De meest geteelde zomergroenten in Nederland

13 juli 2016 | Thijs Jacobs

Welke zomergroenten zet jij op de kaart? Het CBS biedt uitkomst, want het instituut becijferde wat de meest geproduceerde zomergroenten zijn binnen Nederland. Lokale groenten doen het goed op de kaart, want de ecologische footprint is kleiner en ze zijn lekker vers.

In 2015 is bijna 2 200 miljoen kg zomergroenten geproduceerd, 29 procent meer dan in 2000. Het hiervoor benodigde landbouwareaal nam af met 13 procent. Tomaten blijven de meest geproduceerde zomergroente, de productie van aardbeien onder glas nam in deze periode het sterkst toe. Dit meldt CBS.

De productie van zomergroenten steeg tussen 2000 en 2015 met 496 miljoen kg(29 procent). Deze productiegroei is grotendeels toe te schrijven aan de toename van teelt onder glas. In de jaren 2000-2015 steeg het aandeel onder glas geproduceerde zomergroenten met 4 procent. Inmiddels komt 78 procent van de zomergroenten uit kassen. De opbrengst per hectare van deze groenten is gemiddeld 16 keer zo hoog als van zomergroenten van de open grond. 
Het areaal zomergroenten daalde in deze periode met bijna 3,4 duizend hectare tot22 duizend hectare, een afname van 13 procent.

Veel meer aardbeien

In 2015 is 28,6 duizend ton aardbeien onder glas en tunnels geproduceerd, 90 procentmeer dan in 2000. In de open grond is in 2015 29 duizend ton aardbeien geproduceerd, de helft meer dan in 2000. De productie van doperwten daalde sinds het begin van deze eeuw met meer dan de helft, terwijl ook ruim 30 procent minder radijs en sperziebonen is verbouwd. 

Areaal courgettes verdubbeld

Het areaal courgettes nam tussen 2000 en 2015 het meest toe, met meer dan 100 procent, het areaal aardbeien onder glas en tunnels steeg met 71 procent. Op plaats drie is de rode biet te vinden met een areaal toename van 88 procent. De oppervlakte sperziebonen daalde met 42 procent, gevolgd door doperwten (40 procent) en radijs (39 procent).

Tomaat: meeste kilo’s

In 2015 is bijna 900 miljoen kg tomaten geproduceerd, 41 procent van alle geproduceerde zomergroenten. De tomatenproductie steeg tussen 2000 en 2015 met 71 procent. 
Op een doorsnee dag worden 62 vrachtauto’s met 40 ton tomaten geladen op Nederlandse tuinbouwbedrijven, met name in het Westland en Noord-Limburg. Van de 10 vrachtauto’srijden er 9 door naar het buitenland. De Nederlandse tomatenexport vertegenwoordigt een waarde van 1,5 miljard euro.

Doperwten: grootste areaal

Met 3,5 duizend hectare namen doperwten het grootste deel van het areaal zomergroenten in beslag (16 procent), gevolgd door sperziebonen met 3 duizend hectare en bos- en waspeen met 2,7 duizend hectare. De tomaat is met 1,8 duizend hectare goed voor het grootste areaal zomergroenten in kassen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: