Hotelsterren.nl geeft eerlijk totaalbeeld

7 november 2012 |
Hotelsterren.nl geeft eerlijk totaalbeeld<

Hotelgasten kennen het rode 'classificatieschildje' naast de entree van een hotel; vanaf 1 november kunnen zij op de website Hotelsterren.nl alle hotels van Nederland met elkaar vergelijken. De website geeft een eerlijk en volledig overzicht, bovendien kan men rechtstreeks bij het hotel van hun keuze boeken.

Onafhankelijk en inzichtelijk
Frans Hazen, sectorvoorzitter Hotels van Koninklijke Horeca Nederland, is enthousiast over het nieuwe initiatief: "Dit is uniek. Wij zijn het eerste land dat zo onafhankelijk en inzichtelijk informatie deelt met potentiële gasten. Het is voor hoteliers een uitgelezen mogelijkheid om hun bedrijf te profileren, en om mensen naar de eigen hotelwebsite te loodsen. Deelnemen kost niets. En omdat het een compleet overzicht is van álle officieel geclassificeerde hotels in Nederland, mogen we hotelsterren.nl volledig en onafhankelijk noemen."

Online boeken
De Nederlandse Hotel Classificatie bestaat sinds 1969. Het bekende sterrensysteem geeft hotelgasten de garantie dat een hotel aan bepaalde minimumeisen voldoet. Alle hotels in ons land zijn in het register opgenomen. Dit overzicht was altijd al door iedereen te raadplegen, maar je moest wel weten waar je moest zoeken. Twee jaar geleden namen Koninklijke Horeca Nederland en het bedrijfschap Horeca en Catering samen het initiatief om deze gegevens aantrekkelijker te presenteren en beter vindbaar te maken.
Hotelsterren.nl is de naam van de nieuwe website die het voor gasten mogelijk maakt om alle hotels te bekijken, deze met elkaar te vergelijken én om rechtstreeks door te linken naar de website van het hotel. Frans Hazen: "Het geeft alle hoteliers de mogelijkheid om zich te presenteren; met een goede tekst, foto’s en een link naar de website van het hotel. Zodat gasten rechtstreeks bij de hotelier kunnen boeken. De gegevens op de website zijn altijd actueel en volledig; dit in tegenstelling tot de informatie op veel boekingsites. Boekingssites zijn bovendien lang niet altijd gunstig voor de ondernemer, laat staan voor de gasten. Twaalf tot vijfentwintig procent commissie is heel normaal, en dat moet toch door iemand betaald worden. De Consumentenbond berekende onlangs dat online boeken via derden bijna altijd duurder uitvalt voor de consument."

Direct contact
Frans Hazen weet dat veel gasten gebruik maken van de talloze websites die hotels promoten. ‘Velen kijken rond ter inspiratie. Zij willen ideeën opdoen voor hun komende trip. Kijken, de prijzen vergelijken, de sfeer proeven... Dat is allemaal prima. Maar het is goed om in de gaten te houden waar de informatie vandaan komt en hoe onafhankelijk die websites zijn. Commerciële boekingsites vragen geld van de hoteliers. Daarnaast geven gemeenten, provincies en toeristenbureaus ook veel overzichten van overnachtingsmogelijkheden, maar dat is zelden een compleet plaatje. De website hotelsterren.nl heeft als basis de data van het register. Daarnaast roepen wij alle hoteliers met klem op om de site te vullen met eigen informatie. Zij krijgen een e-mail met daarin het verzoek om tekst en maximaal drie foto’s aan te leveren. Dit is heel eenvoudig gemaakt. Het is duidelijk onze bedoeling dat gasten direct contact opnemen met het hotel van hun keuze. In tegenstelling tot wat gasten vaak denken, is dat zeker niet duurder. Online boekingsites hebben enorme marketingbudgetten van miljarden dollars per jaar. Uiteindelijk komt dat bedrag uit de zak van de consument. Boekingssites boren geen nieuwe markt aan, maar kanaliseren de bestaande."

Gemiddelde kamer
Hazen: "We gaan alle leden van Koninklijke Horeca Nederland dringend adviseren om deel te nemen aan deze website. Ze staan natuurlijk in het register, en dus ook op de site, maar wij willen graag dat zij eigen informatie erop zetten. Het kost niets, dus ik zie het als een mooie kans om het eigen bedrijf te promoten. Juist op een onafhankelijke site waar de gast hotels kan vergelijken; op voorzieningen, maar ook op ligging en prijs. Gasten hebben behoefte aan eerlijke, geloofwaardige informatie. Maak bijvoorbeeld een foto van een goede gemiddelde kamer, en niet alleen van de beste suite. Houd de informatie actueel."
Nederland telt momenteel ruim 2.300 geclassificeerde hotels. Het benaderen van de hoteliers is in oktober begonnen. "Wij gaan ervan uit dat ondernemers dit kalenderjaar nog nodig hebben om alles aan te leveren", zegt Hazen. "Vanaf 2013 moet hotelsterren.nl echt ‘body’ hebben en de consumenten een actueel, volledig en onafhankelijk overzicht kunnen bieden van alle hotels in Nederland. Natuurlijk zullen we de website daarna nog steeds verder doorontwikkelen."

Actief samenwerken
De hoteliers worden dus door KHN en het bedrijfschap benaderd en gemotiveerd. Hoe zit het met de hotelgasten, de gebruikers van de website? "Wij gaan heel actief samenwerken met onze partners de ANVR, de ANWB, de NBTC en de Consumentenbond", belooft Hazen. "Zij vinden het allemaal een sympathiek idee en zullen dus aandacht genereren voor dit initiatief. Natuurlijk boren we zelf ook alle kanalen aan om deze site onder de aandacht te brengen. Hoteliers kunnen natuurlijk ook een link naar hotelsterren.nl op hun eigen website zetten. Zo kunnen mensen direct het register raadplegen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Het is gratis voor ondernemers en geeft een eerlijk en onafhankelijk beeld van hotels. Het zou mij verbazen als we geen actieve deelname van negentig procent zouden halen!"

Nederlandse Hotel Classificatie
De website Hotelsterren.nl baseert zich op alle informatie uit het hotelclassificatieregister. Hotelsterren helpen de consument bij de keuze voor een hotel door een transparant en onderscheidend inzicht te geven in het hotelaanbod. Het geeft de garantie dat een hotel aan bepaalde minimumeisen voldoet. Daarnaast is het voor hotels een instrument om zich in de markt te profileren. De gegevens van de Nederlandse Hotel Classificatie worden door steeds meer consumenten- en boekingsites gebruikt, omdat het de officiële classificatiegegevens bevat van alle Nederlandse logiesverstrekkers en het complete register.
De classificatie is ontwikkeld door Koninklijke Horeca Nederland in samenspraak met het bedrijfschap Horeca en Catering. Classificatieadviseurs van het bedrijfschap bezoeken en toetsen de hotels onaangekondigd en adviseren de ondernemers. Om de kwaliteit te waarborgen, worden logiesverstrekkende bedrijven minimaal eens in de vier jaar bezocht en getoetst volgens de normen. Bij klachten van hotelgasten kan een hotel tussentijdse onaangekondigd gecontroleerd worden.
De classificatie geldt voor logiesverstrekkende ondernemingen waar de gast voor één of meer nachten kan verblijven, en waarbij sprake is van dienstverlening. Voor alle vijf categorieën gelden basisnormen waaraan elk hotel in de betreffende categorie moet voldoen. De basisnormen worden zwaarder naarmate het om een hogere sterrencategorie gaat. Hotels uit de categorieën twee tot en met vijf sterren dienen tevens een oplopend aantal punten te behalen door het voldoen aan een aantal keuzenormen. Hiermee worden de individuele extra voorzieningen, faciliteiten en services van het hotel beloond.

Anneke Gilsing

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: