gebruik van draadgordijnen, zoals boven de bar en in de eetzaal.” Het gebouw is inderdaad imposant en is deels gevestigd in de monumentale Philips lichttoren. Hier werden in het verleden de eerste gloeilampen van het Eindhovense bedrijf gefabriceerd en getest.

De bar als eyecatcher
De bar is overduidelijk de eyecatcher van de openbare ruimte. “Niet alleen het uiterlijk van de bar moet veel gasten aanspreken, maar ook het assortiment is breed en eigentijds. We bieden een mooie selectie speciaalbieren aan en ook op het gebied van cocktails staan we ons mannetje. Er is een groei van niet-gasten te zien, maar het blijft moeilijk. Er zijn bijvoorbeeld wel gasten die speciaal naar onze bar komen na een wedstrijd van PSV, want het stadion is om de hoek”, vertelt Toon.

Drempel is hoog
Toon vervolgt zijn betoog: “De drempel om een hotel te bezoeken puur en alleen voor F&B is hoog. Van der Valk is zo’n beetje de enige positieve uitzondering binnen de hotellerie. Van oudsher denkt men dat het eten in een hotelrestaurant slecht en duur is. In het buitenland is dat al jaren niet meer zo en ook binnen Nederland zijn we goed bezig; toch is het beeld van het grote publiek ten opzichte van hotels nog niet veranderd. Ons restaurant is bijvoorbeeld internationaal georiënteerd en we werken met een open keuken. Op de kaart staan goede gerechten voor een goede prijs. Bovendien kunnen we de ruimtes verkleinen met de draadgordijnen, zodat de sfeer intiemer en gezelliger wordt.”

Duur ontbijt moet je kunnen verantwoorden
Dan het ontbijt. Van de hotels die we in deze uitgave van Hotel & Food & Beverage bezoeken, blijkt de prijs hier het hoogst. “Je betaalt 22,50 euro voor het ontbijt”, aldus Pieter. “Daarmee zijn we niet de goedkoopste, maar ook zeker niet de duurste. Die prijs kunnen we absoluut verantwoorden, want we werken hier met ‘front cooking’, waarbij de gasten alles zien gebeuren. Je ziet wel duidelijk verschil tussen de zakelijke en de leisuregast. Leisuregasten ontbijten uitgebreid en steken weleens een croissantje in de tas. Dat moet kunnen, wat mij betreft. De zakelijke gast ontbijt meestal vroeg en snel. Voor die gasten bieden we ook ‘coffee to go’ aan, zodat ze snel weer op weg kunnen. In het weekend kun je hier ontbijten tot twaalf uur en de check-out is dan ook om twaalf uur. Eindhoven is meer in trek, ook bij toeristen. Bij stelletjes wordt de stad steeds populairder, maar ook op evenementen komen meer bezoekers af. Denk daarbij bijvoorbeeld aan concerten in het Klokgebouw.”



Eindhoven loopt een beetje achter
Eindhoven is geen Randstad. Volgens Pieter en Toon loopt de stad dan ook een beetje achter, vergeleken met de Randstad. “Dat klopt”, zegt Toon. “In de Randstad, en dan met name in Amsterdam, wordt de cocktailbar in een hotel gezien als businessmodel. Dat kan hier niet. Toch is Eindhoven een stad die steeds meer in de belangstelling staat en wordt gezien als een hip alternatief voor Amsterdam. In de hoofdstad word je onder de voet gelopen door toeristen, terwijl je hier de ruimte hebt. Daarnaast zie je in Eindhoven veel creativiteit; denk aan Strijp-S en de High Tech Campus.” Pieter vult aan: “Wat Eindhoven wel mist, is een goed aanbod in onderscheidende hotels. Dat valt tegen. Sommige hotels zijn wel mooi, maar niet bijzonder. Wij moeten ook een breed publiek aanspreken, want we bedienen zowel de leisuremarkt als de zakelijke markt en moeten dus voor iedereen wat hebben. Dat geldt zowel voor het F&B-aanbod als de andere faciliteiten en de inrichting van het hotel.”

