Duurzaam linnen van Blycolin

1 juli 2012 |
Duurzaam linnen van Blycolin<

Blycolin voegt drie duurzame linnenproducten toe aan haar collecties. De Blycolin Groep voert een actief en betrokken beleid in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De zorg voor mens, milieu en samenleving staat, met voortschrijdende inzichten, centraal in de activiteiten en producten van Blycolin.
Embrace, de overall naam waaronder Blycolin haar duurzame bio-linnenproducten presenteert, is een mooi voorbeeld van de ontwikkelingen die de linnenverhuurder initieert om gecertificeerde, duurzame producten gemakkelijk toegankelijk te maken voor haar klanten. En ook in een steeds breder en groeiend aanbod. Want onlangs voegde Blycolin weer drie nieuwe duurzame bad- en tafellinnenproducten toe aan de Embrace-collectie; de New Atlantic, Ravenna-GOTS en Peruga.



Gerecycled badlinnen
Het New Atlantic badlinnen is de vervanger van de Atlantic. In kwaliteiten voor intensief en comfortabel gebruik in hotels, zorghotels en wellnesscentra verschilt de New Atlantic niet van zijn voorganger. In productiemethode wel. De New Atlantic wordt namelijk voor ruim 12% gemaakt van stof die wordt hergebruikt. De producent van Blycolin recyclet snijafval van badstof dat overblijft na de confectie van andere producten. Het afval wordt opgevangen en getrokken tot vezels, dat effilocheren heet. De vezels worden opnieuw gesponnen tot een sterk en weefbaar garen. Vervolgens wordt dat toegepast in de productie van de New Atlantic. Hotelgasten ervaren in het dagelijkse gebruik hetzelfde comfort als altijd. En voor hoteliers is het een sterk product om op een eenvoudige wijze te afficheren dat ze MVO in de praktijk brengen. Samen met Blycolin.

Waardevolle aanvulling
Blycolin voert in haar collecties tafellinnen al jaren de productlijn Ravenna. De Ravenna-GOTS is een waardevolle aanvulling daarop in relatie tot MVO. GOTS is de afkorting van Global Organic Textile Standard. Dit is dé wereldwijde standaard die er strikt op toeziet dat van kiem tot en met de productie van katoen mens en milieu centraal staan. Blycolin mag door haar inspanningen het GOTS-keurmerk officieel voeren.

Op de katoenplantages die GOTS gecertificeerd zijn, worden geen giftige en chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt. De boeren gebruiken natuurlijke middelen en maken geen gebruik van genetisch gemanipuleerde planten. Bovendien plegen ze geen roofbouw op de landbouwgrond. Daarnaast monitort GOTS de productie van katoenen stoffen streng. Er wordt er uitsluitend gewerkt met natuurlijke en onschadelijke verf- en bleekmiddelen. Ook houdt GOTS bijvoorbeeld het watergebruik en de waterzuivering zowel op de plantages als bij de fabrieken op een gezond peil.

Schone katoenoogst
Katoenbollen worden meestal na het plukken in plastic zakken van vaak inferieure kwaliteit gedaan en verder vervoerd. Deze oogstmethode levert veel vervuilingen op. In afvalstromen bijvoorbeeld, maar ook in de productie van linnen. Fabrikanten ontkomen er haast niet aan dat er deeltjes van de plastic zakken verwerven worden in het uiteindelijke linnen. Dit ogenschijnlijk kleine onderdeel in de totale productieketen, is een drempel in het maken van katoen dat gegarandeerd volledig duurzaam beoogd te zijn. Het katoen dat voor het kleurrijke, trendy en nieuwe Perugia tafellinnen van Blycolin wordt gebruikt geeft die garantie wel. De oplossing die men op de plantages bedacht voor de vervuiling is even simpel als effectief. In plaats van plastic zakken voor het verzamelen van de katoenbollen gebruikt men jute zakken. De katoen die wordt toegepast in de fabricage van het Perugia tafellinnen wordt daarin geoogst, waardoor deze vorm van vervuiling wordt voorkomen. Perugia mag dan ook officieel Uncontaminated Textile heten.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het staat breed op de agenda. Terecht, maar MVO heeft pas effect als er doelbewust en daadwerkelijk acties in worden ondernomen. “Wij afficheren ons niet uit mooie sier met MVO, maar verankeren dat overtuigend in ons beleid door te ondernemen met volle respect én aandacht voor mens, milieu en samenleving”, zegt Jacqueline Mommer, hoofd Marketing & Communicatie van de Blycolin Groep.

De specialist in linnenservices voor de hospitality branche legt alle aspecten van haar bedrijfsvoering en de effecten daarvan dan ook langs de meetlat van MVO. “Natuurlijk zijn wij een commerciële onderneming die wil groeien en winst wil maken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: