5,1 miljoen overnachtingen - 2,3 miljard euro omzet

4 december 2015 |
5,1 miljoen overnachtingen - 2,3 miljard euro omzet<

Vorig jaar werden er ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde zakenreizen in Nederland ondernomen door Nederlanders en
buitenlandse bezoekers, die in totaal ruim 2,3 miljard euro opleverden. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse zakenreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. NBTC Holland Marketing publiceert de resultaten van het Ecorys-onderzoek naar de economisch impact van meerdaagse (inter)nationale zakelijke bijeenkomsten in Nederland in de RAI in Amsterdam op donderdag 3 december.

Zakelijke bijeenkomsten
In Nederland worden ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde (MICE) zakenreizen ondernomen die zorgen voor circa 5,1 miljoen overnachtingen. Het gaat hierbij om het bijwonen van een meerdaagse zakelijke bijeenkomst zoals een meeting, (meet)incentive, congres of (vak)beurs. Nederlanders ondernemen circa 1,3 miljoen zakenreizen in eigen land met minimaal één overnachting. Buitenlandse bezoekers ondernemen bijna één miljoen meerdaagse zakenreizen in ons land; de meesten komen uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Duitsland. Meetings worden het meest vaak bezocht (1,5 miljoen), gevolgd door congressen en vakbeurzen (750.000). Het aantal (meet)incentives in Nederland is bescheiden met zo’n 75.000.

Economisch interessant
Zakelijk toerisme is economisch interessant, want zakenreizigers geven bovengemiddeld veel uit tijdens hun bezoek. Gemiddeld geeft de zakenreiziger bijna 1000 euro uit per zakenreis, inclusief organisatiekosten. De omzet van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten in Nederland wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan wordt gegenereerd door internationale bezoekers (54%), dit komt overeen met circa 1,3 miljard euro.

Werkgelegenheid
Zakenreizen dragen ook substantieel bij aan de werkgelegenheid in Nederland. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse MICE-zakenreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. Iets meer dan de helft van de totale werkgelegenheid wordt gecreëerd door internationale bezoekers (52%). Eric Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions: “Zakelijke bijeenkomsten leveren een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie in termen van bezoekers, bestedingen en banen. Daarnaast vormen ze een belangrijke katalysator voor de kenniseconomie en draagt de sector bij aan de profilering van een stad of regio en een betere benutting van de beschikbare logiescapaciteit. Bovendien biedt de sector arbeidskansen voor groepen die veelal wat lastiger aan een baan komen."

Onderzoek
Het onderzoek naar de economische impact van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten is uitgevoerd door Ecorys, in samenwerking met NBTC Holland Marketing, CLC-Vecta, MPI Foundation en Voorfinancierings- & Garantiefonds (VGF). Bron: NBTC.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: