Hotelinnovatie: 'Online veiligheid begint tussen de oren'

31 oktober 2017 | Thijs Jacobs

We staan er niet elke dag bij stil, maar achter ieder hotel-ICT netwerk gaat een wereld aan techniek schuil. Via diverse servers en firewalls wordt kostbare informatie gestuurd. Strenge beveiliging van het hotelnetwerk is daarbij van essentieel belang. Volgens Stephan de Boer, directeur bij Van Staalduinen Automatisering, biedt dat kansen. Door technische beschermingsmaatregelen te combineren met extra aandacht voor online bewustwording onder personeel, kunnen risico’s écht effectief worden verkleind. De branche is er klaar voor.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

"Online veiligheid begint altijd tussen de oren", legt Stephan uit. "Technisch zijn er weliswaar diverse beschermingsmaatregelen en vangnetten te creëren om aanvallen te voorkomen, maar de échte risicofactor blijft toch het menselijk handelen." 

Volgens Stephan is juist die menselijke factor van onschatbare waarde bij informatiebeveiliging. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 70 procent van alle beveiligingsincidenten binnen bedrijven, wordt veroorzaakt door eigen medewerkers. Stephan ziet daar grote kansen. "Wanneer het hotelpersoneel zich bewust is van het eigen online handelen, heb je als hotelmanager een belangrijke stap gemaakt bij effectieve informatiebeveiliging."

Menselijk handelen
De afgelopen maanden werden enkele internationale bedrijven onaangenaam verrast door de opkomst van het cryptolockervirus. In vrijwel alle gevallen was menselijke onzorgvuldigheid de oorzaak van een besmetting. 

Cryptoware (ook wel ransomware genoemd) haakt deels in op de nieuwsgierigheid en onzorgvuldigheid van mensen. Het virus zoekt zijn weg bijvoorbeeld via servers en pc’s die niet over de meest recente Windows updates, virusscanners of firewalls beschikken. Of het verschijnt in de vorm van betrouwbaar lijkende e-mails, voorzien van hyperlinks naar besmette websites. Dergelijke e-mails belanden doorgaans in de spambox, maar wanneer iemand de betreffende mail alsnog opent en op een hyperlink klikt is een besmetting alsnog aanstaande. En eenmaal besmet, zijn de gevolgen voor de organisatie vaak desastreus. Het is belangrijk dat medewerkers getraind worden in het omgaan met bedrijfsinformatie. 

Extra aandacht voor zorgvuldigheid
Omdat zorgvuldigheid veel problemen kan voorkomen is extra aandacht voor dat onderwerp van groot belang. Stephan legt uit: "In de meeste standaardsituaties lopen bedrijven als hotels geen risico. Technisch zijn er immers voldoende beschermingsmaatregelen beschikbaar zoals VPN’s of RAS-/RDP-servers voor werken op afstand en encryptie op laptops en USB-sticks. Daarnaast is een goede antivirusbescherming van essentieel belang in de strijd tegen cybercrime." 

"Het gaat pas mis wanneer bijvoorbeeld een virus of spyware wordt binnengehaald door onzorgvuldige mailafhandeling of downloadgedrag. Of wanneer medewerkers gevoelige informatie weggeven via internet. Ook het uitwisselen van informatie tussen verschillende mediums, zoals door middel van een USB-stick, Dropbox of een thuiswerkplek, zorgt voor extra risico’s." Het zijn juist díe ogenschijnlijk onschuldige situaties die volgens Stephan voor de grootste problemen kunnen zorgen. 

Techniek en awareness gaan hand in hand
De meest krachtige bescherming tegen de nieuwste generatie cyberaanvallen is daarom de combinatie van technische maatregelen en menselijke awareness. "Wanneer techniek wordt gecombineerd met zorgvuldig en verantwoord handelen, ben je als hotelmanager optimaal gewapend tegen aanvallen van buitenaf." 

Volgens Stephan zijn hotelmanagers zich daar steeds meer van bewust. "Dat is goed om te zien, want niemand is gebaat bij een besmetting."

Nieuwe Europese richtlijnen dwingen tot verantwoord gedrag
Ter bescherming van de informatiestromen treedt op 25 mei 2018 de nieuwe Europese privacywet GDPR (General Data Protection Regulation) in werking. Hoewel deze strenge wetgeving volgens Stephan extra handvatten biedt voor het creëren van bewustwording, hoeft het volgens hem niet af te hangen van regels, wetgeving en sancties. 

"Hotelmanagers zijn professionals die als volwaardige gesprekspartner samen met hun ICT-leverancier de online risico’s op een weloverwogen manier in kaart kunnen brengen en afdichten. Ook zonder regels en boetes. Daar gaan we hard mee aan de slag, ieder op z’n eigen terrein en met z’n eigen expertise. Want veilige hotel-ICT, daar maken we ons anno 2017 gezamenlijk hard voor."

GDPR

GDPR (General Data Protection Regulation) is de nieuwe Europese privacy verordening voor de bescherming van persoonsgegevens. Alle organisaties binnen de EU dienen vanaf 25 mei 2018 conform de GDPR te werken. Deze nieuwe wet is helder en duidelijk, maar tegelijk ook strikt en consequent. In Nederland staat de GDPR bekend onder de naam Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Vanaf 25 mei 2018 komt de AVG in de plaats van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Hilton Amsterdam
Natte Hilton Haringparty viel niet in het water

Het was even wennen op de Hilton Haringparty. Een last minute opgetrokken tentpaviljoen in de tuin moest de honderden gasten van het jaarlijkse nieuwe haringfestijn behoeden voor teveel nattigheid. Die kwam aan het begin van de avond niet alleen van boven, maar ook uit een waterbassin, tijdens de sc...

Hotelbouwplannen
Ede krijgt een Energiehotel

Op een prominente locatie in Ede wordt ruimte gemaakt voor de bouw van een nieuw hotel. In het gebied tussen de A12 en W. Dreeslaan (nabij bioscoop Pathé), worden 122 hotelkamers gerealiseerd in een uniek en duurzaam gebouw. Het hotel krijgt zonnepanelen als luifels voor de ramen, zodat groen...

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Gijs Hendrikx stoomt door: bouw viersterrenhotel in Sevenum in de planning

Er komt een nieuw viersterrenhotel in Sevenum. De initiatiefnemers en grondeigenaren Ron en Marcel Traarbach hebben met Hendrikx Hospitality Group een overeenkomst getekend voor een nieuw te realiseren hotel met 130 kamers en een vergaderaccommodatie. Daarnaast zal op de locatie aan de Midden Peelwe...

Achtergronden Den Haag
Hotel Ramada Scheveningen behaalt Green Key goud

Een duurzaam hotel waar alles in het teken staat van kwaliteit. Dat is het onlangs verbouwde Ramada Scheveningen. Het hotel is onderscheiden met het Green Key niveau goud, het hoogst haalbare niveau van dit internationale keurmerk voor duurzame bedrijven. De afgelopen maanden werden de hotelkamer...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: