5,1 miljoen overnachtingen - 2,3 miljard euro omzet

4 december 2015 |
5,1 miljoen overnachtingen - 2,3 miljard euro omzet<

Vorig jaar werden er ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde zakenreizen in Nederland ondernomen door Nederlanders en
buitenlandse bezoekers, die in totaal ruim 2,3 miljard euro opleverden. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse zakenreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. NBTC Holland Marketing publiceert de resultaten van het Ecorys-onderzoek naar de economisch impact van meerdaagse (inter)nationale zakelijke bijeenkomsten in Nederland in de RAI in Amsterdam op donderdag 3 december.

Zakelijke bijeenkomsten
In Nederland worden ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde (MICE) zakenreizen ondernomen die zorgen voor circa 5,1 miljoen overnachtingen. Het gaat hierbij om het bijwonen van een meerdaagse zakelijke bijeenkomst zoals een meeting, (meet)incentive, congres of (vak)beurs. Nederlanders ondernemen circa 1,3 miljoen zakenreizen in eigen land met minimaal één overnachting. Buitenlandse bezoekers ondernemen bijna één miljoen meerdaagse zakenreizen in ons land; de meesten komen uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Duitsland. Meetings worden het meest vaak bezocht (1,5 miljoen), gevolgd door congressen en vakbeurzen (750.000). Het aantal (meet)incentives in Nederland is bescheiden met zo’n 75.000.

Economisch interessant
Zakelijk toerisme is economisch interessant, want zakenreizigers geven bovengemiddeld veel uit tijdens hun bezoek. Gemiddeld geeft de zakenreiziger bijna 1000 euro uit per zakenreis, inclusief organisatiekosten. De omzet van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten in Nederland wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan wordt gegenereerd door internationale bezoekers (54%), dit komt overeen met circa 1,3 miljard euro.

Werkgelegenheid
Zakenreizen dragen ook substantieel bij aan de werkgelegenheid in Nederland. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse MICE-zakenreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. Iets meer dan de helft van de totale werkgelegenheid wordt gecreëerd door internationale bezoekers (52%). Eric Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions: “Zakelijke bijeenkomsten leveren een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie in termen van bezoekers, bestedingen en banen. Daarnaast vormen ze een belangrijke katalysator voor de kenniseconomie en draagt de sector bij aan de profilering van een stad of regio en een betere benutting van de beschikbare logiescapaciteit. Bovendien biedt de sector arbeidskansen voor groepen die veelal wat lastiger aan een baan komen."

Onderzoek
Het onderzoek naar de economische impact van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten is uitgevoerd door Ecorys, in samenwerking met NBTC Holland Marketing, CLC-Vecta, MPI Foundation en Voorfinancierings- & Garantiefonds (VGF). Bron: NBTC.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: