Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

23 april 2019 | David Bakker
Aantal viersterrenhotels groeit gestaag<

De viersterrenhotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de hotellerie. Het aantal kamers is in vijf jaar met 27% gegroeid, jaarlijks gemiddeld 5%. De hotelovernachtingen zijn jaarlijks met gemiddeld 6% gestegen tot ruim 25 miljoen overnachtingen in dit segment. Hierdoor is de markt goed herstellende van de crisis met hogere bezettingspercentages en kamerprijzen als gevolg. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘Het 4-sterren hotel in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden.

4-sterren hotels in Nederland

Het viersterren segment binnen Nederland telt ruim 705 hotels en maakt 20% uit van de totale hotelsector (3.500 hotels). Het aanbod hotels is de afgelopen vijf jaar met 22% toegenomen. Het gemiddelde 4-sterrenhotel telt 95 kamers, fors meer dan het gemiddelde 3-sterrenhotel met 34 kamers. In 2018 bedroeg het aantal overnachtingen in viersterren hotels ruim 25 miljoen en dit aantal neemt toe. De groei van het aantal hotelovernachtingen bedroeg de afgelopen vijf jaar gemiddeld 6% per jaar. Hiermee kwam het gemiddelde bezettingspercentage in 2018 uit op 73%, een stijging ten opzichte van de jaren hiervoor.

De Amsterdam-Schiphol regio is zeer belangrijk binnen dit segment. Circa 30% van het totale 4-sterrenkamer aanbod in Nederland is daar gevestigd. Deze regio is een belangrijke aanjager voor de groei als gevolg van de ligging bij de stad Amsterdam en Schiphol. Naast de groei in het aanbod is ook de hotelvraag fors toegenomen waardoor hotels in de gehele regio profiteren van deze stijging. Voor de komende periode zijn volgens het onderzoeksbureau twee scenario’s denkbaar:

Groeiscenario: gunstig voor hotelmarkt

De afgelopen jaren groeide het aantal overnachtingen jaarlijks met gemiddeld 6% en het aantal kamers met jaarlijks 5%. Indien het economisch klimaat vergelijkbaar gunstig blijft, is de verwachting dat deze groei zal aanhouden. Dit resulteert in een verwachte stijging van de bezettingsgraad tot circa 80%. In dit scenario ontstaat de komende vijf jaren ruimte in de markt voor een groei van ruim 18.000 hotelkamers naar een totaal van 85.000 kamers in het viersterren segment.

Krimpscenario: reële optie

Er zijn echter diverse ontwikkelingen die kunnen zorgen voor afname groei of zelfs krimp. De afvlakking van economische groei of krimp in EU-landen waaronder Duitsland, tegenvallende groeicijfers wereldwijd en de onduidelijkheid rondom de Brexit zijn enkele economische factoren die een negatief effect kunnen hebben. In ons land lijkt een eind aan de groei van Schiphol in zicht en staan de negatieve effecten van aanhoudende groei van toeristen ter discussie. Bovendien wordt de klimaatdiscussie belangrijker. Deze ontwikkelingen laten zich moeilijk voorspellen maar een krimp-scenario is een reële optie om rekening mee te houden. Dit zou de hotellerie, net als bij de vorige crisis, hard kunnen raken. Bezettingsgraden kunnen inzakken tot 60-65%, afhankelijk van de impact op de markt.

Duurzaamheid is de nieuwe hygiëne factor

Het belang van duurzaam ondernemen neemt de komende jaren sterk toe. Voor investeerders en banken is duurzaamheid een speerpunt geworden. Dit zorgt voor duurzame toepassingen in de bouw, installaties en inrichting. Voor de consument is de verwachting dat duurzaam een belangrijke ‘hygiëne-factor’ gaat worden. Dit betekent dat groene producten, transparant beleid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zichtbaar moeten zijn voor de hotelgast. Duurzaamheid moet gewoon goed geregeld zijn en anders boekt de consument elders. We verwachten dat duurzaamheid op middellange termijn een prominente rol bij recensies-platform zal spelen. Het groene hotel heeft hierbij de toekomst.

Officiële ster-classificatie is niet meer

De Nederlandse hotelmarkt kent sinds 2015 geen officiële sterclassificatie meer. Classificatie is op basis van vrijwilligheid. De classificatie wordt uitgevoerd door Horeca DNA. Voor dit onderzoek heeft Van Spronsen & Partners gebruik gemaakt van openbare bronnen waaronder Booking.com. Booking gebruikt de sterrenclassificatie als filter. Dit zorgt voor herkenning bij de gasten die nog altijd behoefte hebben aan duidelijkheid en segmentatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: