'Fraude met Google Maps kost hotels omzet'

18 november 2010 |
'Fraude met Google Maps kost hotels omzet'<

Zonder dat hotels- of hotelketens er van op de hoogte zijn blijkt dat Google Maps misbruikt wordt door partijen die buiten het hotel om geld verdienen aan hotelboekingen. Deze zogenaamde 'affiliate-partijen' zetten gasten op het verkeerde been door zich voor te doen als de website van het hotel en ontvangen commissies over reserveringen die eigenlijk commissievrij zouden moeten zijn. Hotels lopen hierdoor inkomsten mis.

Uitwassen
"Hoteliers hebben eigenlijk geen idee meer wie hun kamers aanbiedt op het internet, commissiepartijen werken met duizenden affiliate-partijen samen en hierdoor kunnen dit soort uitwassen ontstaan. Hotels zouden zich bewuster moeten zijn met wie de commissiepartijen samenwerken waar ze mee in zee gaan, en ook van het belang van de eigen website", aldus Erik Baumann, directeur van Hoteliers.com, die het nieuws meldt aan de redactie van Hospitality Management.

Stappen ondernemen
Jack Ligtvoet van Centre Hotels, een van de gedupeerde hotelbedrijven, reageert geschokt: "We zullen ons beraden op een gerechtelijke procedure om dit aan te pakken. Ons logo wordt misbruikt en hotels van buiten onze keten worden ook op deze website geplaatst die zogenaamd van ons is. Hierdoor ontvangen wij nu dagelijks telefoontjes van gasten over andere hotels. De gasten raken ook verward door deze bizarre manier van frauderen. Inmiddels is Google aangeschreven, wij zullen als hoteliers onze krachten moeten bundelen om dit tegen te gaan."

Werkwijze
De affiliate-partijen gaan te werk door domeinnamen te registreren die lijken op de domeinnaam van een hotel. Voorbeelden: www.centrehotels.tk, www.edenamsterdam.tk, en www.leuropehotel.info. Deze domeinnamen komen prominent omhoog in Google Maps-resultaten als men in Google zoekt op ‘Hotels Amsterdam’.

Doorgestuurd
Vanaf de malafide adressen worden gasten doorgestuurd naar de (slecht in elkaar zittende) websites van de zogenaamde boekingssites. Verder worden de directe contactgegevens van het hotel in Google Maps aangepast zodat deze doorverwijzen naar de website van de affiliate-partij.

Namaak
De frauduleuze websites zijn zelfs voorzien van het logo van de desbetreffende keten of hotel. De website toont alleen niet het aanbod van de keten (bijvoorbeeld bij Centre Hotels), maar andere hotels in Amsterdam waarbij er doorgelinkt wordt naar diverse commissiepartijen zoals bijvoorbeeld Booking.com, Travelocity en Expedia om een hotelboeking te maken.
Via overeenkomsten met vrijwel alle gerenommeerde commissiepartijen verdienen deze partijen geld aan deze reserveringen, ten koste van de hotels zelf die voor de commissierekening opdraaien.

Amsterdam mikpunt
In Nederland is vooralsnog de hotellerie in Amsterdam het mikpunt van deze bedrijven, omdat hier relatief gezien het meeste te halen is. Ook in andere Europese hoofdsteden, zoals Parijs, komen de malafide webadressen naar boven in de eerste zoekresultaten van Google.

Over de rug van de hotelier
De fraude is aan het licht gekomen door onderzoek van Hoteliers.com, een partij die niet met affiliate-partijen samenwerkt en hoteliers ondersteunt met het realiseren van commissievrije boekingen via het internet en ook de eigen website van het hotel.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: