Dikke vette nul

10 september 2012 |
Dikke vette nul<

Sorry, pardon, hè? Niet normaal! Te bizar. Dat was wat ik kon stamelen toen ik het nieuws vernam over de misdragingen van de gasten die Hotel Miltland in huis had, ten tijde van de asbestperikelen in de Utrechtse wijk Kanaleneiland.

Diverse media, ook Hospitality Management, meldden het nieuws dat het zwembad van het hotel tijdelijk dicht moest, omdat het aanzienlijk was vervuild. Kinderen van de wijkbewoners die voor geruime tijd in het hotel van de gastvrijheid genoten, hadden het zwembad vervuild met hun uitwerpselen. Fecaliën en urine dreven in het zwemwater. Ook zouden er krukjes in het water en naar andere badgasten zijn gegooid. Ik wist niet wat ik hoorde. Ongeacht cultuur, afkomst, geslacht of leeftijd; hoe haal je het in je hoofd om je zo te misdragen?! En dat terwijl alles voor ze werd geregeld. Langer dan een week werden ze 'gepamperd' – jammer dat de luiers letterlijk ontbraken – in een viersterrenhotel.

Naast Hotel Mitland waren er meerdere hotels die evacués opvingen. Hoe hard het hotelpersoneel ook zijn best deed, de enige beloning was geklaag. "De kinderen hebben hier niets te doen." - "We vervelen ons." - "Iedereen denkt dat we het hier zo fijn hebben, maar niemand wil hier echt zitten."
Ten tijde van dit schrijven zaten nog enkele gezinnen in hun hotel. Ze weigerden dat te verlaten. De aangeboden logeerwoningen voldeden niet (wat went het hotelleven dan toch snel hè?), of het bedrag van 1.500 euro dat de woningcorporatie aanbood om zelf onderdak te zoeken, werd niet toereikeind geacht.

Met veel verbazing heb ik de ontwikkelingen rondom de asbestevacués uit Utrecht gevolgd. Ik bedacht me: wordt het niet eens tijd om de gasten op te voeden? Waarom moeten de aanbieders van gastvrijheid richting de afnemers altijd maar glimlachen, zich het vuur uit de schenen lopen en verontschuldigingen aanbieden om ieder wissewasje? De hufterigheid onder gasten jegens personeel en hoteliers loopt mijns inziens flink de spuigaten uit. Als je ziet hoe sommige ‘gasten’ zich te buiten gaan als ze ‘uit’ zijn…

We gaan de rollen omdraaien. Dit is niet eens nieuw. In de VS bestaan viskramen en fastfoodrestaurants waar gasten opzettelijk worden afgeblaft. Uiterst bedenkelijk, maar de wachttijden zijn er lang. Ik pleit verder voor een nieuw online platform waarbij hoteliers hun gasten mogen selecteren in plaats van andersom. Een handig systeem waarbij hotelpersoneel cijfers toekent en reviews schrijft over de gasten. Laat dit voorwoord direct de allereerste recensie zijn. Ik begin bij de asbestgasten uit Utrechtse hotels. Ik geef een… Uhm… Eens kijken… Een dikke vette nul!

Frank Lindner, hoofdredacteur Hospitality Management

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: