KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

17 september 2020 | redactie

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een aantal grote steden, waaronder de G4, een van de mogelijkheden is die op tafel ligt. KHN vindt dit een slecht plan. Het is een disproportionele maatregel t.o.v. de winst die er misschien mee wordt geboekt en welke bovendien aan adequate wetenschappelijke onderbouwing ontbeert.

De horeca is veilig

De volksgezondheid staat voor de horeca op nummer 1! Horecaondernemers en hun medewerkers zetten zich dag in dag uit in om gasten een veilige omgeving te bieden en besmettingen te voorkomen. De horeca volgt de protocollen en KHN blijft haar leden oproepen er alles aan te doen om de veiligheidsmaatregelen te hanteren. Ook doet KHN herhaaldelijk de oproep aan gasten om zich aan de regels te houden. De aangekondigde maatregel staat dan ook haaks op de mededeling van premier Rutte van enkele weken geleden waarin hij aangeeft dat het veilig is in de horeca. “vier uw feestje niet thuis maar in de horeca, daar is het veilig”. De cijfers bevestigen dat dit ook nu nog steeds het geval is.

Niet proportionele maatregel

Een mogelijk verplichte horecasluiting van 24.00 uur betreft een niet proportionele maatregel. RIVM cijfers van afgelopen week laten voor heel Nederland 113 personen zien die in de horeca besmet zijn geraakt. Procentueel is dat 5,5 procent van alle besmette personen. In vergelijking met de besmettingen van 55,4 procent thuis, 10,3 procent overige familie, 9,5 procent werksituatie, 9 procent verpleegtehuizen en 5,9 procent kennissen en vrienden, staat de horeca onderdaan. Het RIVM merkte bovendien eerder deze week nog op dat het probleem er vooral in zit dat Nederlanders met klachten nog altijd naar buiten gaan en ouderen en kwetsbaren opzoeken, ondanks herhaaldelijke oproepen om thuis te blijven. Het grootste probleem zit dus in het gedrag van mensen. Dat los je niet op door de horeca eerder te sluiten.

Symboolpolitiek

Om de huidige cijfers in context te plaatsen: 113 besmette personen op 15 miljoen horecabezoeken per week, dat maakt 0,0007%. Ondanks dat elke besmetting er een te veel is, maakt dit de vraag legitiem of de maatregelen voor de horeca gebaseerd zijn op cijfers of dat het symboolpolitiek betreft. Een wetenschappelijke onderbouwing voor het plan ontbreekt dus. Tijdens voorgaande persconferenties werd er constant op aangedrongen dat we dit samen moeten doen, maar aanvullende maatregelen voor de horeca telkens aan te wijzen als enige ‘oplossing’ is niet het samen waar de premier herhaaldelijk op doelde.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle Nederlanders

De oplossing ligt niet in het instellen van een verplichte horecasluiting vanaf 24:00. Het is naïef om te denken dat gasten na sluitingstijd naar huis gaan en een boek gaan lezen. KHN verwacht met deze disproportionele maatregel dat er extra onrust zal ontstaan op straat, aangezien mensen zich zullen verplaatsen naar de publieke ruimte, zoals pleinen, parken, straten. Bovendien kunnen gasten zich ook verplaatsen naar buurtgemeenten. Dat kan in potentie erg veel extra overlast veroorzaken, grote consequenties hebben voor de handhaving van de coronamaatregelen en daarmee voor de veiligheid en volksgezondheid. Bovendien wordt het probleem op deze manier opnieuw verplaatst naar de grootste besmettingshaard (huiselijke, vriendschappelijke en familiaire kringen), zie ook de RIVM cijfers. Ook neemt de kans op illegale feesten onder jongeren toe, immers menig ‘stapavond’ van jongeren begint pas na 24:00 uur. Dit zagen we ook afgelopen zomer.

Oproep aan kabinet: vergroot draagvlak

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “KHN vindt het onterecht dat horecaondernemers met de mogelijk aanvullende maatregelen opnieuw de dupe worden, terwijl het gedrag van de samenleving dagelijks verandert. Een dergelijk besluit betekent een extra financiële strop voor een sector welke nu al de afgrond in kijkt. Ook de vooruitzichten van NOW3 waarin een afbouw van de loonkostencompensatie wordt voorzien, geeft een procyclisch effect. M.a.w. een dubbele klap. Minder omzet vanwege de naderende winterperiode, waarin ondernemers meer op binnen aangewezen zijn én de afbouw van de financiële steunmaatregelen zullen veel horecazaken de das om doen.”

De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en het draagvlak voor de huidige maatregelen vergroten, in plaats van aanvullende maatregelen in te voeren voor een sector die een relatief kleine bijdrage levert aan het totaal aantal besmettingen. KHN wil nogmaals benadrukken dat horecaondernemers en hun medewerkers er alles aan doen om hun gasten een veilige en gastvrije ervaring te bieden, dus neem klachten serieus, blijf thuis bij klachten en laat je testen. Ben je gezond, dan ben je natuurlijk meer dan welkom. Alleen door gezamenlijk onze verantwoordelijkheid te nemen, kunnen we het coronavirus indammen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: