De boeddhabeelden mogen mee met de vuilnisman

17 november 2011 | Redactie

Wat moet je wel en niet doen wanneer je de openbare ruimtes van een hotel anno nu wilt inrichten? Deze terugkerende vraag wordt door het team van conceptontwikkelingsbureau De Horeca Fabriek uit Voorburg beantwoord naar aanleiding van wereldwijde trends en veranderingen binnen de branche.

Volgens De Horeca Fabriek zijn florerende horecaondernemingen bedrijven die blijven innoveren op zowel het culinaire vlak als de algehele uistraling. Want, redeneert het bureau, de gasten zijn immers kritischer geworden.
Waarom moeten gasten voor uw bedrijf kiezen? Waarom zouden ze uw hotelbar en restaurant bezoeken en niet die van de concurrenten (in de buurt)? Vanwege een lagere prijs of betere service? Er is een goede kans dat een concurrent min of meer hetzelfde aanbod heeft, zeker in grotere steden. Er zijn een aantal zaken die dan het verschil maken tussen wel of geen nieuwe gasten. Eén daarvan is uw gastvrijheid. Een ander punt is de uitstraling, dus het interieur, van het hotelbedrijf.

Vier maal niet doen!

Steigerhouten meubelen. Naast het feit dat de kwaliteit nu en dan te wensen overlaat, is deze trend inmiddels overgewaaid. De trends van dit moment zijn eikenhout, gefineerd, ‘grey wash’ en geolied hout.

Barokprints. In veel horecazaken zie je tegenwoordig overal barokprints terug, in de vorm van behang, meubels, lampen enzovoort. Alles wat ‘teveel’ is, heeft een houdbaarheidsdatum.

Boeddha’s en overige spirituele uitingen. Je kan tegenwoordig geen gelegenheid binnenstappen of je wordt geconfronteerd met beelden van Boeddha’s, ganesha’s en hoteis. Zoals eerder gezegd: teveel heeft een houdbaarheidsdatum. Wees vernieuwend en laat je voorlichten door experts op het gebied van het inrichten van horecazaken.

Beschadigd en kapot servies. Belangrijker dan ooit is de presentatie van gerechten. Het gebeurt nog steeds dat de meest fantasierijke gerechten worden gepresenteerd op versleten of zelfs kapotte borden. Dit kan echt niet. Kwaliteit, hygiëne, service en uitstraling zijn de punten waarmee het onderscheid is te maken binnen de branche. Daar hoort de presentatie van servies, bestek en glaswerk ook bij.

Vier maal wel doen!

Vintage-interieur. Natuurlijke, cosmopolitische en funky elementen gecombineerd met modern design. Het interieur hoeft allemaal niet op elkaar afgestemd te zijn. Oude meubelen gecombineerd met designmeubelen kan ook.

Natuurlijke producten etaleren. Zien doet verkopen. Versheid geeft kwaliteit aan. Laat zien wat je in huis hebt. Steeds meer restaurants laten hun producten zien om aan te geven dat er alleen met verse producten wordt gewerkt. Laat dit altijd door een etaleur doen die bekend is met het inrichten van restaurants.

Boutique-hotels. De boutique-hotels schieten als paddenstoelen uit de grond. Het betekent investeren in echtheid en authenticiteit en vooral de hospitality-designclichés links laten liggen. Dit geldt vandaag de dag ook voor restaurants.

Concept styling (detaildesign). Een goede horeca-exploitatie hangt samen met de juiste details. Kloppen de details niet, dan ziet u dat terug in uw omzet. Concepten als ‘All you can eat’ zijn zwaar in opkomst. De populariteit is – los van de prijs – mede te danken aan de achterliggende gedachten. Een concept moet een verhaal hebben.

Hoe zit dat nou?

De ene stoel is de andere niet en ook bij het uitzoeken van de tafels voor uw horecazaak kunt u kiezen uit talloze mogelijkheden. Een stoel moet comfortabel zitgenot bieden aan de gast. Maar het gaat niet om de gast alleen; ook onderhoud en gewicht tellen mee. En wat te denken van design, liefst tijdloos, en de wens dat er viltjes of kunststofglijders onder moeten passen? Het kiezen van de juiste stoel is zo eenvoudig nog niet. Voor tafels geldt uiteraard hetzelfde.

Comfort en gemak

De stoel moet een hoog zitgenot bieden, zodat lange en korte mensen er langdurig op kunnen zitten zonder lichamelijk ongemak. Let op de grootte van het zitvlak. De stoel moet uitgebreid getest zijn en de producent moet de kwaliteit waarborgen en garanderen dat men bij normaal gebruik de stoel zeer lange tijd kan gebruiken. De stoel moet onderhoudsvriendelijk zijn: goed schoon te maken, bestand tegen intensief gebruik en makkelijk bij te werken bij beschadigingen. Qua uitstraling en hoogte (ook van armleggers!) moet de stoel onder iedere tafel passen. Een lichte en tegelijkertijd stabiele stoel is essentieel voor de gebruiker, maar ook voor het personeel. De stoel moet makkelijk te verplaatsen en eventueel stapelbaar zijn. Goede glijders onder stoelen zorgen voor gebruiksgemak en het behoud van de vloer.

Tijdloze ontwerpen passen in ieder interieur. Model 214 van Thonet is hiervan een voorbeeld. Deze stoel wordt al 150 jaar gebruikt in kroegen, hotelbars en -restaurants en past in elk soort interieur. Na al die jaren is de stoel nog steeds actueel. Mocht er een probleem zijn met een stoel, dan moet dit snel, prettig en vakkundig worden opgelost. Door een stoel te kiezen die in vele uitvoeringen leverbaar is, kan deze perfect op het interieur aansluiten.

Retro en industrieel

De laatste jaren is er horecabreed veel belangstelling ontstaan voor de ruwe industriële look, met onder meer retrostoelen en -tafels. Deze trend werd tijdens de recente editie van de International Milan Furniture Show nog eens benadrukt. Op deze vakbeurs waren grote aantallen stoelen en tafels met een retrolook te ontdekken. Voor deze look struinen inrichters en horecaondernemers tegenwoordig vele tweedehands winkels en vrijmarkten af, op zoek naar meubels uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw.
HM302011

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: