Honderden miljoenen kortingen door hotelaudits mogelijk

23 mei 2017 | Thijs Jacobs

Middelgrote tot grote bedrijven geven gezamenlijk honderden miljoenen dollars te veel uit aan hotelovernachtingen. Dit blijkt uit een meervoudige analyse door BCD Travel van programma’s voor hoteltarievenaudits.

Zonder audits van standaardhotelprijzen geeft een bedrijf per 5 miljoen dollar aan hotelkosten $ 122.500 te veel uit. Met audits van standaardhotelprijzen en prijsbeschikbaarheid kan per 5 miljoen dollar aan hotelkosten echter $ 225.000 bespaard worden. Bovendien kunnen programma’s voor het monitoren van hotelprijzen, zoals Hotel Price Assurance van BCD Travel, per 50.000 hotelboekingen een nettobesparing opleveren van $ 110.000.

Return on investment

"Elk zakenreisprogramma zou eigenlijk audits van standaardhotelprijzen, prijsbeschikbaarheid en prijsgarantie moeten bevatten," aldus David Mitchell, Senior Vice President Supplier Relations & Global Hotel Strategy bij BCD Travel. "Die leveren alle drie een return on investment op."

“Bedrijven investeren veel tijd, moeite en middelen in de onderhandelingen en de uitvoering van hotelprogramma’s. Ze kunnen zich niet veroorloven om vervolgens de overeengekomen tarieven bij hun voorkeurshotels te overschrijden,” legt Mitchell uit. “Hotelsourcing is alleen dan rendabel, als de voorkeurstarieven correct in het reserveringssysteem worden geladen en ook daadwerkelijk beschikbaar zijn op het moment van boeken.”

Doeltreffendheid

BCD onderzocht de doeltreffendheid van programma‘s bij klanten die drie verschillende levels van hoteltarievenaudits uitvoeren:

Audits van standaardhotelprijzen, om te zorgen dat onderhandelde tarieven in het reserveringssysteem zijn geladen.

Audits van prijsbeschikbaarheid, om te controleren of onderhandelde tarieven beschikbaar zijn op het moment van boeken boeken.

Hotel Price Assurance, om na een boeking hotelprijzen te blijven monitoren op prijsverlagingen tot op het moment van inchecken.

De belangrijkste redenen waarom reizigers te veel uitgeven zijn:

Onderhandelde tarieven worden niet in het reserveringssysteem geladen. BCD ontdekte dat 15% tot 30% van de overeengekomen tarieven niet geladen waren tijdens de eerste auditronde.

Hotels beperken het aantal kamers met kortingen. Door audits van de prijsbeschikbaarheid merkte BCD dat hotels in 35% van de gevallen geen zakelijke kortingen beschikbaar stelt.

Er bestaat geen ‘beste bron’ voor hotelboekingen. De prijs voor dezelfde hotelkamer kan per boekingskanaal verschillen. Omdat prijzen fluctueren en soms onder de onderhandelde tarieven zakken, kan BCD in 40% van de gevallen een lagere prijs vinden dan de overeengekomen prijs.

Hotels hanteren geavanceerde hotelprijzen. Hotels hebben ingewikkelde tarievensystemen en veranderen de kamerprijzen regelmatig. Met Hotel Price Assurance kan BCD in 15% van de gevallen een lagere prijs vinden dan de de reeds geboekte prijs.

“Bedrijven die hun reisuitgaven willen optimaliseren en hun koopkracht ten volle willen benutten, moeten tegenwoordig nieuwe, krachtigere en toekomstgerichtere services inzetten. Reserveringen via systemen, die meerdere contentbronnen gebruiken en ook na het boeken van een kamer blijven zoeken naar lagere prijzen, kunnen flinke besparingen opleveren. Verder is het belangrijk om voorkeurstarieven te vergelijken met fluctuerende marktprijzen,” adviseert Mitchell.

Het is uiterst belangrijk ervoor te zorgen dat voorkeurskamers en –tarieven beschikbaar zijn. Een hotelprogramma is pas een succes wanneer reizigers erop kunnen vertrouwen dat ze hun voorkeuren binnen het hotelprogramma kunnen vinden. Daarom heeft BCD het aanbod aan hotelkamers en –tarieven uitgebreid tot meer dan 600.000 unieke accommodaties wereldwijd uit meerdere contentbronnen in aanvulling op de reserveringssystemen. Klanten van BCD kunnen kiezen uit meer dan 12,6 miljoen prijsopties, waaronder meer of minder flexibele prijzen, prepaid prijzen, pakketprijzen, groepsprijzen en mobiele prijzen.

Onnodige hoteluitgaven

“De laatste vijf jaar hebben we onze klanten geholpen meer dan 80 miljoen dollar aan onnodige hoteluitgaven te besparen. We gebruiken daarvoor verschillende oplossingen voor audits van historische, actuele en verwachte prijzen, waarmee bedrijven een ongeëvenaard inzicht krijgen in hun kortingsprogramma‘s,” aldus Mitchell. “Tot nog toe maken te weinig klanten goed gebruik van analyses en nieuwe boekingsmogelijkheden om meer besparingen te realiseren en het vertrouwen van reizigers in hun reisprogramma te vergroten. De mogelijkheden zijn er. Het is tijd dat bedrijven daar gebruik van gaan maken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

Het coronavirus komt steeds dichterbij, maar wat is de impact op de logiesverstrekkers in ons land? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet, waarbij ook wordt gekeken naar de impact van de verspreiding van het virus op jouw onderneming. We ...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: