Lokale gast belangrijk in recreatiesector

2 augustus 2012
Lokale gast belangrijk in recreatiesector

Gasten die het meeste uitgeven bij vrijetijds- en recreatiebedrijven blijken afkomstig uit de eigen gemeente. Ondernemers kunnen daarom hun marketingbudget het best dicht bij huis besteden.

*Bestedingen*
Dit blijkt uit onderzoek van Rabobank. De eigen gemeente is een zeer belangrijke leverancier van klanten voor de vrijetijdsindustrie. Gemeten naar bestedingen is 56 procent afkomstig uit de eigen gemeente.

*Marketing*
Het is de eerste keer dat de bank een koopstromenonderzoek doet in de vrijetijdsindustrie. Er is nu meer bekend over de herkomst van bezoekers en blijkt het hoogste effect van iedere 'marketing-euro' te halen door deze lokaal te investeren.

*Afstand doet ertoe*
Annemarie de Groot, sectormanager horeca & recreatie van Rabobank: “Uit ons onderzoek blijkt dat ondernemers op de Waddeneilanden hun geld het beste kunnen zetten op Noord-Friesland, de Kop van Noord-Holland, Amsterdam en opvallend genoeg ook de Gooi- en Vechtstreek. Voor Brabanders blijken de eilanden een boot te ver.”

*Actieradius*
De vrijetijdsconsument blijkt voor zijn bestedingen een beperkte actieradius te hebben. Als het gaat om sporten, doet 80 procent dat binnen een straal van 10 kilometer; voor maaltijd- en drankconsumptie ligt de grens op 15 kilometer, voor cultuur en overige recreatie op 35 kilometer. Voor overnachtingen ligt deze grens op 75 kilometer.

*Aanbod*
Uit het onderzoek blijkt ook dat de betekenis van de lokale consument toeneemt naarmate de gemeente groter is. Dat is verklaarbaar door de grotere variëteit van het aanbod en de aantrekkingseffecten van de concentratie van voorzieningen.

Rabobank heeft alleen de bestedingen van Nederlandse consumenten onderzocht.

Overig nieuws