'Fraude met Google Maps kost hotels omzet'

18 november 2010 |
'Fraude met Google Maps kost hotels omzet'<

Zonder dat hotels- of hotelketens er van op de hoogte zijn blijkt dat Google Maps misbruikt wordt door partijen die buiten het hotel om geld verdienen aan hotelboekingen. Deze zogenaamde 'affiliate-partijen' zetten gasten op het verkeerde been door zich voor te doen als de website van het hotel en ontvangen commissies over reserveringen die eigenlijk commissievrij zouden moeten zijn. Hotels lopen hierdoor inkomsten mis.

Uitwassen
"Hoteliers hebben eigenlijk geen idee meer wie hun kamers aanbiedt op het internet, commissiepartijen werken met duizenden affiliate-partijen samen en hierdoor kunnen dit soort uitwassen ontstaan. Hotels zouden zich bewuster moeten zijn met wie de commissiepartijen samenwerken waar ze mee in zee gaan, en ook van het belang van de eigen website", aldus Erik Baumann, directeur van Hoteliers.com, die het nieuws meldt aan de redactie van Hospitality Management.

Stappen ondernemen
Jack Ligtvoet van Centre Hotels, een van de gedupeerde hotelbedrijven, reageert geschokt: "We zullen ons beraden op een gerechtelijke procedure om dit aan te pakken. Ons logo wordt misbruikt en hotels van buiten onze keten worden ook op deze website geplaatst die zogenaamd van ons is. Hierdoor ontvangen wij nu dagelijks telefoontjes van gasten over andere hotels. De gasten raken ook verward door deze bizarre manier van frauderen. Inmiddels is Google aangeschreven, wij zullen als hoteliers onze krachten moeten bundelen om dit tegen te gaan."

Werkwijze
De affiliate-partijen gaan te werk door domeinnamen te registreren die lijken op de domeinnaam van een hotel. Voorbeelden: www.centrehotels.tk, www.edenamsterdam.tk, en www.leuropehotel.info. Deze domeinnamen komen prominent omhoog in Google Maps-resultaten als men in Google zoekt op ‘Hotels Amsterdam’.

Doorgestuurd
Vanaf de malafide adressen worden gasten doorgestuurd naar de (slecht in elkaar zittende) websites van de zogenaamde boekingssites. Verder worden de directe contactgegevens van het hotel in Google Maps aangepast zodat deze doorverwijzen naar de website van de affiliate-partij.

Namaak
De frauduleuze websites zijn zelfs voorzien van het logo van de desbetreffende keten of hotel. De website toont alleen niet het aanbod van de keten (bijvoorbeeld bij Centre Hotels), maar andere hotels in Amsterdam waarbij er doorgelinkt wordt naar diverse commissiepartijen zoals bijvoorbeeld Booking.com, Travelocity en Expedia om een hotelboeking te maken.
Via overeenkomsten met vrijwel alle gerenommeerde commissiepartijen verdienen deze partijen geld aan deze reserveringen, ten koste van de hotels zelf die voor de commissierekening opdraaien.

Amsterdam mikpunt
In Nederland is vooralsnog de hotellerie in Amsterdam het mikpunt van deze bedrijven, omdat hier relatief gezien het meeste te halen is. Ook in andere Europese hoofdsteden, zoals Parijs, komen de malafide webadressen naar boven in de eerste zoekresultaten van Google.

Over de rug van de hotelier
De fraude is aan het licht gekomen door onderzoek van Hoteliers.com, een partij die niet met affiliate-partijen samenwerkt en hoteliers ondersteunt met het realiseren van commissievrije boekingen via het internet en ook de eigen website van het hotel.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: