Exclusief: Rob Hermans (Fletcher) reageert op de Albert Heijn Hotelactie

10 maart 2017 | Thijs Jacobs

De Albert Heijn Hotelactie zorgt voor de nodige beroering binnen de hotellerie. De Telegraaf pakte al uit met het woord ‘hoteloorlog’ in de kop, maar die term gaat Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels, wat ver. “In feite is het wel een hoteloorlog, maar het woord oorlog gaat me wat ver; misschien kunnen we het beter een conflict noemen. Voor een oorlog heb je immers twee partijen nodig en ik wil geen oorlog. Wat ik wil? Laten blijken dat ik ‘not amused’ ben vanwege de Hotelactie van Albert Heijn en uitleggen waarom ik dat zo voel.” Hermans heeft een 'tegenactie' gelanceerd, die voor hem voordeliger uitpakt en veel media-aandacht genereert. 

Hotels zijn de dupe


Volgens Hermans is de Hotelactie voor  hotels niet gunstig: “De actie dupeert hoteliers. Hoteliers worden door Albert Heijn verplicht om de laagste prijs aan te bieden; dit wordt gecheckt aan de hand van de geadverteerde prijzen op Booking.com. Op die laagste prijs moeten de hotels dan nog bijna 36 procent korting geven. Dat is de optelsom van de tweede nacht 50 procent korting en 11 procent commissie, die afgedragen moet worden aan de supermarktketen. Wat mij steekt, is dat je die korting de hele zomer moet doorberekenen, en in ons geval kan dat niet... Daarom weiger ik om aan dit initiatief mee te werken.”

Commissie van 11 procent


De CEO van Fletcher vindt het vooral ‘not done’ dat Albert Heijn de commissie in eigen zak steekt. Is dat anders dan bij de actie bij het Kruidvat, waar Fletcher zelf met hotelkamerprijzen stunt? “Die actie is compleet anders. Kruidvat verdient er niets aan. Wij ook niet, dat geef ik toe, maar we laten de consument voordelig kennismaken met onze hotels en zien dat dit ons op lange termijn nieuwe klanten oplevert. Als je goed hebt opgelet, dan zie je dat wij de actie niet laten lopen in de zomervakantie. Bovendien kunnen we de e-mailadressen van de boekingen via de Kruidvat-actie analyseren en we zien dat het ons business oplevert. We profiteren dus van deze kennismakingsactie zonder dat een derde partij zijn zakken vult en de consument profiteert daarnaast ook. Het probleem is vooral dat de Albert Heijn-actie de deelnemende hotels verplicht om korting te geven op de laagste prijs, ook al zit die - bijvoorbeeld door omstandigheden zoals slecht weer - al heel laag.”

Bang om iets te missen


Bij nadere bestudering blijken er op dit moment zo’n 120 hotels mee te werken aan de AH-Hotelactie. Waarom doen zij wél mee en Fletcher niet? Hermans: “Ik kan geen gedachten lezen en heb mijn collega’s daarover ook nog niet gesproken, maar ik denk dat ze bang zijn om iets te missen. Daarom zijn wij met een ‘tegenactie’ gekomen, waarbij de consument profiteert en wij geen commissie kwijt zijn aan een derde partij. Onze actie is zeer scherp (de tweede nacht gratis, red.). Of Albert Heijn de e-mailadressen deelt met de hotels? Dat weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als ze zo werken zoals Booking.com dat doet; met versleutelde e-mailadressen waar je dus verder geen actie op kunt ondernemen.”

Straks ruzie met Booking.com?


Dat brengt ons bij een ander punt. Korting geven op de laagste prijs bij Booking.com. Dat vindt Booking.com vast niet fijn. Of mag dat gewoon? Hermans: “Via gesloten kanalen mag je korting geven op de laagste prijs bij Booking.com. In theorie kunnen hotels wel in conflict komen met de OTA, wanneer ze gasten laten verblijven via het Albert Heijn-kanaal en wanneer zij vervolgens geen volle spaarkaart kunnen overhandigen bij het hotel. Ik verwacht niet dat Booking controleurs bij de receptie gaat neerzetten, maar zonder volle spaarkaart kom je echt wel het hotel in. Geloof me, een hotelier gaat echt geen gasten zonder volle spaarkaart weigeren aan de ingang.”

Iers bedrijf zit achter de actie


Hermans doet ook nog uit de doeken op welke wijze de actie tot stand is gekomen: “Wij zijn in januari pas benaderd. Niet door Albert Heijn, maar door een Britse firma met de naam InLoyalty (bij nadere bestudering blijkt InLoyalty een firma te zijn die in Ierland is gevestigd en zich specialiseert in brand loyalty programma’s voor verschillende merken. Het bedrijf focust zich op de hotellerie, red.).  Ze hebben de actie redelijk snel opgezet en bij de start van de actie telde ik 80 hotels. Ik ben zelf drie keer benaderd door dit bedrijf, maar heb telkens geweigerd. Volgens mij kunnen hotels zich nog aanmelden voor de actie, aangezien het aantal deelnemende hotels oploopt. Ik wil tot slot benadrukken dat ik niets tegen een dergelijke actie, maar wél tegen die 11 procent commissie, de korting op de laagste prijs en de verplichting om ook in de zomervakantie mee te doen. Voor ons is dat onbespreekbaar en economisch onverantwoordelijk.”

Dat laatste cijfer klopt; vanmorgen stond de teller op ongeveer 120 deelnemende hotels. Naar het schijnt zijn aanvankelijk enkel de grotere hotelketens benaderd om mee te doen. De ‘tegenactie’ van Fletcher zou goed voor hen kunnen uitpakken, aangezien er al veel aandacht aan is geschonken door verschillende media. Het neemt echter niet weg dat verschillende hotelketens de actie van Albert Heijn wél hebben omarmd en dat er blijkbaar de behoefte bestaat om via deze weg de bezettingsgraad wat op te schroeven. Het betoog van Hermans zou evenwel de ‘zwevende hotelier’ nog wel kunnen doen besluiten om niet deel te gaan nemen aan deze actie, die wel heel sterk gericht is op het belang van de consument en van Albert Heijn, zonder een goede tegenprestatie te leveren richting de deelnemende hoteliers.

ALBERT HEIJN HEEFT INMIDDELS GEREAGEERD OP DIT ARTIKEL. KLIK HIER OM DE REACTIE TE LEZEN.

MEER LEZEN OVER FLETCHER EN ROB HERMANS? KLIK HIER!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: