Honderden miljoenen kortingen door hotelaudits mogelijk

23 mei 2017 | Thijs Jacobs

Middelgrote tot grote bedrijven geven gezamenlijk honderden miljoenen dollars te veel uit aan hotelovernachtingen. Dit blijkt uit een meervoudige analyse door BCD Travel van programma’s voor hoteltarievenaudits.

Zonder audits van standaardhotelprijzen geeft een bedrijf per 5 miljoen dollar aan hotelkosten $ 122.500 te veel uit. Met audits van standaardhotelprijzen en prijsbeschikbaarheid kan per 5 miljoen dollar aan hotelkosten echter $ 225.000 bespaard worden. Bovendien kunnen programma’s voor het monitoren van hotelprijzen, zoals Hotel Price Assurance van BCD Travel, per 50.000 hotelboekingen een nettobesparing opleveren van $ 110.000.

Return on investment

"Elk zakenreisprogramma zou eigenlijk audits van standaardhotelprijzen, prijsbeschikbaarheid en prijsgarantie moeten bevatten," aldus David Mitchell, Senior Vice President Supplier Relations & Global Hotel Strategy bij BCD Travel. "Die leveren alle drie een return on investment op."

“Bedrijven investeren veel tijd, moeite en middelen in de onderhandelingen en de uitvoering van hotelprogramma’s. Ze kunnen zich niet veroorloven om vervolgens de overeengekomen tarieven bij hun voorkeurshotels te overschrijden,” legt Mitchell uit. “Hotelsourcing is alleen dan rendabel, als de voorkeurstarieven correct in het reserveringssysteem worden geladen en ook daadwerkelijk beschikbaar zijn op het moment van boeken.”

Doeltreffendheid

BCD onderzocht de doeltreffendheid van programma‘s bij klanten die drie verschillende levels van hoteltarievenaudits uitvoeren:

Audits van standaardhotelprijzen, om te zorgen dat onderhandelde tarieven in het reserveringssysteem zijn geladen.

Audits van prijsbeschikbaarheid, om te controleren of onderhandelde tarieven beschikbaar zijn op het moment van boeken boeken.

Hotel Price Assurance, om na een boeking hotelprijzen te blijven monitoren op prijsverlagingen tot op het moment van inchecken.

De belangrijkste redenen waarom reizigers te veel uitgeven zijn:

Onderhandelde tarieven worden niet in het reserveringssysteem geladen. BCD ontdekte dat 15% tot 30% van de overeengekomen tarieven niet geladen waren tijdens de eerste auditronde.

Hotels beperken het aantal kamers met kortingen. Door audits van de prijsbeschikbaarheid merkte BCD dat hotels in 35% van de gevallen geen zakelijke kortingen beschikbaar stelt.

Er bestaat geen ‘beste bron’ voor hotelboekingen. De prijs voor dezelfde hotelkamer kan per boekingskanaal verschillen. Omdat prijzen fluctueren en soms onder de onderhandelde tarieven zakken, kan BCD in 40% van de gevallen een lagere prijs vinden dan de overeengekomen prijs.

Hotels hanteren geavanceerde hotelprijzen. Hotels hebben ingewikkelde tarievensystemen en veranderen de kamerprijzen regelmatig. Met Hotel Price Assurance kan BCD in 15% van de gevallen een lagere prijs vinden dan de de reeds geboekte prijs.

“Bedrijven die hun reisuitgaven willen optimaliseren en hun koopkracht ten volle willen benutten, moeten tegenwoordig nieuwe, krachtigere en toekomstgerichtere services inzetten. Reserveringen via systemen, die meerdere contentbronnen gebruiken en ook na het boeken van een kamer blijven zoeken naar lagere prijzen, kunnen flinke besparingen opleveren. Verder is het belangrijk om voorkeurstarieven te vergelijken met fluctuerende marktprijzen,” adviseert Mitchell.

Het is uiterst belangrijk ervoor te zorgen dat voorkeurskamers en –tarieven beschikbaar zijn. Een hotelprogramma is pas een succes wanneer reizigers erop kunnen vertrouwen dat ze hun voorkeuren binnen het hotelprogramma kunnen vinden. Daarom heeft BCD het aanbod aan hotelkamers en –tarieven uitgebreid tot meer dan 600.000 unieke accommodaties wereldwijd uit meerdere contentbronnen in aanvulling op de reserveringssystemen. Klanten van BCD kunnen kiezen uit meer dan 12,6 miljoen prijsopties, waaronder meer of minder flexibele prijzen, prepaid prijzen, pakketprijzen, groepsprijzen en mobiele prijzen.

Onnodige hoteluitgaven

“De laatste vijf jaar hebben we onze klanten geholpen meer dan 80 miljoen dollar aan onnodige hoteluitgaven te besparen. We gebruiken daarvoor verschillende oplossingen voor audits van historische, actuele en verwachte prijzen, waarmee bedrijven een ongeëvenaard inzicht krijgen in hun kortingsprogramma‘s,” aldus Mitchell. “Tot nog toe maken te weinig klanten goed gebruik van analyses en nieuwe boekingsmogelijkheden om meer besparingen te realiseren en het vertrouwen van reizigers in hun reisprogramma te vergroten. De mogelijkheden zijn er. Het is tijd dat bedrijven daar gebruik van gaan maken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting. Dat heeft me gered!''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik mij in de h...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: