Zorg en werk in openbare ruimtes

Auteur: Redactie
27 november 2010
Zorg en werk in openbare ruimtes

Vroeger werden openbare ruimtes in hotels vooral gebruikt door mensen die bezig waren met... wachten. 'Tegenwoordig is er volop reuring, en wordt er veel gewerkt door ZZP’ers,’ vertelt Hans Vugts, general manager van Hotel Casa 400 Amsterdam. 'Draadloos internet en een prettige, lichte, ruime omgeving zijn dus vereisten anno 2010.'

Multifunctionele openbare ruimtes zijn ook internationaal gezien steeds meer in opkomst. Vugts: ‘Er zijn natuurlijk altijd landen die voorop lopen. Zo is het Ace Hotel in New York net een grote huiskamer. Ook andere ketens creëren huiskamers waarin consumpties niet langer verplicht zijn, maar waar wel veel automaten staan.’

Ook veel zorghotels richten hun openbare ruimtes huiselijk en sfeervol in, al is het erg belangrijk dat deze hotels praktisch zijn ingericht. ‘Ons restaurant is rolstoelvriendelijk en onze stoelen hebben handvatten waar gasten hun krukken in kunnen laten rusten als ze gaan zitten,’ vertelt Agaath Bokma van herstelhotel De KIM in Noordwijk.

Laptoplounge

'De openbare ruimtes van hotels zijn "vrijblijvender" en minder stijf ingericht dan vroeger,’ vertelt Vugts. ‘Kijk maar naar de Nhubes van de NH hotels; daarin staan boekenkasten, lage zitjes om aan te eten, hogere tafels om aan te werken... Ook de openbare ruimte van Casa 400 is een ontmoetingsruimte voor mensen van buiten. Wij hebben een grote lichte en transparante lobby met bekabeld en draadloos internet, en een lange tafel waaraan mensen met hun eigen laptop kunnen plaatsnemen. Er was veel inloop van mensen die hier gingen werken; in samenwerking met twee ZZP’ers hebben we toen de LaptopLounge in het leven geroepen. Van maandag t/m vrijdag kan men hier terecht om te werken. Ook worden er netwerkpresentaties gegeven die van tevoren aangekondigd worden. Eigenlijk is het net als in een gewone kantoortuin.’

Hoewel de officiële opening onlangs plaatsvond, loopt de flexibele werkplek al goed. Vugts: ‘De ene dag zitten er andere mensen dan de andere dag. Er zijn abonnementen, strippenkaarten of dagkaarten voor de LaptopLounge. De gebruikers betreden de ruimte met een sleutelkaart. Andere ruimtes van het hotel zijn niet te betreden via deze kaart.'

Vooral vrouwen

Vugts ziet meer vrouwen dan mannen gebruik maken van de LaptopLounge: ‘Het merendeel bestaat uit dames van tussen de 25 en 50 jaar, met een eigen bedrijfje, die in de buurt van het hotel wonen. Zij vinden het saai om de hele dag alleen thuis te zitten werken en missen collega’s om een kop koffie mee te drinken. Op die manier vervult het hotel tevens een buurtfunctie.’

Er wordt heel wat genetwerkt. Naast social media is daadwerkelijk 'fysiek' contact ook van belang, volgens Vugts. 'Er zijn ook heren die hier bijvoorbeeld afspreken met klanten. De mensen zijn veelal werkzaam in de marketing of communicatie. Veel tekstschrijvers, bijvoorbeeld. Ook mensen van buiten Amsterdam die een afspraak in de stad hebben, komen hier een dag zitten, omdat het files en dus tijdverspilling scheelt, waarna mensen ’s avonds nog af kunnen spreken om met vrienden in Amsterdam te eten. Hetzelfde idee als bij Seats2meet.'

Multifunctioneel

In de toekomst voorziet Vugts meer gemêleerde functies voor de openbare ruimtes. ‘Lobby’s worden verlengstukken van het restaurant en vice versa. Bij citizenM kun je tegenwoordig heel vaak zelf iets te eten pakken. Gezond eten en goede koffieconcepten zijn steeds belangrijker. De openbare ruimtes die als werkplek fungeren zullen steeds meer worden uitgebreid met bijvoorbeeld kinderopvang en fitness. De stomerijfunctie en fysiotherapeut die nu nog op hotelgasten zijn gericht kunnen in de toekomst ook door de ZZP’er worden gebruikt.’

Vugts signaleert dat privé en werk meer in elkaar overvloeien. ‘Het hotel voorziet in een multifunctionele behoefte en bevat een goede mix van lokale mensen en hotelgasten. De hotelgasten hebben geen last van de ZZP’ers. Een gast die in de bar een drankje drinkt, weet niet dat de man die in de lobby achter zijn laptop zit te werken geen hotelgast is. Het geeft reuring, geluid en activiteit in de openbare ruimte. Van maandag tot en met donderdag hebben we veel zakelijke hotelgasten en tijdens een voetbalwedstrijd van het Zweedse elftal tegen het Nederlandse, zaten er veel Zweden in het hotel. Die feesten en drinken ook. Sommige mensen vinden dat heel leuk; andere mensen zullen ervoor kiezen om naar het Amstel Hotel te gaan waar alleen maar zakelijke gasten zijn.’

Internetkiosk

Vugts weet niet zeker of er meer muziek, beeld en teletekst in de hotellobby’s zullen komen. ‘Mensen volgen op hun eigen iPads en computers vaak alle media die ze zelf bij willen houden; iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Mensen zonder computer of smartphone kunnen ook in onze internetkiosk terecht. Daar kunnen ze gebruik maken van laptops en smartphones. Op een scherm in de lobby loopt een tickertape met daarop het laatste nieuws. In de LaptopLounge is geen muziek; in de lobby staat de muziek heel zacht. We laten aan de mensen zelf over of ze wel of geen muziek willen, ook bij de presentatie.’

De general manager van Casa 400 signaleert steeds meer faciliteiten in de algemene ruimtes, van kleine winkeltjes met toiletartikelen tot de verkoop van kleinschalige snacks en drankjes. De openbare ruimte van zorghotel De KIM is voornamelijk ingericht op gemak, comfort en een huiselijk gevoel. Bokma: ‘Bovenin ons hotel hebben wij onze topetage, een grote ruimte waarin gasten kunnen schilderen, met een fantastisch groot balkon dat uitkijkt over "de hele wereld". Van daaruit kun je Scheveningen, Den Haag en Haarlem zien. Iedereen vraagt: “Waarom maak je van die verdieping geen luxe penthouse?” Wij vinden echter dat iedereen van deze mooie ruimte moet kunnen genieten. Vijf jaar geleden is dit zorghotel drastisch verbouwd. De algemene ruimte bevat een schouw en we hebben tapijt in alle gastenruimtes laten leggen.'

Betonnen elementen

In zorghotel Welloord is juist gekozen voor houten vloeren. ‘Omdat die stofvrij  zijn en voor mensen met allergieën of ademhalingsproblemen de minste problemen opleveren,' vertelt designer Sanne Janssen die Welloord heeft ingericht. ‘In de openbare ruimtes is rekening gehouden met rolstoelen en scootmobielen. In de gangen van het hotel zijn de plinten en hoeken gemaakt van decoratief beton; deze elementen zijn niet zo kwetsbaar voor stoten met een scootmobiel, rollator of rolstoel dan een gestucte muur.  Er ligt laagpolig tapijt op de vloer zodat mensen niet kunnen struikelen. Grenzend aan de scootmobielruimte - waar ze kunnen worden opgeladen - bevinden zich voorzieningen waarin medische artikelen worden opgeslagen; uiteraard alleen toegankelijk voor het verzorgend personeel.

Er zijn publieke ruimtes voor groepen waarin verjaardagsfeesten kunnen worden gevierd of een kaartje gelegd kan worden. Naast zorggasten ontvangt Welloord ook gasten die geen zorg behoeven. In de hotelkamers zijn de douchestoelen dan ook demontabel. Janssen: ‘Oprichter Bart Lommen zegt altijd: “Het is een hotel met zorg. Geen zorghotel.” Daarom is de uitstraling in Welloord voornamelijk huiselijk, zoals in ieder ander hotel. We hebben wel gelet op kleurcombinaties voor mensen met een visuele handicap. De reacties van gasten zijn zeer positief.'

Voor de toekomst voorziet Janssen een grotere afzetmarkt voor zorghotels. ‘Mede door de vergrijzing zullen ook leveranciers zich meer gaan richten op zorghotels. De oplossingen voor gasten met zorg zullen daardoor beter en goedkoper worden. Het iniatief voor het hotel werd genomen door Bart Lommen, die uit eigen ervaring merkte dat er, op het gebied van hotels met zorg, nog markt was. Hij besloot vervolgens zelf Welloord op te richten, een hotel dat met zorg is ingericht.

HM302010

Overig nieuws