Hotelscholen en -branche gaan kennis delen

28 oktober 2010 |
Hotelscholen en -branche gaan kennis delen<

De vijf hoge hotelscholen van Nederland, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het bedrijfschap Horeca en Catering hebben tijdens de conferentie EuroCHRIE 2010 afspraken gemaakt over het onderling informeren en delen van kennis die in de huidige en toekomstige onderzoeksprogramma's aan bod komen.

Betere afstemming
Met die nieuwe visie op het delen van kennis tussen de hotelscholen en bedrijfsleven ontstaat een unieke samenwerking die leidt tot meer afstemming en synergie.

Schakels
De Hotelschool Den Haag, Hoge Hotelschool Maastricht, NHTV, Saxion en Stenden zijn zeer te spreken over de voorgenomen aanpak. Het bedrijfschap Horeca en Catering deelt beschikbare data en kennis over de markt met de hotelscholen. KHN is als vertegenwoordiger van 20.000 professionele horecaondernemers een belangrijke schakel van de 'markt'. Die is schakel belangrijk omdat onderzoeksprogramma's moeten matchen met de vraag van de markt. KHN is blij dat de hogescholen deze stap samen zetten en verwacht dat de afstemming tussen de denkkracht van onderwijsinstellingen en studenten en de vragen bij ondernemers synergie en efficiencyvoordelen zal opleveren.

Wie is wie
Steeds vaker initiëren de kenniscentra van de Hoge Hotelscholen onderzoeksprogramma's. Het is belangrijk dat zij weten wie binnen dit netwerk waarnaar onderzoek doet. Besloten is dat de vijf scholen een 'wie is wie' aan gaan leggen én een 'wie doet wat' met betrekking tot de onderzoeksprogramma's.. In maart 2011 zullen ze de overzichten klaar hebben en zullen partijen elkaar interactief informeren overlopende en toekomstige onderzoeksprogramma's.

Versterken
"Te lang is gekeken naar wat ons verdeelt. We kijken nu naar wat ons verbindt en hoe we elkaar kunnen versterken", aldus de betrokkenen. Kennis wordt immers alleen maar meer als je het met elkaar deelt!

Gewoonste zaak
In de Verenigde Staten is het delen van kennis tussen wetenschap, bedrijfsleven en brancheverenigingen de gewoonste zaak van de wereld. Lees het dossier 'Wetenschappelijk onderzoek' in Hospitality Management nummer 5, welke op 2 november verschijnt.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: