Hotelinvesteerders focussen op lifestyle

9 maart 2015 |
Hotelinvesteerders focussen op lifestyle<

In 2015 wordt er door investeerders meer geld geïnvesteerd in het kopen, restylen en bouwen van hotels dan sinds de start
van de economische crisis. Hierbij komt de focus te liggen op budget, hip en 'buzz'.

Focus op niches
De hotellerie profiteert van het economische herstel en de toename van aantallen reizigers maakt de sector interessant voor investeerders, interessanter dan retail of industrie. Het is voor investeerders in sommige 'overheated' gebieden echter wel lastig geworden om 'target returns' te behalen van 6,5 tot 7,5 procent. Hierdoor wordt de focus verlegd naar niches en nieuwe trends, zoals lifestyle hotels die een groep reizigers bedienen die een hippe spot zoeken om te relaxen en niet enkel op zoek zijn naar een overnachtingsplek.

Local feel
Deze hotels kenmerken zich door kleinere kamers, design met een 'local feel', een lounge met veel 'buzz' en aandacht voor de budgetklasse én upscale klasse. Merken die actief zijn in deze markt, zijn bijvoorbeeld W van Starwood, Indigo van IHG, Citizen M en Moxy. Het Volkshotel in Amsterdam is een goed voorbeeld van een hotel dat past bij deze beweging in Nederland.

Focus op lifestyle
In Amsterdam worden dit jaar twee W Hotels geopend, waarbij het verleggen van focus op mid-scale naar lifestyle duidelijk zichtbaar wordt. De groei in bezoekersaantallen wordt echter vooral gegenereerd door gasten in de budgetklasse, en dat terwijl er een tekort is aan een goed kwaliteitsproduct in deze budgetklasse.

Asset-light
De branded hotelgroepen opereren steeds vaker vanuit een 'asset-light' gedachte, waarbij anderen het vastgoed in handen hebben en de hotelgroep verantwoordelijk is voor marketing en dergelijke. Vaak wordt dit gedaan door franchise- of leasecontracten. Naar verwachting wordt er in 2015 24,7 miljard dollar geïnvesteerd in de hotelmarkten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Noord-Amerikaanse en Chinese investeerders zijn verantwoordelijk voor de meeste van deze investeringen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: