Caro van Eekelen van AccorHotels: ''Zeg eens 'ja' op uitdagingen''

23 mei 2018 | Simone Lensink

Met haar aanstelling in 2009 werd Caro van Eekelen de eerste vrouwelijke country director van AccorHotels. Dat was baanbrekend voor de organisatie en maakte haar tot rolmodel voor veel vrouwen in de hospitalitybranche. “Hoe ik het zo ver heb geschopt? Door altijd ja te zeggen op uitdagingen!”

“Ik was slecht in talen en mocht van school – de Hotelschool in Den Haag - niet naar het buitenland op stage. Daarom koos ik voor Aruba, daar spreken ze immers Nederlands. Ik werd aangenomen in de housekeeping; niemand wilde dat doen.... Maar ik moest daar  werken met een Canadese consultant die mij zo inspireerde dat ik binnen twee maanden Engels sprak!”

Rugzak vol ervaring

“Vervolgens kreeg ik de kans om naar Frankrijk te verhuizen. En ik dacht: als ik in twee maanden Engels kan leren, moet dat met de Franse taal toch ook lukken. Dat bleek moeilijker dan ik dacht, maar uiteindelijk heb ik kans gezien om in drie jaar tijd mijn zwakke punten om te zetten in sterke. Ik heb uiteindelijk veertien jaar bij Disney gewerkt, omdat ik daar telkens nieuwe kansen kreeg. Ik pakte jobs op die niemand wilde doen, maar waar ik veel kon leren. Ik heb HR-functies gehad, operations en finance gedaan. En zo m’n rugzak gevuld met veel verschillende kennis en ervaring. Overigens realiseerde ik me dat pas toen ik er weg ging.”

“Ik denk dat ik uiteindelijk tot de eerste vrouwelijke country director bij Accor werd benoemd omdat ik altijd ‘ja’ zeg op uitdagingen. En omdat ik de ruimte heb genomen om ook eens andere functies te doen. Werk met passie en pak alle kansen die op je pad komen, is mijn devies. Het is voor vrouwen bovendien belangrijk om te zorgen dat je zichtbaar bent. Je weet van jezelf dat je hard werkt, maar laat je ook zien! Dat doen mannen namelijk ook. Zeg  wat je wilt en verzamel mensen om je heen die je verder kunnen helpen.”

“Diversiteit is een onderwerp dat bij AccorHotels hoog op de agenda staat. Iedere landendirectie heeft als objectief gekregen toe te werken naar minimaal 35 procent vrouwelijke hoteldirecteuren. Dat betekent dat je dus bewust maatregelen moet treffen. In mijn regio gaat het goed, maar in andere landen is het lastiger om dat percentage te realiseren. Wat helpt, is bijvoorbeeld stellen dat op een shortlist voor een functie minimaal 1 man en 1 vrouw moeten staan. Dat dwingt je verder te kijken. Verder hebben we een vrouwennetwerk opgericht en is er een programma voor talent dat we graag naar de top willen hebben.”

Geen 24/7

“Het probleem is dat het vak nog steeds het imago heeft dat je 24/7 beschikbaar moet zijn. Maar dat is helemaal niet meer het geval. Die vorm van leiderschap past niet meer bij deze tijd. We moeten het vak voor vrouwen aantrekkelijker maken door hen meer vrijheid te bieden en te beoordelen op resultaat. Niet op het aantal uren dat je draait.”

“Nu verschilt dat ook wel per land. In Frankrijk zijn de mogelijkheden voor kinderopvang ruimer en is het heel normaal dat je als vrouw een drukke baan hebt. Ik was een alleenstaande moeder met twee dochters. Toen ik vanuit Parijs naar Nederland verhuisde, werd ik hier raar aangekeken. Een vrouw alleen, met twee kids en zo’n baan… De sociale druk om dan maar parttime te gaan werken is groot. En natuurlijk was het spannend. Maar het is meer dan goed gegaan. Dus laten we ons van die sociale druk niets aantrekken. Want als parttimer is het veel moeilijker om de top bereiken…”

CV Caro van Eekelen

Caro van Eekelen studeerde in 1987 af aan de Hotelschool in Den Haag. Ze begon haar carrière bij Golden Tulip International. In de 6 jaar dat ze daar werkte, opende ze hotels in onder andere de Nederland, Caribische Eilanden, Ghana en Frankrijk. In 1992 stapte ze over naar het Disneyland Resort Parijs, net voor de officiële opening. Daar bekleedde ze 14 jaar lang diverse managementfuncties. Van 2007 tot 2009 werkte ze bij het Adagio City Aparthotel in Parijs. Onder haar toezicht werd er een expansie gerealiseerd van 30 Aparthotels in diverse Europese steden. In juli 2009 werd ze de eerste vrouwelijke country director van Accor. Vanuit die positie werd ze coo Benelux. Haar huidige functie – Learning & Development and Transformation Leader - bekleedt ze sinds begin 2016.

Ontmoet Caro...

 
Caro in het echt meemaken? Dat kan op het event Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag op 2 juli. Klik hier voor meer info en aanmelden. Let op: early bird geldig tot 31 mei.
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: