Hotelinvesteerders focussen op lifestyle

9 maart 2015 |
Hotelinvesteerders focussen op lifestyle<

In 2015 wordt er door investeerders meer geld geïnvesteerd in het kopen, restylen en bouwen van hotels dan sinds de start
van de economische crisis. Hierbij komt de focus te liggen op budget, hip en 'buzz'.

Focus op niches
De hotellerie profiteert van het economische herstel en de toename van aantallen reizigers maakt de sector interessant voor investeerders, interessanter dan retail of industrie. Het is voor investeerders in sommige 'overheated' gebieden echter wel lastig geworden om 'target returns' te behalen van 6,5 tot 7,5 procent. Hierdoor wordt de focus verlegd naar niches en nieuwe trends, zoals lifestyle hotels die een groep reizigers bedienen die een hippe spot zoeken om te relaxen en niet enkel op zoek zijn naar een overnachtingsplek.

Local feel
Deze hotels kenmerken zich door kleinere kamers, design met een 'local feel', een lounge met veel 'buzz' en aandacht voor de budgetklasse én upscale klasse. Merken die actief zijn in deze markt, zijn bijvoorbeeld W van Starwood, Indigo van IHG, Citizen M en Moxy. Het Volkshotel in Amsterdam is een goed voorbeeld van een hotel dat past bij deze beweging in Nederland.

Focus op lifestyle
In Amsterdam worden dit jaar twee W Hotels geopend, waarbij het verleggen van focus op mid-scale naar lifestyle duidelijk zichtbaar wordt. De groei in bezoekersaantallen wordt echter vooral gegenereerd door gasten in de budgetklasse, en dat terwijl er een tekort is aan een goed kwaliteitsproduct in deze budgetklasse.

Asset-light
De branded hotelgroepen opereren steeds vaker vanuit een 'asset-light' gedachte, waarbij anderen het vastgoed in handen hebben en de hotelgroep verantwoordelijk is voor marketing en dergelijke. Vaak wordt dit gedaan door franchise- of leasecontracten. Naar verwachting wordt er in 2015 24,7 miljard dollar geïnvesteerd in de hotelmarkten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Noord-Amerikaanse en Chinese investeerders zijn verantwoordelijk voor de meeste van deze investeringen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Leegstaande hotelkamers worden verhuurd aan thuiswerkers

Door de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis. Met spelende kinderen, huilende baby's en bellende partners is dat een soms een flinke uitdaging. Tegelijkertijd staan er veel hotelkamers leeg door het het wegvallen van toerisme. Olivier Kruger en Seffie Treistman willen beide probleme...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen

In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (W...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: