Hotelsterren.nl geeft eerlijk totaalbeeld

7 november 2012 |
Hotelsterren.nl geeft eerlijk totaalbeeld<

Hotelgasten kennen het rode 'classificatieschildje' naast de entree van een hotel; vanaf 1 november kunnen zij op de website Hotelsterren.nl alle hotels van Nederland met elkaar vergelijken. De website geeft een eerlijk en volledig overzicht, bovendien kan men rechtstreeks bij het hotel van hun keuze boeken.

Onafhankelijk en inzichtelijk
Frans Hazen, sectorvoorzitter Hotels van Koninklijke Horeca Nederland, is enthousiast over het nieuwe initiatief: "Dit is uniek. Wij zijn het eerste land dat zo onafhankelijk en inzichtelijk informatie deelt met potentiële gasten. Het is voor hoteliers een uitgelezen mogelijkheid om hun bedrijf te profileren, en om mensen naar de eigen hotelwebsite te loodsen. Deelnemen kost niets. En omdat het een compleet overzicht is van álle officieel geclassificeerde hotels in Nederland, mogen we hotelsterren.nl volledig en onafhankelijk noemen."

Online boeken
De Nederlandse Hotel Classificatie bestaat sinds 1969. Het bekende sterrensysteem geeft hotelgasten de garantie dat een hotel aan bepaalde minimumeisen voldoet. Alle hotels in ons land zijn in het register opgenomen. Dit overzicht was altijd al door iedereen te raadplegen, maar je moest wel weten waar je moest zoeken. Twee jaar geleden namen Koninklijke Horeca Nederland en het bedrijfschap Horeca en Catering samen het initiatief om deze gegevens aantrekkelijker te presenteren en beter vindbaar te maken.
Hotelsterren.nl is de naam van de nieuwe website die het voor gasten mogelijk maakt om alle hotels te bekijken, deze met elkaar te vergelijken én om rechtstreeks door te linken naar de website van het hotel. Frans Hazen: "Het geeft alle hoteliers de mogelijkheid om zich te presenteren; met een goede tekst, foto’s en een link naar de website van het hotel. Zodat gasten rechtstreeks bij de hotelier kunnen boeken. De gegevens op de website zijn altijd actueel en volledig; dit in tegenstelling tot de informatie op veel boekingsites. Boekingssites zijn bovendien lang niet altijd gunstig voor de ondernemer, laat staan voor de gasten. Twaalf tot vijfentwintig procent commissie is heel normaal, en dat moet toch door iemand betaald worden. De Consumentenbond berekende onlangs dat online boeken via derden bijna altijd duurder uitvalt voor de consument."

Direct contact
Frans Hazen weet dat veel gasten gebruik maken van de talloze websites die hotels promoten. ‘Velen kijken rond ter inspiratie. Zij willen ideeën opdoen voor hun komende trip. Kijken, de prijzen vergelijken, de sfeer proeven... Dat is allemaal prima. Maar het is goed om in de gaten te houden waar de informatie vandaan komt en hoe onafhankelijk die websites zijn. Commerciële boekingsites vragen geld van de hoteliers. Daarnaast geven gemeenten, provincies en toeristenbureaus ook veel overzichten van overnachtingsmogelijkheden, maar dat is zelden een compleet plaatje. De website hotelsterren.nl heeft als basis de data van het register. Daarnaast roepen wij alle hoteliers met klem op om de site te vullen met eigen informatie. Zij krijgen een e-mail met daarin het verzoek om tekst en maximaal drie foto’s aan te leveren. Dit is heel eenvoudig gemaakt. Het is duidelijk onze bedoeling dat gasten direct contact opnemen met het hotel van hun keuze. In tegenstelling tot wat gasten vaak denken, is dat zeker niet duurder. Online boekingsites hebben enorme marketingbudgetten van miljarden dollars per jaar. Uiteindelijk komt dat bedrag uit de zak van de consument. Boekingssites boren geen nieuwe markt aan, maar kanaliseren de bestaande."

Gemiddelde kamer
Hazen: "We gaan alle leden van Koninklijke Horeca Nederland dringend adviseren om deel te nemen aan deze website. Ze staan natuurlijk in het register, en dus ook op de site, maar wij willen graag dat zij eigen informatie erop zetten. Het kost niets, dus ik zie het als een mooie kans om het eigen bedrijf te promoten. Juist op een onafhankelijke site waar de gast hotels kan vergelijken; op voorzieningen, maar ook op ligging en prijs. Gasten hebben behoefte aan eerlijke, geloofwaardige informatie. Maak bijvoorbeeld een foto van een goede gemiddelde kamer, en niet alleen van de beste suite. Houd de informatie actueel."
Nederland telt momenteel ruim 2.300 geclassificeerde hotels. Het benaderen van de hoteliers is in oktober begonnen. "Wij gaan ervan uit dat ondernemers dit kalenderjaar nog nodig hebben om alles aan te leveren", zegt Hazen. "Vanaf 2013 moet hotelsterren.nl echt ‘body’ hebben en de consumenten een actueel, volledig en onafhankelijk overzicht kunnen bieden van alle hotels in Nederland. Natuurlijk zullen we de website daarna nog steeds verder doorontwikkelen."

Actief samenwerken
De hoteliers worden dus door KHN en het bedrijfschap benaderd en gemotiveerd. Hoe zit het met de hotelgasten, de gebruikers van de website? "Wij gaan heel actief samenwerken met onze partners de ANVR, de ANWB, de NBTC en de Consumentenbond", belooft Hazen. "Zij vinden het allemaal een sympathiek idee en zullen dus aandacht genereren voor dit initiatief. Natuurlijk boren we zelf ook alle kanalen aan om deze site onder de aandacht te brengen. Hoteliers kunnen natuurlijk ook een link naar hotelsterren.nl op hun eigen website zetten. Zo kunnen mensen direct het register raadplegen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Het is gratis voor ondernemers en geeft een eerlijk en onafhankelijk beeld van hotels. Het zou mij verbazen als we geen actieve deelname van negentig procent zouden halen!"

Nederlandse Hotel Classificatie
De website Hotelsterren.nl baseert zich op alle informatie uit het hotelclassificatieregister. Hotelsterren helpen de consument bij de keuze voor een hotel door een transparant en onderscheidend inzicht te geven in het hotelaanbod. Het geeft de garantie dat een hotel aan bepaalde minimumeisen voldoet. Daarnaast is het voor hotels een instrument om zich in de markt te profileren. De gegevens van de Nederlandse Hotel Classificatie worden door steeds meer consumenten- en boekingsites gebruikt, omdat het de officiële classificatiegegevens bevat van alle Nederlandse logiesverstrekkers en het complete register.
De classificatie is ontwikkeld door Koninklijke Horeca Nederland in samenspraak met het bedrijfschap Horeca en Catering. Classificatieadviseurs van het bedrijfschap bezoeken en toetsen de hotels onaangekondigd en adviseren de ondernemers. Om de kwaliteit te waarborgen, worden logiesverstrekkende bedrijven minimaal eens in de vier jaar bezocht en getoetst volgens de normen. Bij klachten van hotelgasten kan een hotel tussentijdse onaangekondigd gecontroleerd worden.
De classificatie geldt voor logiesverstrekkende ondernemingen waar de gast voor één of meer nachten kan verblijven, en waarbij sprake is van dienstverlening. Voor alle vijf categorieën gelden basisnormen waaraan elk hotel in de betreffende categorie moet voldoen. De basisnormen worden zwaarder naarmate het om een hogere sterrencategorie gaat. Hotels uit de categorieën twee tot en met vijf sterren dienen tevens een oplopend aantal punten te behalen door het voldoen aan een aantal keuzenormen. Hiermee worden de individuele extra voorzieningen, faciliteiten en services van het hotel beloond.

Anneke Gilsing

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: