Hotels volgen hun reviews, maar reageren niet altijd

4 juni 2013 |
Hotels volgen hun reviews, maar reageren niet altijd<

Uit het HOSTA 2013 rapport blijkt dat 100 procent van de Nederlandse hotels de online reviews van het eigen hotel volgt. Het meest wordt daarbij
gekeken naar de reviews op Booking.com, Zoover, Tripadvisor en de eigen website. Ook wordt gekeken hoe het hotel wordt besproken op social media zoals Facebook en Twitter.

Reageren
Waar de reviews goed worden gevolgd, wordt echter nog lang niet overal op gereageerd. Circa 12 procent van de hotels reageert totaal niet op online reviews. Vooral buiten de regio Amsterdam en Schiphol blijven hotels hierin achter: 21 procent van de hotels in de provincies reageert niet. Opvallend is dat meer hotels reageren op reviews op social media (66 procent) dan op sites als Tripadvisor (56 procent), Booking.com (44 procent) of zelfs de eigen website (40 procent).

Score-invloed
Uit het onderzoek blijkt niet dat het reageren op beoordelingen een direct effect heeft op de scores. Zo blijkt de gemiddelde score van de deelnemende hotels op Booking.com geen relatie te hebben met de vraag of het hotel de reviews volgt, volgt en reageert of geheel negeert. Wèl blijkt dat de RevPAR van hotels die volgen én reageren op reviews gemiddeld ruim 45 procent hoger ligt.

Groot belang
De ontwikkeling van het internet is van enorme invloed gebleken voor de Nederlandse hotelmarkt. Waar in 2002 nog slechts 11 procent van de hotelboekingen via internet liep, is dit in 2012 inmiddels 42 procent. Hiervan gaat slechts een derde via de hotelsite van het hotel of de hotelketen; twee derde gaat via boekingssites zoals Booking.com en Expedia. Tegelijkertijd vertrouwen steeds meer hotelgasten voor het boeken van een hotelkamer op de online reviews op sites als TripAdvisor en Zoover. Online reviews zijn daarmee van groot belang geworden voor het resultaat van een hotel.

Marco van Bruggen, Horwath HTL

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: