Lage drempel tot Internet

16 februari 2000 | Redactie

De ‘grote jongens’ hebben al lang hun eigen Internetsites, met diverse interactieve mogelijkheden. De kleintjes zijn nog wat voorzichtig, maar steeds meer familiehotels wagen de stap. Vooral voor hen maakt KPN Telecom de drempel voor een eigen website laag. Arno Schikker, product manager Hosting Services  van KPN, licht de mogelijkheden toe.

Via de dienst Klik en Klaar kan men een gewenste domeinnaam gratis online laten registreren en desgewenst meteen een eenvoudige site beginnen. Wie zijn Internet-browser opstart en surft naar www.klikenklaar.nl, kan vanachter zijn eigen pc online een site bouwen en aan de hele wereld presenteren. De dienst is gratis en biedt kleinere hotels diverse mogelijkheden.

De site mag tien pagina’s groot zijn. Arrangementen, zalenverhuur, informatie over de regio, feesten en partijen; het kan wereldwijd worden aangeboden. Zorgen over de vormgeving zijn onnodig. Iedereen kan zijn creativiteit de vrije loop laten met de bijgeleverde sjablonen en 'templates'. De site-eigenaar kan binnen de vaste sjablonen alle soorten foto’s en teksten in verschillende formaten en lettertypen op de site plaatsen en hij kan schuiven met knoppen, foto’s en teksten. Ook kan hij zelf een achtergrond kiezen.

Klik en Klaar heeft een button waarmee site-bezoekers direct e-mail kunnen sturen. Zo kan de hôtelier adresgegevens of reserveringen van bezoekers ontvangen.

Gemak

Volgens Schikker is Klik en Klaar een goede mogelijkheid om de eerste ervaringen op te doen met een eigen Internetsite: ‘Je hoeft van te voren niets te installeren op je pc. Je hebt geen technische kennis nodig. Op de Klik-en-Klaar-site vind je goede handleidingen voor het bouwen voor zowel beginners als gevorderden, die je uit kunt draaien voor je begint. Alles is in het Nederlands. De toepassing leidt je stap voor stap door het proces. Wanneer je de foto’s en teksten beschikbaar hebt, kun je de site in een uurtje op het Internet hebben staan.’

Een korte surftocht naar de huidige Klik-en-Klaar-sites van hotels leert, dat na enige vingeroefeningen en met een dosis creativiteit een fraaie site te bouwen is. Inhoudelijk bemoeit KPN zich niet met de sites. ‘Die verantwoordelijkheid ligt bij de klant.’ Mochten er toch obstakels zijn, dan ondersteunt de helpdesk de gebruiker om tot een goed resultaat te komen.’

Doorgroeien

Wie niet tevreden is met de beperkte mogelijkheden van Klik en Klaar, kan eenvoudig doorgroeien naar Klik en Klaar Axèl. Binnen die dienst kan een volwassen Internetsite beschikbaar worden gesteld voor iets minder dan veertig gulden per maand. De site mag tien MB groot zijn; dat is ruim voldoende om hem aantrekkelijk te maken. Bij de service horen vijf e-mailadressen en een zogenaamde FTP-account, waarmee de gebruiker wijzigingen of aanvullingen op de site kan plaatsen.

Wie meer wil, kan meer krijgen tegen een kleine meerprijs. Als we Schikker mogen geloven, zijn de Axèl-tarieven scherp. ‘We zitten iets onder de gemiddelde marktprijs.’

De interactiviteit en aantrekkelijkheid van de site kan worden opgekrikt naar professioneel niveau: animaties, een bezoekersteller, een elektronisch prikbord, reserveringsformulieren; het kan er allemaal worden ingebouwd.

Natuurlijk is het bouwen zelf ingewikkelder. Daarvoor is een programma als FrontPage nodig. Een probeerpakket daarvan wordt meegeleverd aan de eerste duizend klanten. Wie het niet zelf kan of wil, kan het bouwen uitbesteden. Schikker beveelt daarvoor uiteraard bedrijven aan die met KPN Telecom samenwerken: ‘We hebben banden met een aantal bedrijven die speciale aanbiedingen hebben samengesteld voor Klik en Klaar Axèl-gebruikers, waarbij ze voor duizend tot tweeduizend gulden een op maat gemaakte site leveren. Dan heb je een site met een professioneel ontwerp op basis van individuele wensen.’

Optimaal bereikbaar

De website wordt ondergebracht (‘gehost’) op een van de streng beveiligde en supersnelle servers van KPN Telecom. Deze zijn met meerdere hogesnelheidsverbindingen direct gekoppeld aan het Internet. Hierdoor is de website 24 uur per dag, zeven dagen per week optimaal bereikbaar vanuit de hele wereld.

Trefwoorden

Wanneer u een eigen Internetsite gaat maken, is het verstandig uw site aan te melden bij de verschillende zoekmachines die er op het Internet zijn. U geeft dan door via welke trefwoorden u wilt dat uw site via die zoekmachines te vinden is. Het is belangrijk om dit periodiek te herhalen, om er zeker van te zijn dat uw site bij een zoekopdracht hoog op de resultatenlijst van de zoekmachine getoond wordt.

Inhoud

Het lijkt voor de hand te liggen om op een site van een hotel in ieder geval foto’s te plaatsen van het hotel, het interieur van een aantal kamers en het restaurant. Denk ook aan een routebeschrijving, eventueel met een kaartje; aan informatie over wat er in de buurt te doen is; aan informatie over vergadermogelijkheden en zalenverhuur. Er kunnen ook links met andere sites worden aangebracht binnen de eigen site (bijvoorbeeld naar die van het VVV). Wie meer ideeën wil opdoen, kan altijd even op de sites van collega’s en concurrenten gaan kijken.

Domeinnaam
Namen van Internetsites zijn uniek. Daarom kan het van belang zijn nu vast een naam te reserveren, ook als u nog niet direct het Internet op wilt met uw hotel. U kunt een naam reserveren met als uitgang .nl en/of .com. De Stichting Internet Domein Registratie Nederland berekent eenmalig fl 15,- en daarnaast fl 5,- per kwartaal. De provider brengt dit namens de stichting in rekening.

HM302000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: