Hotels volgen hun reviews, maar reageren niet altijd

4 juni 2013 |
Hotels volgen hun reviews, maar reageren niet altijd<

Uit het HOSTA 2013 rapport blijkt dat 100 procent van de Nederlandse hotels de online reviews van het eigen hotel volgt. Het meest wordt daarbij
gekeken naar de reviews op Booking.com, Zoover, Tripadvisor en de eigen website. Ook wordt gekeken hoe het hotel wordt besproken op social media zoals Facebook en Twitter.

Reageren
Waar de reviews goed worden gevolgd, wordt echter nog lang niet overal op gereageerd. Circa 12 procent van de hotels reageert totaal niet op online reviews. Vooral buiten de regio Amsterdam en Schiphol blijven hotels hierin achter: 21 procent van de hotels in de provincies reageert niet. Opvallend is dat meer hotels reageren op reviews op social media (66 procent) dan op sites als Tripadvisor (56 procent), Booking.com (44 procent) of zelfs de eigen website (40 procent).

Score-invloed
Uit het onderzoek blijkt niet dat het reageren op beoordelingen een direct effect heeft op de scores. Zo blijkt de gemiddelde score van de deelnemende hotels op Booking.com geen relatie te hebben met de vraag of het hotel de reviews volgt, volgt en reageert of geheel negeert. Wèl blijkt dat de RevPAR van hotels die volgen én reageren op reviews gemiddeld ruim 45 procent hoger ligt.

Groot belang
De ontwikkeling van het internet is van enorme invloed gebleken voor de Nederlandse hotelmarkt. Waar in 2002 nog slechts 11 procent van de hotelboekingen via internet liep, is dit in 2012 inmiddels 42 procent. Hiervan gaat slechts een derde via de hotelsite van het hotel of de hotelketen; twee derde gaat via boekingssites zoals Booking.com en Expedia. Tegelijkertijd vertrouwen steeds meer hotelgasten voor het boeken van een hotelkamer op de online reviews op sites als TripAdvisor en Zoover. Online reviews zijn daarmee van groot belang geworden voor het resultaat van een hotel.

Marco van Bruggen, Horwath HTL

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: