Column Tanja Seegers: Ongedierte (en hoe Booking.com haar in de steek liet)

23 september 2019 | Thijs Jacobs

De telefoon rinkelt… Ik kijk op mijn horloge: 7.50 uur. Wie belt er in godsnaam tijdens de ontbijtservice. Ik haal snel de eitjes uit de pan en neem op. Een man begint een lang verhaal af te steken maar het enige wat ik opvang is bedwantsen. Bedwantsen??? Wat??

Omdat de ontbijtzaal nog vol zit, kan ik de man helaas niet uitgebreid te woord staan en ik vraag hem of ik hem later terug mag bellen. Er gaat van alles door mijn hoofd. Het zal toch niet… Nee, dat kan niet. Als ik hem de volgende dag eindelijk te pakken krijg, vraag ik hoe het met meneer gaat. Nog steeds jeukende uitslag, maar hij is wel aan het werk en kan niet lang aan de telefoon blijven. Ik heb inmiddels een ongediertebestrijdingsdienst ingeschakeld en ik beloof de jongeman op de hoogte te houden.

“Het is ontzettend druk mevrouwtje, we hebben pas morgen tijd.” Tja, 37 graden en alles broeit en groeit. Mijn zorgen inmiddels ook. De volgende dag rijdt er een reclameloos busje voor de deur: dienstverlening Van der Linde. Ik slaak een zucht van verlichting. De buurt en de op dat moment aanwezige gasten hoeven helemaal niets te merken. De man pakt zijn spullen uit de bus en loopt naar de kamer. Binnen tien minuten is de kamer onherkenbaar. Werkelijk geen vierkante centimeter blijft onopgemerkt. Alles wordt grondig gecheckt en man wat ben ik dáár blij mee. “Mevrouw, er zijn hier echt geen bedwantsen. Misschien heeft uw gast de uitslag elders opgelopen of heeft hij last van de eikenprocessierups. Die is heel actief in de omgeving van Nijmegen.”

Het maakt mij niets uit, ik ben zó opgelucht. Ik moet hem bellen om het goede nieuws door te geven. Ik open zijn reservering en zie tot mijn grote verbazing een review verschijnen met de hartslagverhogende kop: ‘Zorgwekkend’. Ik geloof mijn ogen niet. Hij heeft gewoon een review geschreven met de bewering bij mij bedwants-beten te hebben opgelopen nog voor ik de officiële uitslag met hem kon delen. Ik grijp de telefoon, maar meneer neemt niet op. Ik besluit hem een bericht te sturen. Ieder kwartier check ik zijn reactie maar die blijft uit. Na vijf telefoontjes geef ik het op. Er gaan allerlei scheldwoorden door mijn hoofd. Maar een stemmetje roept: “Netjes blijven Tanja, netjes blijven.”

Ik bel Booking.com. Ik weet zeker dat ze mij, als goede partner, kunnen helpen dit recht te zetten. Zulke beweringen, die nu bewezen onjuist blijken, kunnen immers de potentiële klanten afschrikken. Een vriendelijke man sommeert de verklaring van de bestrijdingsdienst te sturen zodat de review verwijderd kan worden. Het pdf’je is al verstuurd voordat hij verder kan praten. Er gaan echter drie werkdagen overheen voordat ik antwoord krijg van de reviewcommissie. Verzoek afgewezen. Naast de scheldwoorden die al door mijn hoofd spookten jegens de gast kwamen nu woorden naar boven die ik maar niet zal uitspreken. Netjes blijven Tanja!

Ik voel me in de steek gelaten door mijn ‘partner’. Althans, zo noemen ze mij als de forse maandelijkse bijdrage weer betaald moet worden. Tssss, van een partner verwacht ik bescherming, steun, medeleven. Maar niets van dat alles. Ik los dit zelf wel op. Hoe, dat weet ik nog niet.

Tanja Seegers

Tanja Seegers is eigenaresse van Boutique Hotel Straelman in Nijmegen. In 2018 interviewde Hospitality Management haar uitgebreid. Lees het hele interview hier

Noot van de redactie: Booking.com blijkt de bewuste review inmiddels verwijderd te hebben. Ten tijde van het schrijven van de column was dit nog niet het geval. Goed nieuws voor Tanja.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: