Onderzoek gasttevredenheid hotels: slechte wifi en lange wachtrijen

8 juni 2017 | Ed Feijen

In dit artikel deel ik, Ed Feijen, met jullie de belangrijkste resultaten van recent onderzoek dat vier studenten van de hogeschool Leiden hebben gedaan naar de klanttevredenheid van consumenten en zakelijke gasten bij vier hotels in de Leidse regio.

Eerlijk gezegd, ik ben zelf niet afkomstig uit de hotellerie. Dat betekent dat ik op basis van dit onderzoek ook een tweetal vragen heb geformuleerd die ik verderop met jullie deel. Dat zijn wellicht open deuren, maar toch: je moet wel door een open deur lopen, want anders kom je niet verder.

Opzet van het onderzoek

Er zijn twee onderzoeken uitgevoerd door middel van kwantitatief onderzoek; één onderzoek is uitsluitend gebaseerd op kwalitatief onderzoek en één onderzoek bestaat uit zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Bij deze onderzoeken is gebruik gemaakt van een door Akbaba specifiek ontwikkelde variant van het SERVQUAL-model voor de hotelsector.

Dimensies van klanttevredenheid

De tevredenheid is gemeten aan de hand van dimensies zoals tastbaarheid (fysieke faciliteiten, verschijning en hulpmiddelen), betrouwbaarheid (in hoeverre handelt de dienstverlener accuraat en vertrouwd), responsiviteit (in hoeverre is de dienstverlener bereid om de klant zo snel mogelijk van dienst te zijn), zorgzaamheid (hierbij wordt gekeken naar de kennis en vertrouwelijkheid van het personeel) en empathisch vermogen (in hoeverre heeft de dienstverlener oog voor individuele aandacht en het herkennen van klanten).

Alle onderzochte dimensies zijn voor klanten van belang, waarbij echter de dimensie 'betrouwbaarheid' het zwaarste gewicht in de schaal legt.

Over het algemeen zijn klanten tevreden over de dienstverlening die hen geboden wordt en in veel gevallen worden hun verwachtingen zelfs overtroffen.

Tot dusver niets nieuws onder de zon en je kunt je zelfs afvragen waarom er weer klanttevredenheidsonderzoeken zijn gehouden binnen een sector die eigenlijk het fenomeen heeft uitgevonden.

Vatbaar voor verbetering

Desondanks is er op een aantal punten toch wel wat onvrede bij de gasten en dat uit zich bijvoorbeeld in de volgende aspecten:

Tastbaarheid: het slechte bereik en de hoge prijs van wifi in de kamer, ontbreken van een klok in de kamer, onvoldoende regeling kamertemperatuur, ontbreken laundry-faciliteiten, onduidelijke bewegwijzering binnen hotel, verouderde apparatuur in zalen, een herriemakende koffiemachine;

Betrouwbaarheid: kamerprijs via derden is lager, onduidelijke prijsinformatie op website, ontbreken consistentie in dienstverlening;

Responsiviteit: lange wachtrijen bij inchecken voor ontbijt, wisselende service bij het avondeten,

Empathie: beperkte beschikbaarheid vegetarische menu’s, gebrek aan informatie over toeristische attracties, (te) weinig persoonlijke aandacht, onvoldoende (h)erkenning als zakelijke klant.

Het overall beeld is dat vooral de dimensies tastbaarheid en empathie voor verbetering vatbaar zijn en dat betrouwbaarheid in dit onderzoek blijkbaar als een meer overkoepelende dimensie gezien wordt.

Twee vragen

Dit roept bij mij vragen op. In hoeverre wordt in de dagelijkse praktijk ook gekeken naar dergelijke aspecten?

Waar het mij om gaat is de vraag hoe het komt dat deze, relatief kleine, pijnpunten uit een klanttevredenheidsonderzoek naar voren komen en niet al veel eerder gesignaleerd zijn.

Want zeg nou eerlijk, dat had toch ieder personeelslid en zeker een manager binnen het betreffende hotel toch ook al kunnen vaststellen?

De vraag hierbij is of je dan ook met de blik van de gast door jouw hotel loopt, met andere woorden: hoe ziet de customer journey van jouw klanten eruit? Met welke touchpoints komen zij in aanraking en... wat zijn hierbij dan de hoogtepunten en de dieptepunten die jouw klanten ervaren?

Op basis van het belang van de touchpoints voor jouw klanten en de match met jouw propositie als hotel weet je dan aan welke touchpoints je moet sleutelen om bij de klant een betere beleving en daardoor een  hogere tevredenheid te realiseren.

Personeelsbeleid

In het verlengde hiervan heb ik toch ook nog wel een vraag over het personeelsbeleid. Ik ben me bewust dat een dienst door mensen wordt verleend (jouw personeel) in samenwerking met andere mensen (jouw klanten) en dat die dynamiek een hoge mate van variabiliteit heeft.

Dit maakt het nog uitdagender om in deze dynamiek de wensen en behoeften van klanten goed te kennen en hier goed op in te spelen. De vraag hierbij is in hoeverre al het personeel hier voldoende voor uitgerust is en indien dit niet het geval is wat hiervoor nodig is.

Open deuren

Ik sluit af waarmee ik begon; ik heb als buitenstaander een klein kijkje gekregen in jullie wereld en heb gezien dat jullie het overwegend goed tot zeer goed doen en dat klanten tevreden zijn en dat zelfs vaak hun verwachtingen worden overtroffen. Toch is er een aantal aspecten waar klanten over struikelen en op langere termijn kan dit nadelig uitpakken.

Daarom herhaal ik hier mijn devies: ’je moet de open deur wel door’!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Vondel Hotels opent Hotel van de Vijsel op de Overtoom in Amsterdam

Vondel Hotels opent vandaag officieel de deuren van Hotel van de Vijsel en Café Woodz op de Overtoom 13-17 in Amsterdam. Het hotel, gevestigd in voormalig houthandel Van de Vijsel, telt 82 kamers in het viersterrensegment. Na een intensieve verbouwing van meer dan 2 jaar, waarbij de originele...

Accor Personalia
Remco Groenhuijzen zet carrière binnen AccorHotels voort

Vanaf 1 januari 2019 is Remco Groenhuijzen de nieuwe Regional Vice President Mövenpick Nederland. De huidige General Manager van Sofitel Legend The Grand Amsterdam zet daarmee de volgende stap in zijn carrière binnen moederbedrijf AccorHotels. Mövenpick Hotels Nederland is een van d...

Personalia Marriott
Marriott International benoemt Liam Brown tot President en Managing Director Europa

Marriott International, Inc. (NASDAQ: MAR) heeft vandaag aangekondigd dat Liam Brown, President, Select Brands en Owner en Franchise Services, Noord-Amerika, de rol van President en Managing Director van Europa op zich zal nemen, een divisie binnen Marriott International die het Verenigd Koninkrijk,...

Achtergronden
Dirk Kuijt ontsteekt verlichting kerstboom Grand Hotel Huis ter Duin

Dirk Kuijt heeft dit jaar de kerstperiode ingeluid met de ontsteking van de verlichting van een van de meest iconische kerstbomen van Nederland voor Grand Hotel Huis ter Duin. De boom heeft een hoogte van ruim 17 meter en kan zich daarmee de hoogste boom binnen de hotellerie in de Benelux noemen. Vi...

Opening Internationaal
Radisson Blu Hotel Brugge officieel geopend

Op 15 november 2018 werd op feestelijke wijze de Grand Opening van het Radisson Blu Hotel, Brugge gevierd. Dit gloednieuwe hotel, dat deel uitmaakt van de site in volle ontwikkeling ‘Nieuw Brugge’, is voorzien van 109 kamers evenals 6 vergaderzalen. Het hotel ligt op wandelafstand van h...

Interview Longread
Rondetafelgesprek: Maakt een merk een hotel meer waard?

To brand or not to brand? Dat is de vraag voor veel hoteliers. Investeerders zien graag een herkenbaar merk op de gevel, maar de gast kent soms meer waarde toe aan een foto op Instagram. Wat betekent een alom gerespecteerde merknaam nog voor de waarde van een hotel? Vier hoteliers delen hun uiteenlo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: