Hotelinnovatie: 'Online veiligheid begint tussen de oren'

31 oktober 2017 | Thijs Jacobs

We staan er niet elke dag bij stil, maar achter ieder hotel-ICT netwerk gaat een wereld aan techniek schuil. Via diverse servers en firewalls wordt kostbare informatie gestuurd. Strenge beveiliging van het hotelnetwerk is daarbij van essentieel belang. Volgens Stephan de Boer, directeur bij Van Staalduinen Automatisering, biedt dat kansen. Door technische beschermingsmaatregelen te combineren met extra aandacht voor online bewustwording onder personeel, kunnen risico’s écht effectief worden verkleind. De branche is er klaar voor.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

"Online veiligheid begint altijd tussen de oren", legt Stephan uit. "Technisch zijn er weliswaar diverse beschermingsmaatregelen en vangnetten te creëren om aanvallen te voorkomen, maar de échte risicofactor blijft toch het menselijk handelen." 

Volgens Stephan is juist die menselijke factor van onschatbare waarde bij informatiebeveiliging. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 70 procent van alle beveiligingsincidenten binnen bedrijven, wordt veroorzaakt door eigen medewerkers. Stephan ziet daar grote kansen. "Wanneer het hotelpersoneel zich bewust is van het eigen online handelen, heb je als hotelmanager een belangrijke stap gemaakt bij effectieve informatiebeveiliging."

Menselijk handelen
De afgelopen maanden werden enkele internationale bedrijven onaangenaam verrast door de opkomst van het cryptolockervirus. In vrijwel alle gevallen was menselijke onzorgvuldigheid de oorzaak van een besmetting. 

Cryptoware (ook wel ransomware genoemd) haakt deels in op de nieuwsgierigheid en onzorgvuldigheid van mensen. Het virus zoekt zijn weg bijvoorbeeld via servers en pc’s die niet over de meest recente Windows updates, virusscanners of firewalls beschikken. Of het verschijnt in de vorm van betrouwbaar lijkende e-mails, voorzien van hyperlinks naar besmette websites. Dergelijke e-mails belanden doorgaans in de spambox, maar wanneer iemand de betreffende mail alsnog opent en op een hyperlink klikt is een besmetting alsnog aanstaande. En eenmaal besmet, zijn de gevolgen voor de organisatie vaak desastreus. Het is belangrijk dat medewerkers getraind worden in het omgaan met bedrijfsinformatie. 

Extra aandacht voor zorgvuldigheid
Omdat zorgvuldigheid veel problemen kan voorkomen is extra aandacht voor dat onderwerp van groot belang. Stephan legt uit: "In de meeste standaardsituaties lopen bedrijven als hotels geen risico. Technisch zijn er immers voldoende beschermingsmaatregelen beschikbaar zoals VPN’s of RAS-/RDP-servers voor werken op afstand en encryptie op laptops en USB-sticks. Daarnaast is een goede antivirusbescherming van essentieel belang in de strijd tegen cybercrime." 

"Het gaat pas mis wanneer bijvoorbeeld een virus of spyware wordt binnengehaald door onzorgvuldige mailafhandeling of downloadgedrag. Of wanneer medewerkers gevoelige informatie weggeven via internet. Ook het uitwisselen van informatie tussen verschillende mediums, zoals door middel van een USB-stick, Dropbox of een thuiswerkplek, zorgt voor extra risico’s." Het zijn juist díe ogenschijnlijk onschuldige situaties die volgens Stephan voor de grootste problemen kunnen zorgen. 

Techniek en awareness gaan hand in hand
De meest krachtige bescherming tegen de nieuwste generatie cyberaanvallen is daarom de combinatie van technische maatregelen en menselijke awareness. "Wanneer techniek wordt gecombineerd met zorgvuldig en verantwoord handelen, ben je als hotelmanager optimaal gewapend tegen aanvallen van buitenaf." 

Volgens Stephan zijn hotelmanagers zich daar steeds meer van bewust. "Dat is goed om te zien, want niemand is gebaat bij een besmetting."

Nieuwe Europese richtlijnen dwingen tot verantwoord gedrag
Ter bescherming van de informatiestromen treedt op 25 mei 2018 de nieuwe Europese privacywet GDPR (General Data Protection Regulation) in werking. Hoewel deze strenge wetgeving volgens Stephan extra handvatten biedt voor het creëren van bewustwording, hoeft het volgens hem niet af te hangen van regels, wetgeving en sancties. 

"Hotelmanagers zijn professionals die als volwaardige gesprekspartner samen met hun ICT-leverancier de online risico’s op een weloverwogen manier in kaart kunnen brengen en afdichten. Ook zonder regels en boetes. Daar gaan we hard mee aan de slag, ieder op z’n eigen terrein en met z’n eigen expertise. Want veilige hotel-ICT, daar maken we ons anno 2017 gezamenlijk hard voor."

GDPR

GDPR (General Data Protection Regulation) is de nieuwe Europese privacy verordening voor de bescherming van persoonsgegevens. Alle organisaties binnen de EU dienen vanaf 25 mei 2018 conform de GDPR te werken. Deze nieuwe wet is helder en duidelijk, maar tegelijk ook strikt en consequent. In Nederland staat de GDPR bekend onder de naam Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Vanaf 25 mei 2018 komt de AVG in de plaats van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: