Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

31 oktober 2020 | Redactie

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstandigheid en gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan.

Dat hij in de ouderenzorg zou gaan werken had hij als afgestudeerde aan de Hogere Hotelschool Den Haag ook niet vooraf bedacht. “Ik heb gewerkt in bruine kroegen, hotels en sterrenzaken en echt een fantastische tijd gehad, maar ik had behoefte aan meer diepgang en uitdaging”, aldus Bart. “Binnen de zorg is het de kunst om met beperkte middelen het verschil te maken. Het gaat hierbij nog meer om die warme hand en het oprechte contact.”

Voordat Bart kwam werken in de ouderenzorg had hij er wel een bepaald beeld van. In de praktijk bleek dit beeld niet te kloppen. “Ik ben er nu 13 jaar werkzaam en heb me nog geen moment verveeld. Zeker in déze periode met het coronavirus, het gaat om mensenlevens.”

Gastvrijheidsdenken

Bart beseft wel dat er op het gebied van gastvrijheid in de ouderenzorg nog steeds stappen gemaakt kunnen worden. Bij WZH heeft het zpgenaamde gastvrijheidsdenken zijn intrede gedaan. Zo wordt er bij WZH Schoorwijck elke dag vers gekookt, hebben medewerkers in het restaurant een horeca-opleiding en kunnen bewoners zelf kiezen wat zij eten aan mooi gedekte tafels.

Ook geeft Bart aan dat er belangrijke veranderingen zijn binnen de organisatie, in de omgang met de bewoners. Het uitgangspunt in de zorg is gekanteld van “nee, dat kan niet”, naar “ja, en….” En er is ruimte voor ondernemerschap.

Uitdaging en ontwikkeling

Bart geeft aan dat het de uitdaging is om alles samen te brengen tot een geheel. Je moet overal rekening mee houden. Van regelgeving en bewonerswensen, tot het bijeenbrengen van diverse disciplines zoals behandelaren, zorgmedewerkers, facilitaire dienst en de medezeggenschap. Alles voor optimale zorg. Vergelijkbaar met het runnen van een hotel. Ontwikkeling bij WZH wordt dan ook gestimuleerd, zowel op inhoudelijk als op persoonlijk vlak. Er is dan ook een ruim aanbod van allerlei opleidingen en trainingen.

Aan het begin van zijn carrière had hij nooit gedacht dat hij de overstap zou maken van het hotelwezen naar de ouderenzorg. Tijdens het solliciteren bij WZH kwam Bart op de website van WZH de tekst tegen: Bij WZH krijg je de ruimte om jezelf te zijn. Voor hem is dit de afgelopen 13 jaar alleen maar bevestigd en hij heeft geen moment spijt.

Heb je ook interesse in een carrière als locatiemanager binnen de ouderenzorg? Bekijk de vacature op onze website.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: