Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

23 april 2019 | David Bakker
Aantal viersterrenhotels groeit gestaag<

De viersterrenhotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de hotellerie. Het aantal kamers is in vijf jaar met 27% gegroeid, jaarlijks gemiddeld 5%. De hotelovernachtingen zijn jaarlijks met gemiddeld 6% gestegen tot ruim 25 miljoen overnachtingen in dit segment. Hierdoor is de markt goed herstellende van de crisis met hogere bezettingspercentages en kamerprijzen als gevolg. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘Het 4-sterren hotel in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden.

4-sterren hotels in Nederland

Het viersterren segment binnen Nederland telt ruim 705 hotels en maakt 20% uit van de totale hotelsector (3.500 hotels). Het aanbod hotels is de afgelopen vijf jaar met 22% toegenomen. Het gemiddelde 4-sterrenhotel telt 95 kamers, fors meer dan het gemiddelde 3-sterrenhotel met 34 kamers. In 2018 bedroeg het aantal overnachtingen in viersterren hotels ruim 25 miljoen en dit aantal neemt toe. De groei van het aantal hotelovernachtingen bedroeg de afgelopen vijf jaar gemiddeld 6% per jaar. Hiermee kwam het gemiddelde bezettingspercentage in 2018 uit op 73%, een stijging ten opzichte van de jaren hiervoor.

De Amsterdam-Schiphol regio is zeer belangrijk binnen dit segment. Circa 30% van het totale 4-sterrenkamer aanbod in Nederland is daar gevestigd. Deze regio is een belangrijke aanjager voor de groei als gevolg van de ligging bij de stad Amsterdam en Schiphol. Naast de groei in het aanbod is ook de hotelvraag fors toegenomen waardoor hotels in de gehele regio profiteren van deze stijging. Voor de komende periode zijn volgens het onderzoeksbureau twee scenario’s denkbaar:

Groeiscenario: gunstig voor hotelmarkt

De afgelopen jaren groeide het aantal overnachtingen jaarlijks met gemiddeld 6% en het aantal kamers met jaarlijks 5%. Indien het economisch klimaat vergelijkbaar gunstig blijft, is de verwachting dat deze groei zal aanhouden. Dit resulteert in een verwachte stijging van de bezettingsgraad tot circa 80%. In dit scenario ontstaat de komende vijf jaren ruimte in de markt voor een groei van ruim 18.000 hotelkamers naar een totaal van 85.000 kamers in het viersterren segment.

Krimpscenario: reële optie

Er zijn echter diverse ontwikkelingen die kunnen zorgen voor afname groei of zelfs krimp. De afvlakking van economische groei of krimp in EU-landen waaronder Duitsland, tegenvallende groeicijfers wereldwijd en de onduidelijkheid rondom de Brexit zijn enkele economische factoren die een negatief effect kunnen hebben. In ons land lijkt een eind aan de groei van Schiphol in zicht en staan de negatieve effecten van aanhoudende groei van toeristen ter discussie. Bovendien wordt de klimaatdiscussie belangrijker. Deze ontwikkelingen laten zich moeilijk voorspellen maar een krimp-scenario is een reële optie om rekening mee te houden. Dit zou de hotellerie, net als bij de vorige crisis, hard kunnen raken. Bezettingsgraden kunnen inzakken tot 60-65%, afhankelijk van de impact op de markt.

Duurzaamheid is de nieuwe hygiëne factor

Het belang van duurzaam ondernemen neemt de komende jaren sterk toe. Voor investeerders en banken is duurzaamheid een speerpunt geworden. Dit zorgt voor duurzame toepassingen in de bouw, installaties en inrichting. Voor de consument is de verwachting dat duurzaam een belangrijke ‘hygiëne-factor’ gaat worden. Dit betekent dat groene producten, transparant beleid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zichtbaar moeten zijn voor de hotelgast. Duurzaamheid moet gewoon goed geregeld zijn en anders boekt de consument elders. We verwachten dat duurzaamheid op middellange termijn een prominente rol bij recensies-platform zal spelen. Het groene hotel heeft hierbij de toekomst.

Officiële ster-classificatie is niet meer

De Nederlandse hotelmarkt kent sinds 2015 geen officiële sterclassificatie meer. Classificatie is op basis van vrijwilligheid. De classificatie wordt uitgevoerd door Horeca DNA. Voor dit onderzoek heeft Van Spronsen & Partners gebruik gemaakt van openbare bronnen waaronder Booking.com. Booking gebruikt de sterrenclassificatie als filter. Dit zorgt voor herkenning bij de gasten die nog altijd behoefte hebben aan duidelijkheid en segmentatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: