Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

23 april 2019 | David Bakker
Aantal viersterrenhotels groeit gestaag<

De viersterrenhotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de hotellerie. Het aantal kamers is in vijf jaar met 27% gegroeid, jaarlijks gemiddeld 5%. De hotelovernachtingen zijn jaarlijks met gemiddeld 6% gestegen tot ruim 25 miljoen overnachtingen in dit segment. Hierdoor is de markt goed herstellende van de crisis met hogere bezettingspercentages en kamerprijzen als gevolg. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘Het 4-sterren hotel in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden.

4-sterren hotels in Nederland

Het viersterren segment binnen Nederland telt ruim 705 hotels en maakt 20% uit van de totale hotelsector (3.500 hotels). Het aanbod hotels is de afgelopen vijf jaar met 22% toegenomen. Het gemiddelde 4-sterrenhotel telt 95 kamers, fors meer dan het gemiddelde 3-sterrenhotel met 34 kamers. In 2018 bedroeg het aantal overnachtingen in viersterren hotels ruim 25 miljoen en dit aantal neemt toe. De groei van het aantal hotelovernachtingen bedroeg de afgelopen vijf jaar gemiddeld 6% per jaar. Hiermee kwam het gemiddelde bezettingspercentage in 2018 uit op 73%, een stijging ten opzichte van de jaren hiervoor.

De Amsterdam-Schiphol regio is zeer belangrijk binnen dit segment. Circa 30% van het totale 4-sterrenkamer aanbod in Nederland is daar gevestigd. Deze regio is een belangrijke aanjager voor de groei als gevolg van de ligging bij de stad Amsterdam en Schiphol. Naast de groei in het aanbod is ook de hotelvraag fors toegenomen waardoor hotels in de gehele regio profiteren van deze stijging. Voor de komende periode zijn volgens het onderzoeksbureau twee scenario’s denkbaar:

Groeiscenario: gunstig voor hotelmarkt

De afgelopen jaren groeide het aantal overnachtingen jaarlijks met gemiddeld 6% en het aantal kamers met jaarlijks 5%. Indien het economisch klimaat vergelijkbaar gunstig blijft, is de verwachting dat deze groei zal aanhouden. Dit resulteert in een verwachte stijging van de bezettingsgraad tot circa 80%. In dit scenario ontstaat de komende vijf jaren ruimte in de markt voor een groei van ruim 18.000 hotelkamers naar een totaal van 85.000 kamers in het viersterren segment.

Krimpscenario: reële optie

Er zijn echter diverse ontwikkelingen die kunnen zorgen voor afname groei of zelfs krimp. De afvlakking van economische groei of krimp in EU-landen waaronder Duitsland, tegenvallende groeicijfers wereldwijd en de onduidelijkheid rondom de Brexit zijn enkele economische factoren die een negatief effect kunnen hebben. In ons land lijkt een eind aan de groei van Schiphol in zicht en staan de negatieve effecten van aanhoudende groei van toeristen ter discussie. Bovendien wordt de klimaatdiscussie belangrijker. Deze ontwikkelingen laten zich moeilijk voorspellen maar een krimp-scenario is een reële optie om rekening mee te houden. Dit zou de hotellerie, net als bij de vorige crisis, hard kunnen raken. Bezettingsgraden kunnen inzakken tot 60-65%, afhankelijk van de impact op de markt.

Duurzaamheid is de nieuwe hygiëne factor

Het belang van duurzaam ondernemen neemt de komende jaren sterk toe. Voor investeerders en banken is duurzaamheid een speerpunt geworden. Dit zorgt voor duurzame toepassingen in de bouw, installaties en inrichting. Voor de consument is de verwachting dat duurzaam een belangrijke ‘hygiëne-factor’ gaat worden. Dit betekent dat groene producten, transparant beleid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zichtbaar moeten zijn voor de hotelgast. Duurzaamheid moet gewoon goed geregeld zijn en anders boekt de consument elders. We verwachten dat duurzaamheid op middellange termijn een prominente rol bij recensies-platform zal spelen. Het groene hotel heeft hierbij de toekomst.

Officiële ster-classificatie is niet meer

De Nederlandse hotelmarkt kent sinds 2015 geen officiële sterclassificatie meer. Classificatie is op basis van vrijwilligheid. De classificatie wordt uitgevoerd door Horeca DNA. Voor dit onderzoek heeft Van Spronsen & Partners gebruik gemaakt van openbare bronnen waaronder Booking.com. Booking gebruikt de sterrenclassificatie als filter. Dit zorgt voor herkenning bij de gasten die nog altijd behoefte hebben aan duidelijkheid en segmentatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: