Japans restaurant Yamazato heropend

9 maart 2015 |
Japans restaurant Yamazato heropend<

Het Japanse Yamazato Restaurant in Hotel Okura Amsterdam heeft na een grootschalige verbouwing van drie maanden
zijn deuren weer geopend. Het architectenbureau KKS, gevestigd in Tokyo, ontwierp het nieuwe interieur voor dit sterrenrestaurant, waarbij de sushibar volgens traditioneel Japanse normen een nóg prominentere rol speelt dan voorheen. Ook de keuken en de aangrenzende ontvangstlounge zijn onder handen genomen.

Typisch Japans ontwerp
Met het nieuwe interieur wanen gasten zich volgens de zaak nog meer in Japan dan voorheen. Dat begint al bij aankomst, als ze via de lounge door de Japanse stenen binnentuin het restaurant betreden. Architecte Tomoko Koyanagi heeft in het ontwerp vooral gebruikgemaakt van typisch Japanse materialen, zoals washi, een handgemaakte papiersoort dat in veel Japanse interieurs te vinden is. Pronkstuk van het vernieuwde restaurant is de sushibar, die plaats biedt aan acht gasten. Opgetrokken uit hinoki-hout, een lichte, aromatische kwaliteitshoutsoort uit Japan, is deze sushibar ontworpen naar Japanse maatstaven. Dit betekent dat er geen vitrine is die de gasten scheidt van de sushi-chef. De gasten kunnen de chef nu dus letterlijk op de vingers kijken terwijl hij de sushi bereidt.


De sushibar biedt plaats aan acht gasten.

Yamazato en zijn executive chef
Yamazato Restaurant ontving in 2002 als eerste authentiek Japanse restaurant in Europa een Michelinster. Chef Tomikawa kwam in 1984 naar Amsterdam om, samen met de grondlegger van de Japanse keuken in Nederland, Akira Oshima, de Japanse haute cuisine te presenteren aan de Nederlanders. In 2002 ging hij terug naar Japan om zijn kennis te verdiepen en de culinaire ontwikkelingen in Japan te monitoren. Sinds 2005 is hij terug in het Amsterdamse Yamazato, waar hij in 2010 de leiding kreeg over zowel het Japanse Yamazato Restaurant als Teppanyaki Restaurant Sazanka. In november 2014 werd ook Sazanka onderscheiden met een Michelinster.

Meer lezen over Yamazato? Klik hier!
Christel Tuin



Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: