Exclusief: Rob Hermans (Fletcher) reageert op de Albert Heijn Hotelactie

10 maart 2017 | Thijs Jacobs

De Albert Heijn Hotelactie zorgt voor de nodige beroering binnen de hotellerie. De Telegraaf pakte al uit met het woord ‘hoteloorlog’ in de kop, maar die term gaat Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels, wat ver. “In feite is het wel een hoteloorlog, maar het woord oorlog gaat me wat ver; misschien kunnen we het beter een conflict noemen. Voor een oorlog heb je immers twee partijen nodig en ik wil geen oorlog. Wat ik wil? Laten blijken dat ik ‘not amused’ ben vanwege de Hotelactie van Albert Heijn en uitleggen waarom ik dat zo voel.” Hermans heeft een 'tegenactie' gelanceerd, die voor hem voordeliger uitpakt en veel media-aandacht genereert. 

Hotels zijn de dupe


Volgens Hermans is de Hotelactie voor  hotels niet gunstig: “De actie dupeert hoteliers. Hoteliers worden door Albert Heijn verplicht om de laagste prijs aan te bieden; dit wordt gecheckt aan de hand van de geadverteerde prijzen op Booking.com. Op die laagste prijs moeten de hotels dan nog bijna 36 procent korting geven. Dat is de optelsom van de tweede nacht 50 procent korting en 11 procent commissie, die afgedragen moet worden aan de supermarktketen. Wat mij steekt, is dat je die korting de hele zomer moet doorberekenen, en in ons geval kan dat niet... Daarom weiger ik om aan dit initiatief mee te werken.”

Commissie van 11 procent


De CEO van Fletcher vindt het vooral ‘not done’ dat Albert Heijn de commissie in eigen zak steekt. Is dat anders dan bij de actie bij het Kruidvat, waar Fletcher zelf met hotelkamerprijzen stunt? “Die actie is compleet anders. Kruidvat verdient er niets aan. Wij ook niet, dat geef ik toe, maar we laten de consument voordelig kennismaken met onze hotels en zien dat dit ons op lange termijn nieuwe klanten oplevert. Als je goed hebt opgelet, dan zie je dat wij de actie niet laten lopen in de zomervakantie. Bovendien kunnen we de e-mailadressen van de boekingen via de Kruidvat-actie analyseren en we zien dat het ons business oplevert. We profiteren dus van deze kennismakingsactie zonder dat een derde partij zijn zakken vult en de consument profiteert daarnaast ook. Het probleem is vooral dat de Albert Heijn-actie de deelnemende hotels verplicht om korting te geven op de laagste prijs, ook al zit die - bijvoorbeeld door omstandigheden zoals slecht weer - al heel laag.”

Bang om iets te missen


Bij nadere bestudering blijken er op dit moment zo’n 120 hotels mee te werken aan de AH-Hotelactie. Waarom doen zij wél mee en Fletcher niet? Hermans: “Ik kan geen gedachten lezen en heb mijn collega’s daarover ook nog niet gesproken, maar ik denk dat ze bang zijn om iets te missen. Daarom zijn wij met een ‘tegenactie’ gekomen, waarbij de consument profiteert en wij geen commissie kwijt zijn aan een derde partij. Onze actie is zeer scherp (de tweede nacht gratis, red.). Of Albert Heijn de e-mailadressen deelt met de hotels? Dat weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als ze zo werken zoals Booking.com dat doet; met versleutelde e-mailadressen waar je dus verder geen actie op kunt ondernemen.”

Straks ruzie met Booking.com?


Dat brengt ons bij een ander punt. Korting geven op de laagste prijs bij Booking.com. Dat vindt Booking.com vast niet fijn. Of mag dat gewoon? Hermans: “Via gesloten kanalen mag je korting geven op de laagste prijs bij Booking.com. In theorie kunnen hotels wel in conflict komen met de OTA, wanneer ze gasten laten verblijven via het Albert Heijn-kanaal en wanneer zij vervolgens geen volle spaarkaart kunnen overhandigen bij het hotel. Ik verwacht niet dat Booking controleurs bij de receptie gaat neerzetten, maar zonder volle spaarkaart kom je echt wel het hotel in. Geloof me, een hotelier gaat echt geen gasten zonder volle spaarkaart weigeren aan de ingang.”

Iers bedrijf zit achter de actie


Hermans doet ook nog uit de doeken op welke wijze de actie tot stand is gekomen: “Wij zijn in januari pas benaderd. Niet door Albert Heijn, maar door een Britse firma met de naam InLoyalty (bij nadere bestudering blijkt InLoyalty een firma te zijn die in Ierland is gevestigd en zich specialiseert in brand loyalty programma’s voor verschillende merken. Het bedrijf focust zich op de hotellerie, red.).  Ze hebben de actie redelijk snel opgezet en bij de start van de actie telde ik 80 hotels. Ik ben zelf drie keer benaderd door dit bedrijf, maar heb telkens geweigerd. Volgens mij kunnen hotels zich nog aanmelden voor de actie, aangezien het aantal deelnemende hotels oploopt. Ik wil tot slot benadrukken dat ik niets tegen een dergelijke actie, maar wél tegen die 11 procent commissie, de korting op de laagste prijs en de verplichting om ook in de zomervakantie mee te doen. Voor ons is dat onbespreekbaar en economisch onverantwoordelijk.”

Dat laatste cijfer klopt; vanmorgen stond de teller op ongeveer 120 deelnemende hotels. Naar het schijnt zijn aanvankelijk enkel de grotere hotelketens benaderd om mee te doen. De ‘tegenactie’ van Fletcher zou goed voor hen kunnen uitpakken, aangezien er al veel aandacht aan is geschonken door verschillende media. Het neemt echter niet weg dat verschillende hotelketens de actie van Albert Heijn wél hebben omarmd en dat er blijkbaar de behoefte bestaat om via deze weg de bezettingsgraad wat op te schroeven. Het betoog van Hermans zou evenwel de ‘zwevende hotelier’ nog wel kunnen doen besluiten om niet deel te gaan nemen aan deze actie, die wel heel sterk gericht is op het belang van de consument en van Albert Heijn, zonder een goede tegenprestatie te leveren richting de deelnemende hoteliers.

ALBERT HEIJN HEEFT INMIDDELS GEREAGEERD OP DIT ARTIKEL. KLIK HIER OM DE REACTIE TE LEZEN.

MEER LEZEN OVER FLETCHER EN ROB HERMANS? KLIK HIER!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: