Duurzaamheid in horeca loont

20 februari 2009 |

Horecaondernemers zien duurzaamheid niet als een hype die weer overwaait, maar als een trend. Dat blijkt uit een onderzoek dat HTC dit najaar uitvoerde in opdracht van vakblad Horeca Entree. Desondanks vindt meer dan de helft van de ondervraagde ondernemers het niet de moeite waard in duurzaam ondernemerschap te investeren. Een gemiste kans, vinden Fairfood en DOBSC, twee organisaties die zich inzetten voor verduurzaming van de horecabranche.

"Steeds meer horecagasten vinden duurzaamheid belangrijk. Als je als horecaondernemer je ogen daarvoor sluit, verlies je gasten", zegt Anniek Durksz, projectleider Resellers bij Fairfood in Horeca Entree van 10 februari. "Bovendien is voor 2010 een nieuwe wetgeving in de maak. De overheid ambieert vanaf dat jaar een inkoopbeleid dat voor een groot deel op duurzame producten is gebaseerd", aldus Durksz.

Vaak willen horecaondernemers hun inkoopbeleid wel verduurzamen, maar weten ze niet waar ze moeten beginnen. Stichting DOBSC geeft ondernemers vrijblijvend advies. Volgens René Brouwer, directeur van de stichting, kunnen horecaondernemers met duurzaamheid geld overhouden en extra pr generen. "Duurzaamheid geeft een onderneming een sympathiek gezicht. Daar reageren gasten op", zegt hij. Brouwer voorspelt dat in 2015 de term ‘duurzaam ondernemen’ niet meer bestaat. Tegen die tijd moet duurzaamheid inherent zijn aan ondernemerschap.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: