Golden Tulip Hotels onderzocht verschil in hotelwensen tussen generaties

1 mei 2017 | Thijs Jacobs

Golden Tulip Hotels maakt dit jaar een ingrijpende internationale rebranding en herpositionering door. Moederorganisatie Louvre Hotels Group werkt momenteel hard aan de vernieuwing van haar 180 Golden Tulip hotels, verspreid over de wereld. De naam Golden Tulip is nagenoeg bij iedereen bekend als Nederlands eerste hotelketen (1962). De lancering van een nieuw logo en vernieuwde huisstijl luidt het begin van een nieuw tijdperk in voor de hotelketen. Ter gelegenheid van de herpositionering heeft Golden Tulip hotels een onderzoek uitgevoerd om het verschil in wensen in hotelservice tussen generaties te inventariseren: waar moet de Nederlandse hotelier in de toekomst rekening mee houden?

Het onderzoek
Dit voorjaar is een vragenlijst naar circa 75.000 mensen gestuurd over de waarde die men hecht aan de meest voor de hand liggende services in 4-sterrenhotels. Respons op de enquête bestond uit ingevulde lijsten uitgesplitst naar zakelijke reizigers jonger en ouder dan 35 jaar. Hierin werd gevraagd naar vaste waardes als ligging, bereikbaarheid en bijvoorbeeld parkeergelegenheid. Verder stond ook de beleving op het gebied van klantcontact, social media, online reviews en ontspannings- en ontmoetingsfaciltiteiten in hotels centraal.

De tien grootste verschillen tussen de generaties


1.  Ervaring en beleving hotel. Beide generaties geven overtuigend aan de extra beleving binnen een hotel van toegevoegde waarde te vinden en hun ervaring te verbeteren. 


2.  Social Media. Ruim 65% van de millennials (geboren tussen 1982 en 2000) deelt hotelervaringen via social media kanalen. Hotelgasten ouder dan 35 jaar doen dit ook steeds meer, maar vooralsnog zo’n 15% minder dan de millennials. 


3.  Kleding en omgangsvormen. Hotelgasten ouder dan 35 jaar vinden herkenbare kleding van de medewerkers in combinatie met het aanspreken met ‘U’ of de achternaam erg belangrijk. Millennials hechten hier 30% minder waarde aan. 


4.  Self check-in. Het onderzoek wijst uit dat millennials het steeds belangrijker vinden om zelf in te kunnen checken en hiermee dus flexibele tijden aan te kunnen houden. Dit in tegenstelling tot zakelijke reizigers ouder dan 35 jaar; zij vinden het goed zoals het nu is. 


5.  Werken in de lobby. Beide generaties geven aan werk op de hotelkamer te verrichten. Millennials echter vinden de mogelijkheid om in de lobby van het hotel te werken aanzienlijk belangrijker. 


6.  Vroeg ontbijt. Millennials vinden met een verschil van ruim 25% de mogelijkheid tot een vroeg hotelontbijt (voor 07:00 uur) belangrijk. Hotelgasten ouder dan 35 jaar hebben hier een minder sterke behoefte aan. 


7.  Reputatie hotelketen of -merk. 71,5% van zakelijke hotelgasten ouder dan 35 jaar geeft aan de reputatie van de hotelketen belangrijk tot zeer belangrijk te vinden. Dit is ruim 22% meer dan het percentage millennials. 


8.  Locatie hotel. Bijna 90% van de zakelijke reizigers ouder dan 35 jaar geeft aan de locatie van het hotel wel degelijk belangrijk te vinden. Millennials zijn hierin flexibeler; minder dan 70% van hen geeft aan dit belangrijk te vinden. 


9.  Aantal sterren van het hotel. De 35 plussers oriënteren zich nog steeds met het sterrenkwalificatie systeem. Bijna 60% van de millennials geeft aan dat ze dit minder belangrijk vinden. 


10. Ontmoeten van andere gasten. Opmerkelijk: 35 plussers hechten over het algemeen aanzienlijk meer waarde aan de mogelijkheid tot het ontmoeten van andere hotelgasten binnen het hotel. Millennials zoeken leeftijdgenoten meer op buiten het hotel.

Golden Tulip vernieuwt
In 2016 heeft Louvre Hotels Group besloten het Golden Tulip label internationaal te herpositioneren. Aanleiding voor deze beslissing is het groeiend aantal gasten dat meer behoefte heeft aan een experience of beleving gedurende zijn bezoek aan een hotel. Momenteel vindt de afronding plaats van een compleet nieuw hotel in Marseille, waar de nieuwe filosofie al door gasten kan worden ervaren. Hier worden momenteel onder andere de Body Care Bar en het inzetten van tandems getest. Deze week werd een korte film gelanceerd die een inkijkje met een knipoog geeft in de nieuw te ontwikkelen hotels. Roger Kruft, Head of Marketing  Louvre Hotels Group Benelux “Ons doel is om wereldwijd een toonaangevend 4-sterren brand te worden. We willen uniformiteit in uitstraling creëren en ons meer onderscheiden ten opzichte van mede-hotelmerken. We richten ons in de toekomst zo veel mogelijk op de door  millennials geïnspireerde  hotelgast: Dit zijn niet alleen de millennials, maar iedereen die zich deze manier van leven eigen heeft gemaakt. Ook een zakenreiziger van vijftig jaar oud of een compleet gezin heeft veranderende behoeftes binnen de hotellerie. Mensen communiceren vaker digitaal, laten zich beïnvloeden door reviews, zijn op zoek naar flexibiliteit en vrijheid en zoeken meer naar een unieke ervaring. Dit onderzoek biedt ons heel veel handvatten om ons aanbod geleidelijk beter af te stemmen op de veranderende vraag in de toekomst. In Nederland zijn onze hotels al van start gegaan met het uitrollen van de nieuwe merkstrategie”.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: