Lokale gast belangrijk in recreatiesector

2 augustus 2012 |
Lokale gast belangrijk in recreatiesector<

Gasten die het meeste uitgeven bij vrijetijds- en recreatiebedrijven blijken afkomstig uit de eigen gemeente. Ondernemers kunnen daarom hun marketingbudget het best dicht bij huis besteden.

Bestedingen
Dit blijkt uit onderzoek van Rabobank. De eigen gemeente is een zeer belangrijke leverancier van klanten voor de vrijetijdsindustrie. Gemeten naar bestedingen is 56 procent afkomstig uit de eigen gemeente.

Marketing
Het is de eerste keer dat de bank een koopstromenonderzoek doet in de vrijetijdsindustrie. Er is nu meer bekend over de herkomst van bezoekers en blijkt het hoogste effect van iedere 'marketing-euro' te halen door deze lokaal te investeren.

Afstand doet ertoe
Annemarie de Groot, sectormanager horeca & recreatie van Rabobank: “Uit ons onderzoek blijkt dat ondernemers op de Waddeneilanden hun geld het beste kunnen zetten op Noord-Friesland, de Kop van Noord-Holland, Amsterdam en opvallend genoeg ook de Gooi- en Vechtstreek. Voor Brabanders blijken de eilanden een boot te ver.”

Actieradius
De vrijetijdsconsument blijkt voor zijn bestedingen een beperkte actieradius te hebben. Als het gaat om sporten, doet 80 procent dat binnen een straal van 10 kilometer; voor maaltijd- en drankconsumptie ligt de grens op 15 kilometer, voor cultuur en overige recreatie op 35 kilometer. Voor overnachtingen ligt deze grens op 75 kilometer.

Aanbod
Uit het onderzoek blijkt ook dat de betekenis van de lokale consument toeneemt naarmate de gemeente groter is. Dat is verklaarbaar door de grotere variëteit van het aanbod en de aantrekkingseffecten van de concentratie van voorzieningen.

Rabobank heeft alleen de bestedingen van Nederlandse consumenten onderzocht.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: