Trivago zet hotelmedewerkers in het zonnetje

24 juni 2015 |
Trivago zet hotelmedewerkers in het zonnetje

Hotelzoekmachine www.trivago.nl vindt het tijd om eens stil te staan bij het feit dat hotelmedewerkers zich alle dagen in de rondte werken om het alle hotelgasten zo goed mogelijk naar de zin te maken. Het zijn stuk voor stuk harde werkers die zichzelf dagelijks wegcijferen, altijd voor de gasten klaarstaan én altijd aardig blijven, ook als het hen niet makkelijk wordt gemaakt. Reizigers realiseren zich niet altijd wat het hotelpersoneel soms voor de kiezen krijgt. Daarom presenteert Trivago een lijst van 11 redenen waarom hotelmedewerkers zulke harde werkers zijn. Oftewel: de hoogste tijd voor een welverdiende ode aan de hotelmedewerker!

11 redenen waarom hotelmedewerkers het volgens Trivago verdienen om in het zonnetje gezet te worden:

1. Hotelpersoneel moet vaak een ontzettend grote hoeveelheid dingen op één dag doen. Kamermeisjes of –vrouwen moeten bijvoorbeeld op de wisseldag soms meer dan 15-20 kamers schoonmaken binnen slechts een paar uur en de conciërge is vaak uren in de weer om alle koffers op de juiste plaats te krijgen. En dat zonder te klagen.

2. Hotelpersoneel heeft vaak hele zware werktijden. Het schoonmaakpersoneel moet bijvoorbeeld vaak meerdere shifts werken. Er zijn ’s ochtends twee shifts en dan ’s avonds nog een shift. Het kan voorkomen dat je als kamermeisje de vroege shift moet draaien, dan even een paar uur vrij bent en dan weer moet komen opdraven voor de late shift. Het restaurantpersoneel begint meestal rond 2 of 3 uur ’s middags en mag pas naar huis om 11 of 12 uur ’s avonds als de laatste gast is uitgegeten en de keuken schoon is, terwijl ze vaak ook nog een gezin draaiende moeten houden.

3. Ze moeten heel veel van gasten slikken; want echt niet alle hotelgasten zijn aardig, respectvol en flexibel. Sterker nog: meestal zijn het dezelfde gasten die telkens weer met een nieuwe klacht aan de receptie staan. Service met een glimlach hebben de meeste hotelmedewerkers tot een kunst verheven.

4. Ze moeten altijd werken als anderen plezier hebben. Wat hotelgasten zich vaak niet realiseren, is dat het hotelpersoneel er is om hen een zo ontspannend en aangenaam mogelijk verblijf te verzorgen. Het feit dat hotelpersoneel zich zo dienstbaar kan opstellen terwijl de gasten relaxen en plezier maken, verdient absoluut een pluim!

5. Hotelmedewerkers komen in de meest rare situaties terecht en maken heel veel vreemde of soms zelfs geheime dingen mee, maar moeten in alle gevallen discreet blijven, wat veel zelfcontrole vereist.

6. Hoteliers zijn niet altijd scheutig met salarissen waardoor hotelpersoneel lang niet altijd goed betaald krijgt voor hun harde werk. Waardering kan echter ook anders getoond worden: de Marriott hotelketen zet bijvoorbeeld elke maand een andere ‘Medewerker van de Maand’ in het zonnetje. Kleine presentjes of een kort bedankbriefje op de kamer zijn manieren om als gast je waardering te tonen; een simpel gebaar kan de dag van het hotelpersoneel een stuk leuker maken.

7. Hotelpersoneel werkt bijna altijd onder tijdsdruk. De ene kamer moet klaar zijn voor 12 uur, de andere voor 14 uur, want dan staan de nieuwe gasten letterlijk voor de deur. Receptionisten moeten constant omschakelen tussen het in- of uitchecken van een gast en zorgen dat iedereen op de gewenste tijd op de gewenste kamer is. De druk is pas van de ketel als alle gasten in/uit huis zijn.

8. Een hotelmanager is eindverantwoordelijk voor alle gasten en al het personeel in het hotel én moet dag en nacht klaar staan om in te springen als er problemen zijn.

9. Hotelmedewerkers moeten tegelijkertijd altijd aanwezig zijn, en toch onzichtbaar zijn voor de hotelgast. Probeer dat maar eens…

10. Hotelmedewerkers zijn het gezicht van het hotel en spelen een heel grote rol bij het verkrijgen (en behouden) van een goede reputatie. Niet alleen het pand of de locatie, maar de mensen die er werken maken het hotel.

11. Het vakmanschap van hotelmedewerkers wordt bijna altijd onderschat.



Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: