FNV Horeca: overheid neem je verantwoordelijkheid en steun de horeca

15 maart 2020 | Thijs Jacobs

De gevolgen van het Coronavirus zijn op dit moment overal in het land merkbaar. FNV Horeca wil dat de overheid snel en adequaat handelt richting de horecasector.

In de horeca ondervinden veel bedrijven, die afhankelijk zijn van toerisme, direct de gevolgen. Nu ook gasten uit eigen land steeds minder de horeca bezoeken, zijn de gevolgen desastreus. En dan hebben we het nog niet over een mogelijke ‘lockdown’ in het vooruitzicht. Horecaondernemers zijn gedwongen om zo lang mogelijk open te blijven, om op deze manier financiële schade te beperken.

Telefoon staat roodgloeiend

De telefoon bij FNV Horeca staat de afgelopen dagen roodgloeiend met vragen van bezorgde horecamedewerkers. Ze worden door hun werkgever afgebeld of naar huis gestuurd; een logisch gevolg wanneer er minder werk is. Voor een korte periode kan dit soms opgevangen worden door het inzetten van plusuren, maar in de eerste twee maanden van het jaar worden deze vaak al afgebouwd. Daarnaast worden medewerkers gevraagd om hun vakantierechten vrijwillig in te zetten. FNV Horeca is van mening dat de gevolgen van het Coronavirus niet bij de medewerker kan worden neergelegd.

FNV Horeca roept de overheid op om zijn verantwoordelijkheid te nemen en haast te maken om de werktijdverkorting-regeling te versoepelen en het mogelijk te maken dat kleine en grotere bedrijven gebruikmaken van de regeling. De aanvragen hiervoor dienen snel en accuraat afgehandeld te worden. Daarnaast sluit FNV Horeca zich aan bij de oproep van KHN om een actieplan te ontwikkelen om horecaondernemers te ondersteunen.

Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca; “In de horeca zijn 465.000 mensen werkzaam. Wanneer er niet snel en adequaat ingegrepen zal worden, zullen veel bedrijven failliet gaan en zijn de gevolgen voor de werkgelegenheid fors. Horecamedewerkers hebben het vaak al niet breed en zonder inkomen zijn de financiële en andere gevolgen enorm. Ik roep dan ook de overheid op om zijn verantwoordelijkheid te nemen en de horeca te steunen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: