Trivago zet hotelmedewerkers in het zonnetje

24 juni 2015 |
Trivago zet hotelmedewerkers in het zonnetje<

Hotelzoekmachine www.trivago.nl vindt het tijd om eens stil te staan bij het feit dat hotelmedewerkers zich alle dagen in de rondte werken om het alle hotelgasten zo goed mogelijk naar de zin te maken. Het zijn stuk voor stuk harde werkers die zichzelf dagelijks wegcijferen, altijd voor de gasten klaarstaan én altijd aardig blijven, ook als het hen niet makkelijk wordt gemaakt. Reizigers realiseren zich niet altijd wat het hotelpersoneel soms voor de kiezen krijgt. Daarom presenteert Trivago een lijst van 11 redenen waarom hotelmedewerkers zulke harde werkers zijn. Oftewel: de hoogste tijd voor een welverdiende ode aan de hotelmedewerker!

11 redenen waarom hotelmedewerkers het volgens Trivago verdienen om in het zonnetje gezet te worden:

1. Hotelpersoneel moet vaak een ontzettend grote hoeveelheid dingen op één dag doen. Kamermeisjes of –vrouwen moeten bijvoorbeeld op de wisseldag soms meer dan 15-20 kamers schoonmaken binnen slechts een paar uur en de conciërge is vaak uren in de weer om alle koffers op de juiste plaats te krijgen. En dat zonder te klagen.

2. Hotelpersoneel heeft vaak hele zware werktijden. Het schoonmaakpersoneel moet bijvoorbeeld vaak meerdere shifts werken. Er zijn ’s ochtends twee shifts en dan ’s avonds nog een shift. Het kan voorkomen dat je als kamermeisje de vroege shift moet draaien, dan even een paar uur vrij bent en dan weer moet komen opdraven voor de late shift. Het restaurantpersoneel begint meestal rond 2 of 3 uur ’s middags en mag pas naar huis om 11 of 12 uur ’s avonds als de laatste gast is uitgegeten en de keuken schoon is, terwijl ze vaak ook nog een gezin draaiende moeten houden.

3. Ze moeten heel veel van gasten slikken; want echt niet alle hotelgasten zijn aardig, respectvol en flexibel. Sterker nog: meestal zijn het dezelfde gasten die telkens weer met een nieuwe klacht aan de receptie staan. Service met een glimlach hebben de meeste hotelmedewerkers tot een kunst verheven.

4. Ze moeten altijd werken als anderen plezier hebben. Wat hotelgasten zich vaak niet realiseren, is dat het hotelpersoneel er is om hen een zo ontspannend en aangenaam mogelijk verblijf te verzorgen. Het feit dat hotelpersoneel zich zo dienstbaar kan opstellen terwijl de gasten relaxen en plezier maken, verdient absoluut een pluim!

5. Hotelmedewerkers komen in de meest rare situaties terecht en maken heel veel vreemde of soms zelfs geheime dingen mee, maar moeten in alle gevallen discreet blijven, wat veel zelfcontrole vereist.

6. Hoteliers zijn niet altijd scheutig met salarissen waardoor hotelpersoneel lang niet altijd goed betaald krijgt voor hun harde werk. Waardering kan echter ook anders getoond worden: de Marriott hotelketen zet bijvoorbeeld elke maand een andere ‘Medewerker van de Maand’ in het zonnetje. Kleine presentjes of een kort bedankbriefje op de kamer zijn manieren om als gast je waardering te tonen; een simpel gebaar kan de dag van het hotelpersoneel een stuk leuker maken.

7. Hotelpersoneel werkt bijna altijd onder tijdsdruk. De ene kamer moet klaar zijn voor 12 uur, de andere voor 14 uur, want dan staan de nieuwe gasten letterlijk voor de deur. Receptionisten moeten constant omschakelen tussen het in- of uitchecken van een gast en zorgen dat iedereen op de gewenste tijd op de gewenste kamer is. De druk is pas van de ketel als alle gasten in/uit huis zijn.

8. Een hotelmanager is eindverantwoordelijk voor alle gasten en al het personeel in het hotel én moet dag en nacht klaar staan om in te springen als er problemen zijn.

9. Hotelmedewerkers moeten tegelijkertijd altijd aanwezig zijn, en toch onzichtbaar zijn voor de hotelgast. Probeer dat maar eens…

10. Hotelmedewerkers zijn het gezicht van het hotel en spelen een heel grote rol bij het verkrijgen (en behouden) van een goede reputatie. Niet alleen het pand of de locatie, maar de mensen die er werken maken het hotel.

11. Het vakmanschap van hotelmedewerkers wordt bijna altijd onderschat.



Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: