Horecaondernemers verliezen 39% van de inkomsten tijdens lockdown

19 mei 2020 | Thijs Jacobs

Kleine ondernemers in de horeca zagen hun inkomsten flink teruglopen sinds de eerste coronamaatregelen. Horecaondernemers moesten genoegen nemen met 39% minder inkomsten. Dit en meer blijkt uit een onderzoek door Knab, op basis van geanonimiseerde transactiedata van ruim 150.000 eenmanszaken en bv’s die een zakelijke rekening hebben bij Knab.

Cafés het hardst getroffen

Bij de 2.099 horecabedrijven met een zakelijke rekening bij Knab lag het totaalbedrag aan inkomende transacties tussen 14 maart en 11 mei gemiddeld 39% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral cafés moesten het ontgelden, met een inkomstendaling van liefst 61%. Restaurants behielden een deel van de inkomsten door maaltijdbezorging waardoor deze branche de schade ‘beperkt’ hield met 20% minder inkomsten. 

Dalende saldi binnen horeca

Het effect op de balansen van horecaondernemers is groot. Tijdens de lockdown daalden de saldi van ondernemers binnen de horeca met € 563. Dit terwijl er in dezelfde periode vorig jaar nog sprake was van een groei van € 604. 

Kwart horecaondernemers maakt gebruik van TOGS

Voor kleine ondernemers is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) de belangrijkste regeling die in de vorm van compensatie steun biedt. Onder bepaalde voorwaarden maken aanvragers aanspraak op eenmalig € 4.000, belastingvrij. 

Van de onderzochte sectoren maken vooral horecaondernemers (24,6%) gebruik van de TOGS-regeling. Ook logiesverstrekkers (22,4%), sport- en recreatieondernemers (12,7%) en ondernemers in de wellnessbranche (12,5%) maken relatief vaak gebruik van de TOGS.
Bron: Knab. 

Wekelijks al het cafénieuws in je mailbox? Klik dan hier om je in te schrijven. 
Inschrijven voor hotelnieuws, klik hier
Inschrijven voor restaurantnieuws, klik hier
Inschrijven voor lunchroomnieuws, klik hier
Inschrijven voor nieuws over B&B's, klik hier

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: