Nieuwe aandeelhouders voor Bilderberg Landgoed Lauswolt

11 juni 2018 | David Bakker
Nieuwe aandeelhouders voor Bilderberg Landgoed Lauswolt<

Queens Bilderberg (‘QBN’) heeft vandaag een voorwaardelijke koop- en verkoopovereenkomst getekend in het kader van de voorgenomen verkoop van Bilderberg Landgoed Lauswolt, met
Landgoed Oranjewoud Participaties B.V. (‘LOP’), een (indirecte)
dochteronderneming van Stichting FB Oranjewoud (‘FBO’).

Deze transactie past in de strategie van QBN om de hotelportefeuille te optimaliseren en is een eerste stap in de uitvoer van het 5-jaren ondernemingsplan. Voor FBO is deze acquisitie passend binnen de strategie om het sociaal, economisch en cultureel klimaat te bevorderen in Noord-Nederland.

Bijdrage

Stichting FB Oranjewoud stelt zichzelf ten doel een bijdrage te leveren aan het creëren van hoogwaardige werkgelegenheid in Noord-Nederland onder meer door te participeren in projecten en bedrijven in Noord-Nederland. Zij voert dit uit door via haar participatiemaatschappij LOP (mede) te investeren in bedrijven in Noord-Nederland die voldoen aan bovenstaande doelstelling.

Bilderberg Landgoed Lauswolt is een vijfsterrenhotel gevestigd op een historisch landgoed in Beetsterzwaag. Het hotel telt 65 hotelkamers, 6 vergaderruimten, restaurant de Heeren van Harinxma (1 Michelin ster), Bistro Nijeholt en Wellness & Spa ‘The art of beauty’. Het hotel is gelegen direct aan de Golf & Countryclub Lauswolt.

Meerjarenplan

Alex Barentsen, algemeen directeur Bilderberg zegt: “Wij zijn ervan overtuigd dat Bilderberg Landgoed Lauswolt en FBO zowel strategisch als cultureel een goede match zijn. De transactie betekent voor QBN een eerste stap in de executie van het
meerjarenplan waarbij we focussen op het optimaliseren van de hotelportefeuille met significante investeringen in onze hotels, het versterken van onze positie in de steden en het investeren in specifieke conferentie- en leisurehotels.

Kees Akkerman, directeur LOP zegt: “Landgoed Lauswolt is vanwege de ligging in de prachtige natuur bij Beetsterzwaag én vanwege haar hoge kwaliteit die aan gasten wordt geboden een bijzonder hotel en restaurant in Fryslân. De combinatie van sterrenhotel en sterrestaurant is uniek in Noord-Nederland; dat willen we graag zo houden.

Aanjager

Daar komt bij dat het hotel een aanjager is voor de lokale werkgelegenheid. Bovendien heeft Landgoed Lauswolt een bijzondere relatie met diverse onderwijsinstellingen in Fryslân. Hotel en restaurant zijn een kweekvijver voor talent en die samenwerking willen we in de toekomst zeker uitbreiden.”

Marc van Gulick blijft aan als directeur van Landgoed Lauswolt. “Onze gasten zijn key en gunnen wij een unieke belevenis. Marc is een uitstekend gastheer. Met zijn kennis en ervaring willen we dit prachtige hotel nog beter maken en borgen dat Landgoed Lauswolt een hotel in het hoogste segment blijft”, aldus Akkerman.

Van Gulick is blij met de overname: “Ik ben er trots op dat we met een team van bijna honderd mensen voor Lauswolt mogen werken en met heel veel passie, bezieling en beleving - ook in de toekomst - iedere dag opnieuw onze gasten verwennen. De cirkel is ook rond: 64 jaar geleden is Landgoed Lauswolt als Fries hotel begonnen, en nu komen we weer in Friese handen. Dat voelt heel goed.”

De voorgenomen transactie is onder voorbehoud van de gebruikelijke processen met de ondernemingsraad en zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2018 worden afgerond.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Internationaal
Chinees bedrijf HNA verkoopt Radisson

Het Chinese HNA Group heeft niet langer de ambities om de grootste hotelspeler ter wereld te worden. Dat werd duidelijk na de verkoop van Radisson hotelgroup afgelopen week, zo lezen we op de website van het FD. Eerder dit jaar verkocht het Chinese bedrijf ook al zijn belang in Hilton Internation...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: