F&B drankupdate: de belangrijkste trends volgens...

Auteur: Redactie
Drinks F&B 18 mei 2010
F&B drankupdate: de belangrijkste trends volgens...

Wat wenst u te drinken? Een gewone vraag waarop u tegenwoordig tal van exotische antwoorden kunt verwachten. Sparkling sake, prosecco, biologische cider, licht bruisend mineraalwater uit die ene bepaalde bron. De hotelgast van nu is bekend met een keur aan dranken en cocktails. Om over de toegenomen wijn- en bierkennis nog maar te zwijgen. Hoe zorgt u ervoor dat u op al die ‘lastige vragen’ naar drankjes geen ‘nee’ hoeft te verkopen? Lees gewoon dit artikel. Onze experts zorgen ervoor dat u zorgeloos door het terrasseizoen komt.

Aan Nicolaas Klei, auteur van onder andere de wijnboeken “Tot op de bodem”, “Van druif tot dronk” en de jaarlijks verschijnende Supermarktwijngids, vroeg de redactie: Wat wordt de wijntrend deze zomer?

‘Geen idee. Ik drink geen trends. Ik drink wijnen die ik lekker vind. Niet dat trends per se fout zijn: wie tien jaar geleden rosé bestelde, werd vaak vies aangekeken en kreeg dan de keuze uit hoogbejaarde rosé of overleden rosé. Nu is er overal rosé, en soms nog lekkere ook. Dankzij de rosétrend, die vast nog wel even voortduurt, want er is zoveel meer variatie in rosé dan in prosecco, die in bijna alle gevallen hetzelfde smaakt, namelijk naar niks.’

‘Cider, dat zou de trend moeten worden, qua belletjes. Echte cider, geurend naar appeltjes uit Ot & Sien-bongerds met een vleugje boerenerf. Ambachtelijk, authentiek, licht in alcohol, precies wat de hippe consument zegt te zoeken. Maar zo zelden vindt.’

‘En wat ik iedereen altijd aanraad: licht, fruitig, vrolijk, puur natuur rood, goed koel geschonken. Wat de Fransen vriendenwijn noemen. De trend bij mij thuis. Al jaren.’

 

Hans Glandorf, voorzitter van de Alliantie van Biertapperijen (A.B.T.) en eigenaar van Het Proeflokaal van Texel in De Koog, ziet een rol weggelegd voor lichte speciaalbieren deze zomer.

‘Voor op het terras gaan lichte, blonde speciaalbieren met een licht bittere afdronk het goed doen. Denk daarbij aan bieren met een alcoholpercentage van rond de 6 procent en een hopbittertje in de nasmaak.’

‘Vorig jaar maakten we kennis met de rosébieren. Die houden dit zomerseizoen ook stand. Net als de ciders. Deze dranken zijn nog steeds commercieel succesvol, dus waarom zou je die niet meer schenken? Persoonlijk heb ik niets met rosébier, maar het is wel de klapper op het terras.’

‘De Alliantie voor Biertapperijen maakt zich hard voor authentieke en mooie speciaalbieren. Dat wordt komend jaar helemaal de trend. We zien ook dat jongelui speciaalbier weer gaan waarderen. De breezers en energiedrankjes raken langzaamaan uit. Dat ligt ook aan de prijzen. Die liggen voor de alcoholhoudende limonades en energiedrankjes hoger dan voor een speciaalbiertje.’

‘Ook de Weizenbieren, de tarwebieren, stoten dit jaar verder door. Het personeel in de horeca moet er alleen wel mee stoppen om ongevraagd een schijfje citroen in het glas te doen. Het vreet het schuim aan en je bent je koolzuur snel kwijt. Als de brouwer een zuur biertje voor ogen had gehad, dan had hij dat wel gebrouwen.’

 

Simon Hofstra, directeur van Sake Europe, een van de slechts 22 Sake Samurai wereldwijd – de jongste buiten Japan – en Sake Chairman van The International Wine Challenge, vroegen we naar de ontwikkelingen op het gebied van sake.

‘Momenteel sterk in opkomst is de sake met bubbels, oftewel de sparkling sake. Ik zie deze sake als grote opvolger van de prosecco- en rosé-prosecco-trend van de afgelopen jaren. Onlangs hebben we een evenement gehad waarbij een driesterrenkok uit Japan en zijn team naar Nederland zijn gekomen om de Hana Awaka sake, vertaald: de sparkling flower sake, onder de aandacht te brengen. De sake zit in een mooi trendy roze flesje en heeft 7 procent alcohol. Gewone sake heeft een percentage van tussen de 14 tot 17 procent en is dus een stuk zwaarder. De Hana Awaka is bovendien licht zoet en puur qua smaak. De sparkling sake is de ideale toegangspoort naar de rest van de sakewereld.’

‘Sake wint momenteel aan populariteit, omdat mensen altijd op zoek zijn naar iets nieuws. We zien dat overal binnen de horeca. Van toprestaurants tot strandtenten – er wordt steeds meer sake geschonken. Ook bij de Japanse restaurants staan er tegenwoordig meerdere soorten sake op de kaart. Waar voorheen maar één warme sake was te bestellen, doen Japanse restaurateurs hun best om het assortiment uit te breiden. Zelfs bij de “all you can eat”-formules is dat het geval.’

D.I.Y.
Rare afkorting? Een geheime dienst van de Amerikaanse overheid? Of gewoon “Do It Yourself”. Hip en happening in het Walt Disney World’s Swan and Dolphin Resort in Orlando is dat gasten zelf hun cocktails en mocktails in elkaar mogen componeren. Een barman van het hotel maakt de drankjes vervolgens af. Men kan bijvoorbeeld zelf de ingrediënten voor de Mojito of Caiprinha “stampen” en de cocktailglazen voorzien van een rand zout of suiker. Diverse ingrediënten en versieringen staan op een speciale themabar klaar voor gebruik. Door hotelgasten actief te betrekken bij het “productieproces” van een cocktail neemt de belangstelling voor eenzelfde drankje onder omstanders toe. Zien drinken, doet drinken. En dat is uiteindelijk weer goed voor de F&B-omzet van het hotel.

HM302010

Overig nieuws