Hotelinnovatie: 'Online veiligheid begint tussen de oren'

31 oktober 2017 | Thijs Jacobs

We staan er niet elke dag bij stil, maar achter ieder hotel-ICT netwerk gaat een wereld aan techniek schuil. Via diverse servers en firewalls wordt kostbare informatie gestuurd. Strenge beveiliging van het hotelnetwerk is daarbij van essentieel belang. Volgens Stephan de Boer, directeur bij Van Staalduinen Automatisering, biedt dat kansen. Door technische beschermingsmaatregelen te combineren met extra aandacht voor online bewustwording onder personeel, kunnen risico’s écht effectief worden verkleind. De branche is er klaar voor.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

"Online veiligheid begint altijd tussen de oren", legt Stephan uit. "Technisch zijn er weliswaar diverse beschermingsmaatregelen en vangnetten te creëren om aanvallen te voorkomen, maar de échte risicofactor blijft toch het menselijk handelen." 

Volgens Stephan is juist die menselijke factor van onschatbare waarde bij informatiebeveiliging. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 70 procent van alle beveiligingsincidenten binnen bedrijven, wordt veroorzaakt door eigen medewerkers. Stephan ziet daar grote kansen. "Wanneer het hotelpersoneel zich bewust is van het eigen online handelen, heb je als hotelmanager een belangrijke stap gemaakt bij effectieve informatiebeveiliging."

Menselijk handelen
De afgelopen maanden werden enkele internationale bedrijven onaangenaam verrast door de opkomst van het cryptolockervirus. In vrijwel alle gevallen was menselijke onzorgvuldigheid de oorzaak van een besmetting. 

Cryptoware (ook wel ransomware genoemd) haakt deels in op de nieuwsgierigheid en onzorgvuldigheid van mensen. Het virus zoekt zijn weg bijvoorbeeld via servers en pc’s die niet over de meest recente Windows updates, virusscanners of firewalls beschikken. Of het verschijnt in de vorm van betrouwbaar lijkende e-mails, voorzien van hyperlinks naar besmette websites. Dergelijke e-mails belanden doorgaans in de spambox, maar wanneer iemand de betreffende mail alsnog opent en op een hyperlink klikt is een besmetting alsnog aanstaande. En eenmaal besmet, zijn de gevolgen voor de organisatie vaak desastreus. Het is belangrijk dat medewerkers getraind worden in het omgaan met bedrijfsinformatie. 

Extra aandacht voor zorgvuldigheid
Omdat zorgvuldigheid veel problemen kan voorkomen is extra aandacht voor dat onderwerp van groot belang. Stephan legt uit: "In de meeste standaardsituaties lopen bedrijven als hotels geen risico. Technisch zijn er immers voldoende beschermingsmaatregelen beschikbaar zoals VPN’s of RAS-/RDP-servers voor werken op afstand en encryptie op laptops en USB-sticks. Daarnaast is een goede antivirusbescherming van essentieel belang in de strijd tegen cybercrime." 

"Het gaat pas mis wanneer bijvoorbeeld een virus of spyware wordt binnengehaald door onzorgvuldige mailafhandeling of downloadgedrag. Of wanneer medewerkers gevoelige informatie weggeven via internet. Ook het uitwisselen van informatie tussen verschillende mediums, zoals door middel van een USB-stick, Dropbox of een thuiswerkplek, zorgt voor extra risico’s." Het zijn juist díe ogenschijnlijk onschuldige situaties die volgens Stephan voor de grootste problemen kunnen zorgen. 

Techniek en awareness gaan hand in hand
De meest krachtige bescherming tegen de nieuwste generatie cyberaanvallen is daarom de combinatie van technische maatregelen en menselijke awareness. "Wanneer techniek wordt gecombineerd met zorgvuldig en verantwoord handelen, ben je als hotelmanager optimaal gewapend tegen aanvallen van buitenaf." 

Volgens Stephan zijn hotelmanagers zich daar steeds meer van bewust. "Dat is goed om te zien, want niemand is gebaat bij een besmetting."

Nieuwe Europese richtlijnen dwingen tot verantwoord gedrag
Ter bescherming van de informatiestromen treedt op 25 mei 2018 de nieuwe Europese privacywet GDPR (General Data Protection Regulation) in werking. Hoewel deze strenge wetgeving volgens Stephan extra handvatten biedt voor het creëren van bewustwording, hoeft het volgens hem niet af te hangen van regels, wetgeving en sancties. 

"Hotelmanagers zijn professionals die als volwaardige gesprekspartner samen met hun ICT-leverancier de online risico’s op een weloverwogen manier in kaart kunnen brengen en afdichten. Ook zonder regels en boetes. Daar gaan we hard mee aan de slag, ieder op z’n eigen terrein en met z’n eigen expertise. Want veilige hotel-ICT, daar maken we ons anno 2017 gezamenlijk hard voor."

GDPR

GDPR (General Data Protection Regulation) is de nieuwe Europese privacy verordening voor de bescherming van persoonsgegevens. Alle organisaties binnen de EU dienen vanaf 25 mei 2018 conform de GDPR te werken. Deze nieuwe wet is helder en duidelijk, maar tegelijk ook strikt en consequent. In Nederland staat de GDPR bekend onder de naam Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Vanaf 25 mei 2018 komt de AVG in de plaats van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: