Exclusief: Rob Hermans (Fletcher) reageert op de Albert Heijn Hotelactie

10 maart 2017 | Thijs Jacobs

De Albert Heijn Hotelactie zorgt voor de nodige beroering binnen de hotellerie. De Telegraaf pakte al uit met het woord ‘hoteloorlog’ in de kop, maar die term gaat Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels, wat ver. “In feite is het wel een hoteloorlog, maar het woord oorlog gaat me wat ver; misschien kunnen we het beter een conflict noemen. Voor een oorlog heb je immers twee partijen nodig en ik wil geen oorlog. Wat ik wil? Laten blijken dat ik ‘not amused’ ben vanwege de Hotelactie van Albert Heijn en uitleggen waarom ik dat zo voel.” Hermans heeft een 'tegenactie' gelanceerd, die voor hem voordeliger uitpakt en veel media-aandacht genereert. 

Hotels zijn de dupe


Volgens Hermans is de Hotelactie voor  hotels niet gunstig: “De actie dupeert hoteliers. Hoteliers worden door Albert Heijn verplicht om de laagste prijs aan te bieden; dit wordt gecheckt aan de hand van de geadverteerde prijzen op Booking.com. Op die laagste prijs moeten de hotels dan nog bijna 36 procent korting geven. Dat is de optelsom van de tweede nacht 50 procent korting en 11 procent commissie, die afgedragen moet worden aan de supermarktketen. Wat mij steekt, is dat je die korting de hele zomer moet doorberekenen, en in ons geval kan dat niet... Daarom weiger ik om aan dit initiatief mee te werken.”

Commissie van 11 procent


De CEO van Fletcher vindt het vooral ‘not done’ dat Albert Heijn de commissie in eigen zak steekt. Is dat anders dan bij de actie bij het Kruidvat, waar Fletcher zelf met hotelkamerprijzen stunt? “Die actie is compleet anders. Kruidvat verdient er niets aan. Wij ook niet, dat geef ik toe, maar we laten de consument voordelig kennismaken met onze hotels en zien dat dit ons op lange termijn nieuwe klanten oplevert. Als je goed hebt opgelet, dan zie je dat wij de actie niet laten lopen in de zomervakantie. Bovendien kunnen we de e-mailadressen van de boekingen via de Kruidvat-actie analyseren en we zien dat het ons business oplevert. We profiteren dus van deze kennismakingsactie zonder dat een derde partij zijn zakken vult en de consument profiteert daarnaast ook. Het probleem is vooral dat de Albert Heijn-actie de deelnemende hotels verplicht om korting te geven op de laagste prijs, ook al zit die - bijvoorbeeld door omstandigheden zoals slecht weer - al heel laag.”

Bang om iets te missen


Bij nadere bestudering blijken er op dit moment zo’n 120 hotels mee te werken aan de AH-Hotelactie. Waarom doen zij wél mee en Fletcher niet? Hermans: “Ik kan geen gedachten lezen en heb mijn collega’s daarover ook nog niet gesproken, maar ik denk dat ze bang zijn om iets te missen. Daarom zijn wij met een ‘tegenactie’ gekomen, waarbij de consument profiteert en wij geen commissie kwijt zijn aan een derde partij. Onze actie is zeer scherp (de tweede nacht gratis, red.). Of Albert Heijn de e-mailadressen deelt met de hotels? Dat weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als ze zo werken zoals Booking.com dat doet; met versleutelde e-mailadressen waar je dus verder geen actie op kunt ondernemen.”

Straks ruzie met Booking.com?


Dat brengt ons bij een ander punt. Korting geven op de laagste prijs bij Booking.com. Dat vindt Booking.com vast niet fijn. Of mag dat gewoon? Hermans: “Via gesloten kanalen mag je korting geven op de laagste prijs bij Booking.com. In theorie kunnen hotels wel in conflict komen met de OTA, wanneer ze gasten laten verblijven via het Albert Heijn-kanaal en wanneer zij vervolgens geen volle spaarkaart kunnen overhandigen bij het hotel. Ik verwacht niet dat Booking controleurs bij de receptie gaat neerzetten, maar zonder volle spaarkaart kom je echt wel het hotel in. Geloof me, een hotelier gaat echt geen gasten zonder volle spaarkaart weigeren aan de ingang.”

Iers bedrijf zit achter de actie


Hermans doet ook nog uit de doeken op welke wijze de actie tot stand is gekomen: “Wij zijn in januari pas benaderd. Niet door Albert Heijn, maar door een Britse firma met de naam InLoyalty (bij nadere bestudering blijkt InLoyalty een firma te zijn die in Ierland is gevestigd en zich specialiseert in brand loyalty programma’s voor verschillende merken. Het bedrijf focust zich op de hotellerie, red.).  Ze hebben de actie redelijk snel opgezet en bij de start van de actie telde ik 80 hotels. Ik ben zelf drie keer benaderd door dit bedrijf, maar heb telkens geweigerd. Volgens mij kunnen hotels zich nog aanmelden voor de actie, aangezien het aantal deelnemende hotels oploopt. Ik wil tot slot benadrukken dat ik niets tegen een dergelijke actie, maar wél tegen die 11 procent commissie, de korting op de laagste prijs en de verplichting om ook in de zomervakantie mee te doen. Voor ons is dat onbespreekbaar en economisch onverantwoordelijk.”

Dat laatste cijfer klopt; vanmorgen stond de teller op ongeveer 120 deelnemende hotels. Naar het schijnt zijn aanvankelijk enkel de grotere hotelketens benaderd om mee te doen. De ‘tegenactie’ van Fletcher zou goed voor hen kunnen uitpakken, aangezien er al veel aandacht aan is geschonken door verschillende media. Het neemt echter niet weg dat verschillende hotelketens de actie van Albert Heijn wél hebben omarmd en dat er blijkbaar de behoefte bestaat om via deze weg de bezettingsgraad wat op te schroeven. Het betoog van Hermans zou evenwel de ‘zwevende hotelier’ nog wel kunnen doen besluiten om niet deel te gaan nemen aan deze actie, die wel heel sterk gericht is op het belang van de consument en van Albert Heijn, zonder een goede tegenprestatie te leveren richting de deelnemende hoteliers.

ALBERT HEIJN HEEFT INMIDDELS GEREAGEERD OP DIT ARTIKEL. KLIK HIER OM DE REACTIE TE LEZEN.

MEER LEZEN OVER FLETCHER EN ROB HERMANS? KLIK HIER!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Accor presenteert nieuw lifestyle loyalty-programma

Accor transformeert haar loyalty-programma tot een integraal wereldwijd platform dat rewards, diensten en belevingen integreert over de hele hospitality-omgeving. De nieuwe opzet biedt onze gasten in hun dagelijks leven unieke belevingen en concrete meerwaarde, of ze nu werken, onderweg zijn of onts...

OTA's Longread
Dit is waarom de waarde van je hotel daalt als je last-minute deals aanbiedt

De impact van het gebruik van ‘promotional OTAs’ op de waarde van een hotel In de VS zijn tussen 2009 en 2012 de commissiekosten voor hotels twee keer zo snel gestegen als de omzet. Daardoor is het gemiddelde percentage van acquisitiekosten gestegen naar 15 tot 25 procent van het bedr...

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positief ef...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: