Marriott International benoemt Liam Brown tot President en Managing Director Europa

16 november 2018 | Thijs Jacobs

Marriott International, Inc. (NASDAQ: MAR) heeft vandaag aangekondigd dat Liam Brown, President, Select Brands en Owner en Franchise Services, Noord-Amerika, de rol van President en Managing Director van Europa op zich zal nemen, een divisie binnen Marriott International die het Verenigd Koninkrijk, Ierland en het Europese vasteland omvat. Brown zal Amy McPherson vervangen, die vorige week aankondigde dat ze zich vanaf begin 2019 terugtrekt uit het bedrijf.

“Liam is de perfecte keuze om Marriott's volgende hoofdstuk van groei in Europa te leiden”, aldus Arne Sorenson, President en Chief Executive Officer, Marriott International. “Liam heeft een buitengewoon vermogen om contact te maken met mensen – medewerkers, gasten, eigenaren en franchisenemers. Zijn relatiegerichte benadering van zakendoen zorgt altijd voor geweldige resultaten en maakt hem zeer populair binnen ons bedrijf en onze gemeenschap van eigenaren. Hij is een executive van wereldklasse en beschikt over die geweldige combinatie van eigendoms-, operationele en bedrijfservaring die hem goed van pas zal komen nu hij deze belangrijke rol op zich neemt.”

Tweede plaats

In de afgelopen tien jaar is Marriott van de 10e plaats in de totale kamerdistributie in Europa naar de huidige 2e plaats gestegen met meer dan 570 hotels in 41 landen en nog eens 206 eigendommen in de Europese pijplijn. 23 merken van het bedrijf zijn vertegenwoordigd in Europa, waaronder: Het Ritz-Carlton, St. Regis, de Luxury Collection, JW Marriott, W Hotels, Marriott, Le Méridien, Sheraton en AC Hotels by Marriott. Design Hotels, een verzameling van particuliere, zelfstandige hotels, en onderdeel van Marriott's merkenportfolio, zal ook in de toekomst onder toezicht van Brown staan in zijn nieuwe functie.

Brown, geboren en getogen in Dublin, en al bijna 30 jaar woonachtig in de VS, werkt sinds 2013 in zijn huidige functie en houdt toezicht op alle franchising van Marriott in Noord-Amerika, voor alle merken. Ook geeft hij leiding aan het toonaangevende Managed by Marriott, dat meer dan 425 select-servicehotels exploiteert.

Franchising omvat meer dan 4.200 hotels in de VS en Canada. Onder leiding van Brown hebben zowel de Franchised als Managed Business superieure prestaties geleverd voor hoteleigenaren en franchisenemers dankzij de gedisciplineerde aanpak van de organisatie om de kosten te verlagen, innovatieve strategieën om de winstgevendheid te verbeteren, een concurrerende tariefstructuur en een team van wereldklasse. Onder zijn leiding groeide het aantal hotels in zijn gebied van bijna 3.200 naar meer dan 5.000.

Eerdere functies

Sinds hij in 1989 bij het bedrijf kwam werken, heeft Brown een aantal leidinggevende functies bekleed bij Marriott, waaronder Executive Vice President, Select Service & Extended Stay Development; Senior Vice President, Fairfield Inn Franchising; en Senior Vice President, Residence Inn Franchising.  Brown begon zijn carrière bij Marriott en bracht zijn eerste 10 jaar bij het bedrijf door in algemene managementfuncties bij full service, select service en extended stay-hotels in het portfolio van het bedrijf.

Brown heeft een diploma van het Trinity College en een MBA van de Robert H. Smith School of Management aan de Universiteit van Maryland. Brown, die sinds 2009 lid is van de International Franchise Association, is momenteel voorzitter van de organisatie. Brown en zijn vrouw, Lillian, zullen in het eerste kwartaal van 2019 verhuizen naar het Europese kantoor van Marriott in Londen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: