Interview: vierde nhow geopend in Marseille

Auteur: David Bakker
13 december 2018
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. “Elk hotel is uniek en heeft het karakter van de stad waar het staat. Het karakter van Marseille? Mysterieus. De plek waar licht en donker samenkomen.”

Hugo Alvira, operationeel directeur Zuid-Europa namens NH, somt staccato de plannen van nhow op: Londen, Amsterdam, Frankfurt, Rome, Brussel, Santiago de Chile en Lima. Allen hotels onder de paraplu van nhow, maar met een sterk eigen karakter. Het nieuwe merk moet voldoen aan de eisen van de huidige gast; een unieke hotelbeleving, excellente gastvrijheid en een inspiratiebron voor creativiteit. Zowel op leisure als op zakelijk gebied.

Booming

Om wereldwijd op die gebieden dezelfde standaard te bieden, ontwikkelde NH het concept. Een uitgekiend merk dat niet overal te implementeren is. “De plekken waar wij met nhow willen zitten kiezen we zeer zorgvuldig uit”, verzekert Alvira. “We zijn op zoek naar steden die ‘booming’ zijn, maar ook een ruig randje hebben. Het merk nhow past niet zomaar in elke stad. Marseille is een stad die vol met energie zit, maar tegelijkertijd ook iets ruigs heeft. Daarom past deze stad bij nhow.”

Bij een opkomende stad hoort ook een opkomende generatie. Hoewel het hotel de uitstraling heeft die voornamelijk de jongere generatie aan zal spreken, vindt Alvira het te kort door de bocht om maar op één doelgroep te focussen. “Als ik naar mezelf kijk, heb ik voor elk reisdoel andere wensen. Als ik met mijn vrouw een hotel zoek, zal ik andere faciliteiten waarderen dan als ik op zakenreis ben of met vrienden een citytrip boek. Ja, ik ben het wel met je eens dat wanneer je naar de uitstraling kijkt, het merk nhow het meest in de smaak zal vallen bij de jongere reiziger, maar ook de veertiger en de vijftiger willen we aan ons binden. Het is een groep die veel van de wereld heeft gezien en op zoek is naar de wow-factor. Dat is wat we bieden bij alle nhow hotels.”

Alle kamers hebben zeezicht

Toegegeven, het nhow Marseille laat zich niet typeren als een standaard hotel, mocht die nog bestaan anno 2018. Wie vanaf de kronkelige kustweg de grote gele ‘N’ aanschouwt, zal niet vermoeden dat het hotel ruim 150 hotelkamers herbergt. Het hotel lijkt uit de rotsblokken te zijn uitgehouwen. Leunend tegen de rotswand tuurt het hagelwitte hotel over de Middellandse Zee. Alle  kamers hebben zeezicht. Een onderdeel van de transformatie die het hotel heeft moeten ondergaan nadat NH zijn oog liet vallen op dit pand. “We zijn van 160 naar 152 kamers gegaan, alleen op die manier konden we elke kamer zeezicht bieden”,  legt architect Claire Fotosme uit. Samen met haar man Christian Lefèvre is ze verantwoordelijk voor de transformatie van de kamers, de receptie en de Skybar.

“We komen allebei uit Marseille en willen het karakter van de stad terug laten komen in het design van het hotel, dat was ook expliciet de opdracht vanuit NH. Jaren terug, toen Sofitel in dit hotel zat, hebben we ook een verbouwing gehad. We kregen destijds veel restricties opgelegd vanuit de keten. Nu kregen we de ruimte”, licht Fotosme toe.

Kunst

Die vrijheid resulteert in een bijzonder eindresultaat. De receptie wordt nauwkeurig in de gaten gehouden door de creaties van kunstenaar Tristan Bonnemain. Levensgrote afbeeldingen van geschilderde figuren op een graffiti-achtige manier. Een kunstvorm die veel terugkomt in het straatbeeld van Marseille. De gangen zijn zwart aangekleed. Naast het feit dat dit de donkere kant van de stad belicht, blijkt dat mensen door de donkere gangen de behoefte krijgen om zo stil mogelijk te zijn. Iets dat de rust bij andere hotelgasten zal bevorderen. nhow Marseille is een uitgestrekt hotel met veel gangen en zalen. Om dit voor de gast overzichtelijk te houden, hebben de architecten ervoor gekozen om bij elk ‘kruispunt’ in de gangen in het hotel een plattegrond op de vloer te laten projecteren.

Multifunctionele ruimtes

De Skybar is het eerste dat het oog mag aanschouwen als de glazen schuifdeuren van het hotel opengaan. Een ruim opgezette luxueuze bar met een aansluitend groot dakterras dat uitzicht biedt over zowel de stad Marseille als de Middellandse Zee. Een plek die is ingericht voor meerdere doeleinden; de borrel na een zakelijk evenement, een welkomstdrankje tijdens het inchecken of de plek om even een paar mails te versturen voor vertrek. “Het moet vooral een ruimte zijn waar iedereen zich vrij voelt om te werken of te ontspannen. Het is de plek waar vroeger de receptie was. We hebben dat bewust omgegooid omdat deze ruimte de eerste ervaring is met het hotel en die ervaring moet een weergave zijn van het karakter van het hotel”, legt Fatosme de metamorfose uit.

De receptie is verplaatst naar een minder opvallende ruimte op dezelfde verdieping. “De receptie is toch vaak een inspiratieloze ruimte waar de gast naartoe moet om dingen af te handelen en daarna zo snel mogelijk weer weg wil.”

Italiaans design

Het epicentrum van het hotel bevindt zich op de begane grond. Alle gemeenschappelijke ruimtes op de begane grond zijn vormgegeven door de bekende Italiaanse ontwerpster Teresa Sapey. Zij is verantwoordelijk voor het interieur en design van het restaurant, de cactusbar en de tunnelbar. “Het thema van het hotel is licht en donker. Daar moest ik mee aan de slag. De tunnelbar wilde ik meteen. Iedere gast moet er doorheen lopen om vanaf de lift of het trappenhuis naar het restaurant te komen. De bogen geven je een wat bedrukkend gevoel, maar met elke stap die je neemt, kom je dichter bij het licht. Het moet een overgang zijn van de duistere kant van de stad naar het licht van de zee. Het geeft in mijn ogen ook de ruige kant van Marseille weer: het voelt wat bedreigend, spannend. Ik noem het ook wel de ‘James Bond tunnel’. Wie vanuit de tunnelbar weer naar de kamer loopt, zal ervaren dat het van licht naar donker loopt. Het geeft een andere dimensie en maakt je ervan bewust dat je van het lichte strand naar de donkere stad loopt.”

Alles met betrekking tot het interieur en design is bedacht om de gast te laten ontdekken. “Wat ik met mijn werk bij nhow Marseille wil bereiken is dat de gasten nadenken over de ruimte waar ze op dat moment onderdeel van uitmaken. Ze moeten ook een beetje nieuwsgierig zijn en getriggerd worden om de ruimte te ontdekken. Ik vind het saai als je een ruimte binnenloopt en al bij de eerste indruk de hele ruimte hebt ontdekt. De mens is nieuwsgierig, ik wil dat stimuleren. De mens raakt steeds verder weg van zijn emoties, dat is geen goede ontwikkeling vind ik. In het bedrijfsleven worden mensen van het ene beeldscherm naar het andere gebracht en van de leuke dingen die ze zien, maken ze een foto en zetten deze op Instagram. Niet goed. Ervaar de ruimte om je heen.”

Tegenstellingen

Het speelse karakter van de gemeenschappelijke ruimtes rijmt niet met de luxueuze uitstraling. “Maar misschien is dat juist het mooie. Tegenstellingen is het thema van dit hotel. Het komt in vele facetten terug. Ook hierin. Ik heb vanuit NH niet veel opdrachten meegekregen. Het hoefde niet per se luxe. De luxe is te vinden op de hotelkamer.” Juist de luxe was jarenlang het probleem voor het hotel. “Het hotel belichaamde jarenlang niet het karakter van de stad. We zijn nu ontzettend blij dat dat wel zo is”, vertelt architect én Marseillenaar Claire Fatosme. “Sofitel heeft jarenlang een te luxe uitstraling gehad die eigenlijk niet rijmde met het karakter van de stad. Nu is alles meer in harmonie.”

NH heeft met nhow een toekomstbestendig merk neergezet. ‘Disruptive’ noemt Hugo Alvira het DNA van nhow. Hoewel elk hotel binnen nhow uniek is, legt Alvira uit waarom NH gekozen heeft om de unieke hotels te bundelen onder het merk. “We willen consistentie uitstralen. Elk nhow hotel heeft een uitzonderlijk grote vergaderzaal. Het pand moet minimaal 150 kamers hebben en omdat we met het merk op A-locaties willen zitten in populaire steden, kan je begrijpen dat het niet altijd even makkelijk is om een goede locatie te vinden. We zijn niet specifiek op zoek naar nieuwbouw of een bestaand pand, wel moet gebouw een ‘wow-factor’ bezitten. Daarin maakt het niet uit of het een oud of nieuw gebouw is: het gaat om die ‘wow-beleving’. Daarom werken we samen met gerenommeerde architecten als Rem Koolhaas en Norman Foster.”

Naast het feit dat het hotel op een A-locatie moet liggen en het gebouw een ‘wow-factor’ moet bezitten, is NH Hotel Group een beursgenoteerd bedrijf dat zoekt naar duurzame oplossingen en winstgevende ondernemingen. “We hebben natuurlijk het een en ander uit te leggen naar onze aandeelhouders toe. Daar doen we geen uitspraken over, maar we moeten kunnen aatonen dat de investeringen die we doen, gezond zijn. Daarbij kijken we goed naar de levensduur van een pand.”