Niet vragen naar budget
Binnen de horeca is er steeds meer nadruk op ‘local’ en bewuste keuzes. Toon: “Ook wij bieden lokale producten aan, zoals bieren van lokale brouwers. Bovendien zorgen we ervoor dat deze bierkaart steeds wisselt. We hanteren wel prijsdifferentiatie op de menukaart, maar bij koffie doen we dat bijvoorbeeld niet. Er wordt dan ook nooit gevraagd naar een drankenkaart. Feitelijk is prijs ondergeschikt aan kwaliteit: mensen zijn best bereid te betalen, wanneer je aan kunt bieden waarnaar ze op zoek zijn. Wij vragen niet naar het budget, maar naar de smaak en daarbij is het verhaal belangrijk. Dat geldt ook voor de kamers; bij een kamer met een jacuzzi is de prijs ondergeschikt.”

Pizza op de kamer
Er zijn gasten die wél kiezen op basis van prijs en een pizza bestellen voor op de kamer. Dat gebeurt vast ook weleens in het Art Hotel? “Natuurlijk”, zegt Pieter lachend. “Maar daar heb je geen invloed op. Je ziet het gebeuren en het enige dat je kunt doen is er goed mee omgaan. Dit is ook de reden dat we zelf pizza verkopen. Als de gasten die een pizza hebben besteld ook nog vragen om een bord en bestek, dan krijgen ze die gewoon. Geen probleem. Uiteindelijk moet iedereen zich hier thuisvoelen. Of er nog wel behoefte is aan roomservice? Ja, dat wel. Je moet het wel goed aanbieden en het moet geen negatief effect hebben op de bedrijfsvoering. Blijkbaar wil men op de kamer eten, dus moeten we dat faciliteren.”



Goed lunchen voor zakenmensen
De lunchkaart ziet er goed uit, maar toch zien we weinig gasten lunchen in het hotel. Toon: “Voor de zakelijke gasten hebben we vaak lunchbuffetten, maar gasten van buiten laten het afweten. Ze weten ons simpelweg niet te vinden en ik denk dat je het eerst eens ervaren moet hebben. Ook hier zien we wel groei, want de faciliteiten zijn goed: het eten is uitstekend, de service is top en we hebben gratis wifi. Voor zakenmensen is onze locatie uitstekend geschikt, want je kunt hier rustig zitten… Hier komt die hoge drempel weer om de hoek kijken.”

Koks zijn niet te vinden
Dat hotels het lastig hebben met F&B en mensen van buiten, is wellicht te verklaren door het feit dat de kaart breed moet zijn. Leisuregasten willen verwend worden, terwijl zakelijke gasten het eten vaak ‘net als thuis’ willen hebben, of in ieder geval een ‘luxe versie van thuis’. Je echt onderscheiden kun je dus niet en het vinden van een goede chef-kok blijkt voor veel hotels dan ook een onmogelijke opgave. “Dat zien wij ook”, zegt Pieter. “Koks vinden is een drama.” Toon vult aan: “Wij zijn ook een leerbedrijf, maar zien dat degenen die afstuderen liever kiezen voor een operationele functie binnen een ander segment. De meest gemotiveerde koks willen vaak werken in een sterrenzaak en de horeca is leuk als je 18, 19 of 20 jaar oud bent, maar met een gezin verandert het verhaal. Dan gaan ze iets anders doen. Het niveau? Daar kunnen we het niet eens over hebben, want dan moet je eerst sollicitanten hebben. Ja, zo erg is het. We zien dat het aantal klassen terugloopt bij koksopleidingen en dat we ook steeds minder vaak stagiaires aangeboden krijgen.” Nederlandse studenten lopen graag stage in het buitenland. Komen er dan nooit aanvragen van buitenlandse studenten die in Nederland stage willen lopen? “Nee, dat is lastig”, aldus Toon. “In het buitenland wordt het algemeen veel beter geaccepteerd dat je in het Engels wordt aangesproken binnen de horeca. Nederlanders zijn star en vinden dat het personeel Nederlands moet spreken. En dat terwijl wij zeventig, tachtig procent van onze tijd Engels spreken omdat we zoveel buitenlandse gasten over de vloer hebben. Dat is eigenlijk best vreemd, als je er zo over nadenkt.” Inntel Hotels Art Eindhoven is een traditioneel hotel dat probeert de beeldvorming over de hotellerie bij het grote publiek te veranderen. Dat dit zo moeilijk gaat, doet niets af aan het feit dat het team keihard werkt om het hotel op de kaart te zetten. De locatie is schitterend, op de menukaart valt niets af te dingen en Eindhoven is in opkomst. Hier is nog veel mogelijk.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: