Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

23 april 2019 | David Bakker
Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

De viersterrenhotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de hotellerie. Het aantal kamers is in vijf jaar met 27% gegroeid, jaarlijks gemiddeld 5%. De hotelovernachtingen zijn jaarlijks met gemiddeld 6% gestegen tot ruim 25 miljoen overnachtingen in dit segment. Hierdoor is de markt goed herstellende van de crisis met hogere bezettingspercentages en kamerprijzen als gevolg. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘Het 4-sterren hotel in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden.

4-sterren hotels in Nederland

Het viersterren segment binnen Nederland telt ruim 705 hotels en maakt 20% uit van de totale hotelsector (3.500 hotels). Het aanbod hotels is de afgelopen vijf jaar met 22% toegenomen. Het gemiddelde 4-sterrenhotel telt 95 kamers, fors meer dan het gemiddelde 3-sterrenhotel met 34 kamers. In 2018 bedroeg het aantal overnachtingen in viersterren hotels ruim 25 miljoen en dit aantal neemt toe. De groei van het aantal hotelovernachtingen bedroeg de afgelopen vijf jaar gemiddeld 6% per jaar. Hiermee kwam het gemiddelde bezettingspercentage in 2018 uit op 73%, een stijging ten opzichte van de jaren hiervoor.

De Amsterdam-Schiphol regio is zeer belangrijk binnen dit segment. Circa 30% van het totale 4-sterrenkamer aanbod in Nederland is daar gevestigd. Deze regio is een belangrijke aanjager voor de groei als gevolg van de ligging bij de stad Amsterdam en Schiphol. Naast de groei in het aanbod is ook de hotelvraag fors toegenomen waardoor hotels in de gehele regio profiteren van deze stijging. Voor de komende periode zijn volgens het onderzoeksbureau twee scenario’s denkbaar:

Groeiscenario: gunstig voor hotelmarkt

De afgelopen jaren groeide het aantal overnachtingen jaarlijks met gemiddeld 6% en het aantal kamers met jaarlijks 5%. Indien het economisch klimaat vergelijkbaar gunstig blijft, is de verwachting dat deze groei zal aanhouden. Dit resulteert in een verwachte stijging van de bezettingsgraad tot circa 80%. In dit scenario ontstaat de komende vijf jaren ruimte in de markt voor een groei van ruim 18.000 hotelkamers naar een totaal van 85.000 kamers in het viersterren segment.

Krimpscenario: reële optie

Er zijn echter diverse ontwikkelingen die kunnen zorgen voor afname groei of zelfs krimp. De afvlakking van economische groei of krimp in EU-landen waaronder Duitsland, tegenvallende groeicijfers wereldwijd en de onduidelijkheid rondom de Brexit zijn enkele economische factoren die een negatief effect kunnen hebben. In ons land lijkt een eind aan de groei van Schiphol in zicht en staan de negatieve effecten van aanhoudende groei van toeristen ter discussie. Bovendien wordt de klimaatdiscussie belangrijker. Deze ontwikkelingen laten zich moeilijk voorspellen maar een krimp-scenario is een reële optie om rekening mee te houden. Dit zou de hotellerie, net als bij de vorige crisis, hard kunnen raken. Bezettingsgraden kunnen inzakken tot 60-65%, afhankelijk van de impact op de markt.

Duurzaamheid is de nieuwe hygiëne factor

Het belang van duurzaam ondernemen neemt de komende jaren sterk toe. Voor investeerders en banken is duurzaamheid een speerpunt geworden. Dit zorgt voor duurzame toepassingen in de bouw, installaties en inrichting. Voor de consument is de verwachting dat duurzaam een belangrijke ‘hygiëne-factor’ gaat worden. Dit betekent dat groene producten, transparant beleid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zichtbaar moeten zijn voor de hotelgast. Duurzaamheid moet gewoon goed geregeld zijn en anders boekt de consument elders. We verwachten dat duurzaamheid op middellange termijn een prominente rol bij recensies-platform zal spelen. Het groene hotel heeft hierbij de toekomst.

Officiële ster-classificatie is niet meer

De Nederlandse hotelmarkt kent sinds 2015 geen officiële sterclassificatie meer. Classificatie is op basis van vrijwilligheid. De classificatie wordt uitgevoerd door Horeca DNA. Voor dit onderzoek heeft Van Spronsen & Partners gebruik gemaakt van openbare bronnen waaronder Booking.com. Booking gebruikt de sterrenclassificatie als filter. Dit zorgt voor herkenning bij de gasten die nog altijd behoefte hebben aan duidelijkheid en segmentatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: