'Fraude met Google Maps kost hotels omzet'

18 november 2010 |
'Fraude met Google Maps kost hotels omzet'<

Zonder dat hotels- of hotelketens er van op de hoogte zijn blijkt dat Google Maps misbruikt wordt door partijen die buiten het hotel om geld verdienen aan hotelboekingen. Deze zogenaamde 'affiliate-partijen' zetten gasten op het verkeerde been door zich voor te doen als de website van het hotel en ontvangen commissies over reserveringen die eigenlijk commissievrij zouden moeten zijn. Hotels lopen hierdoor inkomsten mis.

Uitwassen
"Hoteliers hebben eigenlijk geen idee meer wie hun kamers aanbiedt op het internet, commissiepartijen werken met duizenden affiliate-partijen samen en hierdoor kunnen dit soort uitwassen ontstaan. Hotels zouden zich bewuster moeten zijn met wie de commissiepartijen samenwerken waar ze mee in zee gaan, en ook van het belang van de eigen website", aldus Erik Baumann, directeur van Hoteliers.com, die het nieuws meldt aan de redactie van Hospitality Management.

Stappen ondernemen
Jack Ligtvoet van Centre Hotels, een van de gedupeerde hotelbedrijven, reageert geschokt: "We zullen ons beraden op een gerechtelijke procedure om dit aan te pakken. Ons logo wordt misbruikt en hotels van buiten onze keten worden ook op deze website geplaatst die zogenaamd van ons is. Hierdoor ontvangen wij nu dagelijks telefoontjes van gasten over andere hotels. De gasten raken ook verward door deze bizarre manier van frauderen. Inmiddels is Google aangeschreven, wij zullen als hoteliers onze krachten moeten bundelen om dit tegen te gaan."

Werkwijze
De affiliate-partijen gaan te werk door domeinnamen te registreren die lijken op de domeinnaam van een hotel. Voorbeelden: www.centrehotels.tk, www.edenamsterdam.tk, en www.leuropehotel.info. Deze domeinnamen komen prominent omhoog in Google Maps-resultaten als men in Google zoekt op ‘Hotels Amsterdam’.

Doorgestuurd
Vanaf de malafide adressen worden gasten doorgestuurd naar de (slecht in elkaar zittende) websites van de zogenaamde boekingssites. Verder worden de directe contactgegevens van het hotel in Google Maps aangepast zodat deze doorverwijzen naar de website van de affiliate-partij.

Namaak
De frauduleuze websites zijn zelfs voorzien van het logo van de desbetreffende keten of hotel. De website toont alleen niet het aanbod van de keten (bijvoorbeeld bij Centre Hotels), maar andere hotels in Amsterdam waarbij er doorgelinkt wordt naar diverse commissiepartijen zoals bijvoorbeeld Booking.com, Travelocity en Expedia om een hotelboeking te maken.
Via overeenkomsten met vrijwel alle gerenommeerde commissiepartijen verdienen deze partijen geld aan deze reserveringen, ten koste van de hotels zelf die voor de commissierekening opdraaien.

Amsterdam mikpunt
In Nederland is vooralsnog de hotellerie in Amsterdam het mikpunt van deze bedrijven, omdat hier relatief gezien het meeste te halen is. Ook in andere Europese hoofdsteden, zoals Parijs, komen de malafide webadressen naar boven in de eerste zoekresultaten van Google.

Over de rug van de hotelier
De fraude is aan het licht gekomen door onderzoek van Hoteliers.com, een partij die niet met affiliate-partijen samenwerkt en hoteliers ondersteunt met het realiseren van commissievrije boekingen via het internet en ook de eigen website van het hotel.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
TUI reikt award uit voor beste duurzaam toerisme scriptie

Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 november de TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award gewonnen. Deze award wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie van Nederland over duurzaam toerisme. In haar thesis heeft So...

Hotelketens Internationaal
Ruby Hotels vindt vermogende investeerder en zet in op grote groei

De Otto-familie heeft een aandeel van 25% verworven in de Ruby hotelgroep. De overname vond plaats in het kader van een kapitaalsverhoging. Ruby Hotels is in 2013 opgericht als een 'Lean Luxury hotelgroep' en exploiteert momenteel zeven Ruby hotels. Nog eens tien hotels zijn in aanbouw of wo...

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Chefs Michelin
Bas van Kranen en Alain Passard slaan handen ineen

Internationaal gerenommeerd driesterrenchef Alain Passard (Arpège Restaurant) en chef Bas van Kranen (Restaurant Bord’Eau) slaan de handen ineen voor een exclusieve gastronomische samenwerking op zaterdag 16 november in Restaurant Bord’Eau waar zij een eerbetoon brengen aan gastro...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: