Breaking news: Google wordt een OTA!

25 september 2015 |
Breaking news: Google wordt een OTA!<

Het is zover. Google gaat definitief de strijd aan met de OTA's. Google heeft een 'ad program' gelanceerd voor hotels, dat werkt op basis van
commissie. De commissies zijn 'industry standard' en hiermee wijkt Google af van de kosten per click bij het AdWords systeem. OTA's opgepast. Let the games begin! Book on Google is 'up and running' en bezoekers hoeven Google niet meer te verlaten om een hotel te boeken. Een reusachtige ontwikkeling.

Hotellerie op zijn kop!
Deze ontwikkeling zet de wereld van hotelboekingen compleet op zijn kop. Wat betekent dit voor de relatie tussen Google en OTA's? En voor hoteliers? OTA's zijn immers grote klanten van Google, en besteden vele miljoenen aan advertising. Google zet op deze manier de OTA's buitenspel. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen die overigens al langere tijd werden verwacht. Vooralsnog is Book on Google enkel in de Verenigde Staten actief, maar dat zal ongetwijfeld een wereldwijd vervolg krijgen.

Concurrent
De dominantie van de resultaten in Google was voor Booking.com en Expedia een basis voor het succes, maar die relatie lijkt nu definitief verstoord. Google is nu een concurrent geworden, terwijl het miljoenen verdiende (en verdient) aan advertentie-inkomsten via de OTA's. Het lijkt er bovendien op dat de OTA's niets tegen Google in kunnen brengen.

Hoe werkt het?
In de basis is Book on Google een advertentieprogramma, maar met een andere insteek dan de traditionele Adwords-campagnes. De 'cost per click' is vervangen door een commissie in Google Hotel Ads, waardoor Google hetzelfde principe gaat hanteren als de OTA's. Google ziet het als een manier voor kleinere, onafhankelijke hotels om Google Hotel Ads effectief in te zetten. Hotel Finder gaat de koelkast in (het mortuarium in zelfs) en via Google Search wordt de gewenste hotelinformatie aan de gebruiker gepresenteerd. Google werkt samen met DerbySoft, Fastbooking, Sabre Hospitality Solutions, Seekda, TravelClick en Trust International. In de nabije toekomst worden meer technologieleveranciers voor de hospitality toegevoegd.

Hotel behoudt de controle
De komst van Book on Google naar desktop en tablet (naast de versie voor andere mobile devices) maakt het voor meer hotels aantrekkelijk om te participeren. De hotelpartner is compleet 'eigenaar' van de relatie met de gast: Google faciliteert alleen de betalingstransactie. Dit houdt in dat de hotelier van bevestiging tot check-out en opvolging zelf contact houdt met de gast. De betaling geschiedt via Google Wallet. In dit opzicht is het systeem enigszins gelijk aan TripAdvisor’s Instant Booking, dat op eenzelfde manier werkt.

Toeleveranciers
Deze ontwikkelingen hebben niet alleen invloed op hotels en OTA's, maar ook toeleveranciers moeten rekenen op aanpassingen. PMS-systemen moeten compatible zijn, software moet aangepast of ontwikkeld worden en marketingafdelingen moeten bekend zijn met het Hotel Ads Commission Program als kanaal. Als hotelier is het (als het hier ook zover is) nodig om direct actie te ondernemen en te participeren in Google's Hotel Ads Commission Program en Google Instant Booking. Het kan zomaar zijn dat Google de hoteliers goed gezind is (lees: de OTA's marktaandeel af wil snoepen) en de commissies daarom veel lager inzet dan de OTA's. Google zou er zelfs voor kunnen kiezen om de kosten uit distributie weg te nemen. Een dergelijk kanaal niet inzetten zou zonde zijn.

Grootste OTA ter wereld
Google heeft al langer in Google Maps en in de search meer en meer aandacht voor hotels. Beschikbaarheid, prijzen en reviews... Op dit moment werkt Google hard aan het toevoegen van amenities, zoals de beschikbaarheid van wifi, wellness, gratis ontbijt, parkeermogelijkheden, et cetera. Google is straks in één klap de grootste OTA. Althans: wanneer het concept wereldwijd wordt uitgerold en als ook Google's flight-programma wordt gekoppeld. Dit wordt groot, zeer groot.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Events Coronacrisis
Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: