Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Auteur: Redactie
Branded Content 31 oktober 2020
Hotelmanagers welkom in de zorg:  "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstandigheid en gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan.

Dat hij in de ouderenzorg zou gaan werken had hij als afgestudeerde aan de Hogere Hotelschool Den Haag ook niet vooraf bedacht. “Ik heb gewerkt in bruine kroegen, hotels en sterrenzaken en echt een fantastische tijd gehad, maar ik had behoefte aan meer diepgang en uitdaging”, aldus Bart. “Binnen de zorg is het de kunst om met beperkte middelen het verschil te maken. Het gaat hierbij nog meer om die warme hand en het oprechte contact.”

Voordat Bart kwam werken in de ouderenzorg had hij er wel een bepaald beeld van. In de praktijk bleek dit beeld niet te kloppen. “Ik ben er nu 13 jaar werkzaam en heb me nog geen moment verveeld. Zeker in déze periode met het coronavirus, het gaat om mensenlevens.”

Gastvrijheidsdenken

Bart beseft wel dat er op het gebied van gastvrijheid in de ouderenzorg nog steeds stappen gemaakt kunnen worden. Bij WZH heeft het zpgenaamde gastvrijheidsdenken zijn intrede gedaan. Zo wordt er bij WZH Schoorwijck elke dag vers gekookt, hebben medewerkers in het restaurant een horeca-opleiding en kunnen bewoners zelf kiezen wat zij eten aan mooi gedekte tafels.

Ook geeft Bart aan dat er belangrijke veranderingen zijn binnen de organisatie, in de omgang met de bewoners. Het uitgangspunt in de zorg is gekanteld van “nee, dat kan niet”, naar “ja, en….” En er is ruimte voor ondernemerschap.

Uitdaging en ontwikkeling

Bart geeft aan dat het de uitdaging is om alles samen te brengen tot een geheel. Je moet overal rekening mee houden. Van regelgeving en bewonerswensen, tot het bijeenbrengen van diverse disciplines zoals behandelaren, zorgmedewerkers, facilitaire dienst en de medezeggenschap. Alles voor optimale zorg. Vergelijkbaar met het runnen van een hotel. Ontwikkeling bij WZH wordt dan ook gestimuleerd, zowel op inhoudelijk als op persoonlijk vlak. Er is dan ook een ruim aanbod van allerlei opleidingen en trainingen.

Aan het begin van zijn carrière had hij nooit gedacht dat hij de overstap zou maken van het hotelwezen naar de ouderenzorg. Tijdens het solliciteren bij WZH kwam Bart op de website van WZH de tekst tegen: Bij WZH krijg je de ruimte om jezelf te zijn. Voor hem is dit de afgelopen 13 jaar alleen maar bevestigd en hij heeft geen moment spijt.

Heb je ook interesse in een carrière als locatiemanager binnen de ouderenzorg? Bekijk de vacature op onze website.

Overig nieuws