De hotellerie is lange tijd een conservatieve wereld geweest. In rap tempo veranderen de wensen van de gasten en passen de hotels zich daarop aan. Toch zullen de kernwaarden van een hotel nooit  verdwijnen om een goede basis te leggen, zo betoogt Rovira. “Ik zou willen dat ik een grote glazen bol had waarin de hotelkamer van de toekomst te zien is, maar de basis zal altijd hetzelfde blijven. Een uitstekend bed, een fantastische douche en hospitality op het hoogste niveau. Die drie pijlers vormen de basis en voornamelijk op het laatste vlak denk ik dat wij ons onderscheiden ten opzichte van Airbnb en B&B’s. Het persoonlijke contact, de glimlach en de service zijn van essentiële waarde. Hotels ademen gastvrijheid.”

Hotel van de toekomst

“Wat hedendaagse gasten verwachten is hospitality op maat. Hij of zij moet het gevoel ervaren dat handelingen vanuit het hotel exclusief voor hem of haar gedaan worden. Houdt de gast van zoet? Dan zetten we snoepjes in plaats van zoutjes op de kamer. Drinkt de volgende gast veel bier? Dan zetten we de mini-bar vol met bier. Door middel van loyaliteitsprogramma’s binden we de gast aan ons en door de persoonlijke aandacht versterken we dat gevoel. Personaliseer als hotel de aandacht naar de gast. Bij zowel alle nhow hotels als NH Collection is de Guest Relations Manager (GRM) daar verantwoordelijk voor. Zowel voor, tijdens als ná het hotelbezoek van een gast biedt de GRM service op maat. Voor het bezoek is er contact over de wensen van de gast, tijdens het bezoek regelt de GRM kaartjes voor dat ene drukke museum en reserveert hij in het populaire restaurant dat normaal gesproken altijd vol zit. Het persoonlijke contact is hetgeen waar wij in de hotellerie het beste in zijn. Natuurlijk moeten we meegroeien met de technologische vooruitgang, maar we moeten vooral blijven doen waar we goed in zijn.”

NH opent meer dan 20 hotels in Frankrijk

De komende vijf jaar opent NH Hotels ruim 20 hotels in Frankrijk. Een half jaar geleden werd NH Collections in dowtown Marseille geopend en nog geen halfjaar later opende het nhow. In Spanje is NH de grootste hotelketen en in landen als Italië, Duitsland en Nederland spelen de Spanjaarden een grote rol. Frankrijk ontbrak lange tijd op het portfolio. NH heeft een inhaalrace ingezet. “Parijs heeft op dit moment onze prioriteit. We willen met onze merken nhow, NH collection en NH vóór 2020 vijf hotels hebben geopend in de Franse hoofdstad. Daarna verleggen we onze aandacht naar de andere relevante steden. Daarbij moet je denken aan Toulouse, Nice en Lyon.”

nhow Marseille in cijfers

Standaard kamers: 39

Familiekamers: 5

Premium kamers met balkon: 96

Suites: 9

Penthouse suites: 3

Vergaderzalen: 14

Auditorium: 1

Spa Roucas Blanc

Het nhow Marseille is gebouwd in de wijk Roucas Blanc, een van de betere wijken van de stad. Roucas Blanc laat zich vrij vertalen als witte rots en is het heuvelachtige gebied dat zich boven het hotel bevindt. Vanuit de heuvels loopt een ondergrondse rivier het hart van het hotel binnen. In de beginperiode van het hotel (het pand werd in 1975 opgeleverd) deed de waterval dienst als spa. Het zuiverende water wordt nu nog steeds gebruikt in de spa die aan de achterzijde van het hotel is gebouwd.

Over Hugo Rovira

Hugo Rovira werd geboren in Frankrijk en studeerde aan het Manhattan Institute of Management, Tokyo University en het in Barcelona gevestigde IESE Business School. Voordat hij in 2013 als operationeel directeur van Zuid-Europa bij NH neerstreek, had hij verschillende functies bij de Spaanse hotelketen Meliá en werkte hij bij CIRSA, een Spaans bedrijf dat casino’s exploiteert. De focus voor Rovira ligt nu op het veroveren van de Franse markt.

Relatie met de stad

Elk nhow hotel heeft het DNA van de stad in het hotel zitten. In Marseille is dat de tegenstelling van de stad: het licht en speelse van de Middellandse Zee en de het donkere en ruige karakter van de stad. In Berlijn hebben ze het hotel gekoppeld aan muziek. Er zijn dj-sets te bestellen voor op de hotelkamer en er is de mogelijkheid als gast om een cd op te nemen in een professionele studio in het hotel. In Milaan is het thema kunst en is zo goed als alles te koop; van nachtkastje tot lamp. “Binnenkort openen we een nhow in Frankfurt. De ‘geldhoofdstad’ van Europa. Je kan je voorstellen wat het thema daar wordt. Maar het is nooit te serieus, altijd met een knipoog”, licht Rovira toe.

Foto's: NH Hotel Group

Dit interview komt uit de special Hotel & Design, welke je kunt downloaden op deze pagina

HM302018

Overig nieuws