Trivago zet hotelmedewerkers in het zonnetje

24 juni 2015 |
Trivago zet hotelmedewerkers in het zonnetje

Hotelzoekmachine www.trivago.nl vindt het tijd om eens stil te staan bij het feit dat hotelmedewerkers zich alle dagen in de rondte werken om het alle hotelgasten zo goed mogelijk naar de zin te maken. Het zijn stuk voor stuk harde werkers die zichzelf dagelijks wegcijferen, altijd voor de gasten klaarstaan én altijd aardig blijven, ook als het hen niet makkelijk wordt gemaakt. Reizigers realiseren zich niet altijd wat het hotelpersoneel soms voor de kiezen krijgt. Daarom presenteert Trivago een lijst van 11 redenen waarom hotelmedewerkers zulke harde werkers zijn. Oftewel: de hoogste tijd voor een welverdiende ode aan de hotelmedewerker!

11 redenen waarom hotelmedewerkers het volgens Trivago verdienen om in het zonnetje gezet te worden:

1. Hotelpersoneel moet vaak een ontzettend grote hoeveelheid dingen op één dag doen. Kamermeisjes of –vrouwen moeten bijvoorbeeld op de wisseldag soms meer dan 15-20 kamers schoonmaken binnen slechts een paar uur en de conciërge is vaak uren in de weer om alle koffers op de juiste plaats te krijgen. En dat zonder te klagen.

2. Hotelpersoneel heeft vaak hele zware werktijden. Het schoonmaakpersoneel moet bijvoorbeeld vaak meerdere shifts werken. Er zijn ’s ochtends twee shifts en dan ’s avonds nog een shift. Het kan voorkomen dat je als kamermeisje de vroege shift moet draaien, dan even een paar uur vrij bent en dan weer moet komen opdraven voor de late shift. Het restaurantpersoneel begint meestal rond 2 of 3 uur ’s middags en mag pas naar huis om 11 of 12 uur ’s avonds als de laatste gast is uitgegeten en de keuken schoon is, terwijl ze vaak ook nog een gezin draaiende moeten houden.

3. Ze moeten heel veel van gasten slikken; want echt niet alle hotelgasten zijn aardig, respectvol en flexibel. Sterker nog: meestal zijn het dezelfde gasten die telkens weer met een nieuwe klacht aan de receptie staan. Service met een glimlach hebben de meeste hotelmedewerkers tot een kunst verheven.

4. Ze moeten altijd werken als anderen plezier hebben. Wat hotelgasten zich vaak niet realiseren, is dat het hotelpersoneel er is om hen een zo ontspannend en aangenaam mogelijk verblijf te verzorgen. Het feit dat hotelpersoneel zich zo dienstbaar kan opstellen terwijl de gasten relaxen en plezier maken, verdient absoluut een pluim!

5. Hotelmedewerkers komen in de meest rare situaties terecht en maken heel veel vreemde of soms zelfs geheime dingen mee, maar moeten in alle gevallen discreet blijven, wat veel zelfcontrole vereist.

6. Hoteliers zijn niet altijd scheutig met salarissen waardoor hotelpersoneel lang niet altijd goed betaald krijgt voor hun harde werk. Waardering kan echter ook anders getoond worden: de Marriott hotelketen zet bijvoorbeeld elke maand een andere ‘Medewerker van de Maand’ in het zonnetje. Kleine presentjes of een kort bedankbriefje op de kamer zijn manieren om als gast je waardering te tonen; een simpel gebaar kan de dag van het hotelpersoneel een stuk leuker maken.

7. Hotelpersoneel werkt bijna altijd onder tijdsdruk. De ene kamer moet klaar zijn voor 12 uur, de andere voor 14 uur, want dan staan de nieuwe gasten letterlijk voor de deur. Receptionisten moeten constant omschakelen tussen het in- of uitchecken van een gast en zorgen dat iedereen op de gewenste tijd op de gewenste kamer is. De druk is pas van de ketel als alle gasten in/uit huis zijn.

8. Een hotelmanager is eindverantwoordelijk voor alle gasten en al het personeel in het hotel én moet dag en nacht klaar staan om in te springen als er problemen zijn.

9. Hotelmedewerkers moeten tegelijkertijd altijd aanwezig zijn, en toch onzichtbaar zijn voor de hotelgast. Probeer dat maar eens…

10. Hotelmedewerkers zijn het gezicht van het hotel en spelen een heel grote rol bij het verkrijgen (en behouden) van een goede reputatie. Niet alleen het pand of de locatie, maar de mensen die er werken maken het hotel.

11. Het vakmanschap van hotelmedewerkers wordt bijna altijd onderschat.



Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: