Hotelinvesteerders focussen op lifestyle

9 maart 2015 |
Hotelinvesteerders focussen op lifestyle<

In 2015 wordt er door investeerders meer geld geïnvesteerd in het kopen, restylen en bouwen van hotels dan sinds de start
van de economische crisis. Hierbij komt de focus te liggen op budget, hip en 'buzz'.

Focus op niches
De hotellerie profiteert van het economische herstel en de toename van aantallen reizigers maakt de sector interessant voor investeerders, interessanter dan retail of industrie. Het is voor investeerders in sommige 'overheated' gebieden echter wel lastig geworden om 'target returns' te behalen van 6,5 tot 7,5 procent. Hierdoor wordt de focus verlegd naar niches en nieuwe trends, zoals lifestyle hotels die een groep reizigers bedienen die een hippe spot zoeken om te relaxen en niet enkel op zoek zijn naar een overnachtingsplek.

Local feel
Deze hotels kenmerken zich door kleinere kamers, design met een 'local feel', een lounge met veel 'buzz' en aandacht voor de budgetklasse én upscale klasse. Merken die actief zijn in deze markt, zijn bijvoorbeeld W van Starwood, Indigo van IHG, Citizen M en Moxy. Het Volkshotel in Amsterdam is een goed voorbeeld van een hotel dat past bij deze beweging in Nederland.

Focus op lifestyle
In Amsterdam worden dit jaar twee W Hotels geopend, waarbij het verleggen van focus op mid-scale naar lifestyle duidelijk zichtbaar wordt. De groei in bezoekersaantallen wordt echter vooral gegenereerd door gasten in de budgetklasse, en dat terwijl er een tekort is aan een goed kwaliteitsproduct in deze budgetklasse.

Asset-light
De branded hotelgroepen opereren steeds vaker vanuit een 'asset-light' gedachte, waarbij anderen het vastgoed in handen hebben en de hotelgroep verantwoordelijk is voor marketing en dergelijke. Vaak wordt dit gedaan door franchise- of leasecontracten. Naar verwachting wordt er in 2015 24,7 miljard dollar geïnvesteerd in de hotelmarkten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Noord-Amerikaanse en Chinese investeerders zijn verantwoordelijk voor de meeste van deze investeringen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: